lördag 25 juli 2009

Sven Tycker blev censurerad

Ulrika Jonsson (41) brittiska, men med anor från Sverige, som ursprungligen var mest känd för att hon var nyhetspresentatör på TV men i dag mest känd just för att hon är känd har fixat till den utslitna kroppen för 140.000 kronor. Nyligen vann hon den brittiska Big Brother (kändisversionen) och vinstpengarna gick till viss del till skönhetsoperationer. Tuttarna (som hon kunde sopa golvet med om hon inte bar BH enligt henne själv) fixades till för 70.000. Och lika mycket gick åt för att fixa till lite andra små skvanker här och där. Om hon monterat in s.k. "Silviaskruvar" i nacken framgår inte.

Hur som helst fick det eder favoritbloggare till att på Aftonbladet kommentera artikeln med följande kommentar: - "Stackars tös. Så fixerad vid ytligheterna. Undrar hur många människoliv som kunnat räddas för 140.000? Men den tanken var väl mindre deprimerande än hängtuttarna!" Detta var tydligen en alldeles för grov kommentar för Aftonbladets Snackredaktion, det tog bara ett par minuter innan kommentaren var borttagen och det låg ett mejl i min mejlåda som berättade att "Kommentaren bryter mot en eller flera av Aftonbladets medlemsregler". Det är positivt att Aftonbladet har koll på vad som läggs in, och att man rensar bort övertramp. Men, om jag ska vara uppriktig, så inte tycker jag att detta var något speciellt grovt övertramp. Aftonbladet gör i artikeln själva jämförelser med vad man också kunde gjort för 140.000. Det handlar om hur många bungyjump man kunde gjort, hur många gånger man kunde rest och hälsat på Ulrika, hur många kompisar man kunde bjuda på manikyr mm. Jag bara utvidgade till att det även kunde räddat livet på folk. Jag tycker dom är onödigt finkänliga på Aftonbladet.

Den vackra skånska flaggan
Skånska ord: Dagens ord får bli Abbedonk som betyder trött eller utmattad. Ett ord som med största sannolikhet kommer från danskan (afdanket) och tyskan (abgedankt). Själv har jag aldrig använt ordet, men Ingela använder det ofta. Stötta din dialekt och håll den vid liv.

Kossa med flugor i Kalvahagen
Vädret har under dagen varit ganska trevligt. Det har mullrat lite i bakgrunden vid några tillfällen. Och det har nog också fallit 18 regndroppar över kommunen. Men i övrigt har det varit riktigt skönt. Jag trivs när det är så här omväxlande och friskt. Det har därför hunnits med ett antal sköna promenader. Bland annat har jag hunnit gå igenom Kalvahagen både i förmiddags och på eftermiddagen. I förmiddags gick jag upp och hälsade på pappa. Och i eftermiddag har jag tagit en längre promenad med Kimmy. Och det innefattade bland annat en tur genom Kalvahagen. Däremot är den här bilden på en kolugn tjurkalv (trots alla flugor) inte tagen i dag utan i torsdags. I dag hade jag en riktig analog kamera, min gamla hederliga manuella Chinon, med mig, så det tar ju lite längre tid innan bildresultatet kan presenteras.

Helsingborgs Dagblad publicerar i dag den senaste av de regelbundet återkommande skrytartiklarna som Åstorps egen lilla riksdagsledamot Margareta Pålsson (m) förser oss med. Men det måste ha hänt något med postgången från Kärreberga till Helsingborg. På hemsidan är hyllningen till Kung Fredrik daterad 090711, och det har tydligen tagit HD 14 dagar att publicera alstret. Artikeln går i princip ut på att äntligen efter 300 år har Sverige fått ett internationellt inflytade tack vare Fredrik Reinfeldts halvår som ordförande för EU. Lovorden avslutas med det glädjande löftet: "Det kommande halvåret kommer Fredrik Reinfeldt att vara EU:s ordförande. Jag vågar redan nu lova att han kommer att göra det bra!" Oj vad trygg jag känner mig? Lycka till Meta, jag ser redan fram emot nästa hyllningsartikel.

Slutligen ett litet citat från Dagens Nyheter om vår Utrikesminister, Calle Str... f'låt Bildt: "Ända sedan Bildt tillträdde som utrikesminister har han visat ett förstrött intresse för UD:s verksamhet." Allt skrivit med anledning av UD:s budgetbesvär och nedläggning av ambassader och generalkonsulat. I morgon tänkte jag återkomma till vad jag läste i Sydsvenskan för några dagar sedan om Calle Stropp.

Inga kommentarer: