onsdag 15 juli 2009

Krigsbrott i Gaza

Den israeliska armén får hård kritik i en rapport där israeliska soldater vittnar om vad som hände under kriget i Gaza. Det berättas om order som gick ut på: - "Skjut först, och tänk senare på vilka som är civila." och "Det är bättre att döda en civil än att tveka att skjuta en fiende." Soldaterna berättar om hur man tog civila palestinier som sköldar när man gick in i byggnader. Soldaterna sköt (helt enligt order) på allt som rörde sig, trots att det inte fanns några fiender i närheten. Totalt dödades enligt Amnesty International 1400 palestinier under de 22 dagarnas våldsamheter. Av dessa var 300 barn. Enligt det officiella Israel har det inte begåtts några som helt krigsbrott - möjligen av den palestinska sidan!

En del är underbetalda. Andra har lite för mycket betalt. Och ännu andra har på tok för höga löner. Och sedan finns det en grupp där det inte ens finns ord att beskriva företeelsen med. Jag ser t.ex. att det ryktas om löneförhöjning för Zlatan Ibrahimovic. Den nya lönen skulle vara 2,7 miljoner. Ja, inte i årslön men i månandslön! . . . Vad var någon sade? Var det inte månadslön heller utan veckolön? Jaha, 2,7 miljoner kronor i veckan. Och det kan man ju behöva - eller? Han sparkar ihop på en månad vad en del får ihop under hela sitt liv. Som jag sagt vid flera tillfällen tidigare. Världen saknar inte resurser, men fördelningen kunde förändras.

I det lokala bladet läser jag om mäklaren i Munka Ljungby som ville bygga sig en fin jaktstuga vid Rössjöholmsån. Men det tyckte inte Ängelholms kommun var någon bra idé eftersom området har höga naturvärden som ska skyddas. Mäklaren sökte bygglov flera gånger, men fick Nej varje gång. Men helt plötsligt stod det ändå en vräkig byggnad på 73 kvadratmeter på plats. Kommunen gick omedelbart fram och krävde att byggnaden skulle rivas (den socialdemokratiska oppositionen i Ängelholm ville dessutom kräva ordentliga böter). Men mäklaren vägrar. Och han har nu anlitat en advokat för att överklaga beslutet. Han har ju bara byggt ett förråd, om än ovanligt fint sådant! En del, tror att dom kan göra som dom vill!

Sven Tycker rättar: Det förekommer att även en välinformerad bloggare som undertecknad får fel för mig. Jag är medveten om att jag gjort mig skyldig till ett svårt etikettsbrott. För att inte dra ut på det hela längre, så vill jag säga att det är ytterst försmädligt att jag missat Vickans födelsedag med en dag. Och egentligen är det för ofattbart att jag lyckades ta fel med tanke på att Aftonbladets hovreporter Jenny Alexandersson lyckats fylla en helsida varje dag i en veckas tid om uppladdningen. I går skrev jag att det var i dag som Vickan fyllde år, och så var det i går. Usch Sven, usch.

Jag undrar förresten hur Aftonbladet och Kungliga Hovet fördelar lönekostnaden för Hovreporter Jenny Alexandersson? Fifty-fifty? Eller betalar Hovet en större andel? Jag undrar hur det känns att kalla sig reporter men helt glömt delen om att "kritiskt granska"?

Det är gott om fyror i dag. Detta är alltså tyckeri nummer fyratusenfyrahundrafyrtiofyra för mig. En nytt tyckeri varje dag i mer än 12 år. Ett litet HURRA till mig själv vill jag brista ut i.

Den vackra skånska flaggan
Skånska ord: Dagens skånska ord är skiderøv, ett av mina verkliga favoriter. Kanske förstår ni att det är ett skällsord. Troligtvis ska man kunna härleda det till skit och röv. Oftast används det i kombinationen dansk skiderøv för att beteckna vad en äkta skåning tycker om danskar. Observera att ordet ska uttalas med sk (som i sko) och inte med sje-ljud som i skit. Och det ska vara ett riktigt djupt tungrots r följt av ett långt öööö. Skiderøv! Bevara dialekterna. Använd de dialektala orden.

Inga kommentarer: