måndag 13 juli 2009

Försäkringskassans service har blivit sämre
Från allt fler håll får jag rapporter om hur jakten på statistik är det enda som gäller inom Försäkringskassan. När jag pratar med mina gamla arbetskamrater som är kvar på Försäkringskassan (jag har ju jobbat där i mer än 30 år) är det allt fler som berättar skräckskildringar om hur jakten på statistiksiffror och tidmätning är det enda som gäller. Aftonbladet berättar under rubriken "Snabba nej ger hög lön" om handläggare som avtackats för att dom gjort extra många avslag - snabbt. Siv Norlin, som är ordförande för FK-avdelningen inom fackförbundet ST berättar: - "det är mycket jakt i dag, allt ska gå väldigt fort" och fortsätter - "Handläggarna liknar det vid en industri. De har känslan av att avslag är mer meriterande än beviljande." Henrik Mäkinen (styrekonom på Försäkringskassans huvudkontor - en s.k. räknenisse) berättar: - "Att leverera tjänster till kunder i stor mängd....spelar störst roll vid lönesättningen". Men Socialförsäkringsminister Cristina "en tredagars släng av utbrändhet" Husmark Pehrsson (m) uppges vara nöjd. Mina gamla arbetskamrater är mindre nöjda och tycker jag gjorde rätt som lämnade skutan i tid.

Jag ser förresten att Bush och Cheneys krig mot terrorismen allt mer utvecklas till en präktig inrikesskandal i USA. Det står nu klart att den verkliga höken, vicepresiden Dick Cheney, bland annat gett order om att CIA:s olagliga och hemliga antiterroristprogram skulle hållas hemligt även för den lilla grupp i Kongressen som har till uppgift att vara informerade. Att vi har en vicepresident som säger åt folk att bryta mot lagen är rätt så allvarligt säger en demokratisk senator t.ex. För några dagar sedan framkom att nuvarande justitieministern Eric Holder överväger att tillsätta en särskild åklagare för att utreda om CIA under Bush-åren torterade misstänkta terrorister. Flera som suttit internerade på Guantanamobasen har berättat att dom under tortyr erkände allt (även det som inte var sant) bara för att slippa utsättas för mer tortyr. Tortyr är ett mycket trubbigt sätt att få fram information. Det är inte osannolikt att den som torteras erkänner saker, men du kan aldrig veta om det han erkänner är riktigt eller bara sagt för att tillfredsställa den som torterar så att tortyren ska ta slut.

Joggingrapport: I går på kvällen blev det äntligen tid för en joggingrunda. Det har återigen blivit ett långt uppehåll. Ont om tid, för varmt, regnigt, för sent, ont om tid, för varmt. Och, ska jag erkänna, några gånger var det bara; jag gitter inte. Men i går blev det tid, och efter att först ha bakat en paj på nyplockade svarta vinbär, avverkade jag min traditionella sexkilometersrunda medan pajen fick svalna. Det blev ganska svettigt, och det kändes att jag gjort ett uppehåll under en tid. Därför blev tiden, 30.05, en positiv överraskning. Jag tänker inte göra några löften, men som vanligt är målet två rundor veckan.

Trots internationella protester fortsätter de Israeliska myndigheterna att riva palestinska bostäder i östra Jerusalem som Israel ockuperat och annekterat. För att göra plats för fler bostäder för israeler riskerar nu så många som 60.000 palestinier att bli hemlösa.

På Västbanken blir vattenbristen i de palestinska områdena allt mer problematisk. Det finns en internationell överenskommelse om att Israel och den Palestinska myndigheten skall förhandla om fördelningen av vattenresurserna i området. Men Israel vägrar, och i dag går 80% av vattnet i Palestina till de israeliska bosättningarna medan den allt mer undanträngda palestinska befolkningen får hålla till godo med resten. Och det vatten som finns är ofta förorenat.

Den israeliska politiken mot palestinierna har en mycket stark likhet med rasism!

Den vackra skånska flaggan
Skånska ord: I gårdagens artikel i Aftonbladet tyckte Björn Ranelid att det vackraste skånska ordet var Mojjan vilket jag kanske inte riktigt håller med om. För er som har dåliga språkkunskaper kan jag berätta att mojjan är skånska för mamma. Jag tycker att vi värnar dialekterna. Använd dialektord.

Inga kommentarer: