lördag 18 juli 2009

Betala eller misslyckas

Debatten om vem som ska betala för vaccinationen mot svininfluensan fortsätter. Man har centralt bestämt att alla i princip ska vaccineras och det är beställt doser så att hela Sveriges befolkning ska få de två vaccinationssprutor som behövs. Uppenbart inte så mycket för att skydda enskilda individer utan för att skydda samhället från svåra problem om många blir sjuka. De flesta som blir sjuka blir inte värre sjuka än vid en vanlig influensa. Men om väldigt många, som man befarar, blir sjuka samtidigt blir det svårt att hålla samhällsservice igång. Och har man nu centralt gjort den bedömningen att en massvaccinering är nödvändig så måste man också centralt ta kostnaden för detta. Blir det frivilligt att vaccinera sig och det dessutom kommer att kosta pengar så kommer en mycket stor andel av svenska folket att avstå från vaccination. Och då uppnår man ju inte det man vill. Om bedömningen görs att en vaccination av "alla" är nödvändig och vaccinet inte kommer för sent så måste det bli kostnadsfritt och kostnaden tas av Staten. Det är så självklart att jag inte förstår varför man tvekar.

Kevin och jag var på bio i dag på eftermiddagen. Harry Potter och halvblodsprinsen hade ju premiär i veckan, och både Kevin och jag är lite lätt Harry Potter fans. Naturligtvis är alla böckerna lästa. Och jag undrar om man inte bör ha gjort detta nyligen för att förstå allt i filmen. Trots att filmen är ganska lång, mer än 2 1/2 timme lång så tyckte jag att det ibland hoppar lite i handlingen. Saker händer helt plötsligt utan att man haft med den förklarande inledningen, och andra saker avslutas inte på rätt sätt. Det är uppenbart att man tvingats skära en hel del i handlingen för att filmen inte ska bli allt för lång. Böckerna blir ju tjockare och tjockare för varje del. Och om jag förstått det hela så ska väl nästa bok delas på två filmer. Men i övrigt finns Harry Potter magin med, och man missar inte heller humorn här och där. Trots att det var en eftermiddagsföreställning var filmsalen full, och medelåldern var nog lite högre än jag väntat. Jag ger nya Harry Potter och halvblodsprinsen 4 trollstavar. Gå och se den!

Jag såg i bladet för någon dag sedan att Markoolio tappat rösten. Jag gissar att det beror på överansträngning efter alla reklaminslag han sålt sig till. Hör jag honom göra reklam för McDonalds olikfärgade glas en gång till åker TV:n ut genom fönstret.

Den vackra skånska flaggan
Skånska ord: Dagens skånska ord är Fälleben som väl egentligen ganska tydligt talar om vad det handlar om. Att sätta krokben för någon. Ordet finns tydligen både i norska och danska, så det är väl inte otroligt att det finns i fler dialekter i gränstrakterna mot Norge. Stötta dialekterna!

Jag såg förresten att det satts nytt svenskt rekord, i rattfylla. En jämnårig man till mig i Nybro fick slutligen stopp mot ett träd. Och när man tog blodprov på sjukhuset visade detta på 4,28 promille. Gränsen för grov rattfylla går vid 1 promille och en normal människa är medvetslös vid 3 promille. Jag utgår ifrån att mannen spärras in och får tvångsvård eftersom han uppenbarligen är en van (ratt)fyllerist.

Slutligen ännu ett exempel på att världen inte saknar resurser, men vi har fördelat dom på ett sjukt sätt. Jag läser i bladet om Marie Douglas-David (svensk "grevinna") som tvingats nöja sig med att få ytterligare 40 miljoner förutom de 320 miljoner hon redan fått efter sin skilsmässa från exmaken George David. Detta efter en förlikning i rätten. Hon ville ha ännu mer, bland annat med motiveringen att hon behövde minst 420.000 i veckan för att klara sig. Bland annat 36.000 till kläder - i veckan. Men hon uppger att hon är glad ändå, med de nästan 400 miljoner den stackaren fick nöja sig med. Ja, stackars tös. Det kan man ju knappt överleva på!

Inga kommentarer: