fredag 17 juli 2009

Politiska påtryckningar eller muta?

Frågetecknen blir allt fler efter Försvarsmaktens beslut att köpa militärfordon från finska Patria istället för svenska Hägglunds. Det fordon som Hägglunds i Örnsköldsvik erbjöd har utvecklats i samarbete med den svenska militären. Och miljardbelopp av skattepengar har investerats i utvecklingen. Experterna vid Försvarets Materialverk har hela tiden förespråkat Hägglunds fordon som det bästa för Försvaret. Men när det slutliga beslutet skulle fattas kopplades FMV:s experter bort av Försvarsmakten och ordern gick till Patria. Bland annat har det hävdats att Patrias fordon var billigare, men i Hägglunds offert ingick att Svenska staten skulle få provision på annan försäljning till andra länder (eftersom skattepengar betalt delar av utvecklingen). Om så blivit fallet är Hägglunds förutom att vara bäst även billigast. Men de handlingarna "försvann" när beslutet skulle fattas. Det framgår också att Hägglunds lovat hålla leveranstiderna, vilket Patria inte kunna lova. Och detta angavs i förutsättningarna vara en viktig faktor. Över huvud taget har det flera gånger ändrats i förutsättningarna för att passa Patria istället för Hägglunds. I det stora hela luktar det mycket unket om beslutet att köpa militärfordon från finska Patria istället för Hägglunds. Jag kan bara se två skäl.1/ Mutor: Mutanklagelser luktar sedan tidigare från Patria som bland annat förra året var inblandad i en rejäl mutskandal i samband med en affär till Slovenien. Det handlade om mutbelopp på över 20 miljoner Euro till regeringsledamöter och andra inblandade. Patrias dåvarande vd Jorma Wiitakorpi misstänks för bestickning och mutor. 2/ Politiska påtryckningar: I den nuvarande Högeralliansregeringen gäller att staten inte ska blanda sig i utan allt ska privatiseras. Man ska alltså inte satsa statliga pengar i utveckling av produkter som behövs utan det ska köpas direkt på den öppna marknaden. Och det kan ha varit ptryckningar från regeringskansliet som fått Försvarsmakten att besluta sig för att skippa samarbetspartnern och köpa på annat håll för att visa sig duktiga.

Jordgubbar - visst är det frestande
Jag fick tillbaka en film från framkallning i veckan. Och vad säger ni om den här bilden på en burk nyplockade jordgubbar? Visst börjar det att rinna till i munnen! Nyplockade, fräscha jordgubbar är bland det bästa som finns att stoppa i munnen. Fast jag skall erkänna, att nu när säsongen för jordgubbar börjar närma sig slutet så börjar jag också bli lite blasé på de röda bären. Just nu föredrar jag en tallrik hallon istället. Det är ju dags för dom istället. Dessutom käkar jag körsbär så att magen nästan kommer i olag. Jag tror aldrig att ett körsbärsträd i min trädgård har gett en så stor skörd som i år. Och dessutom har fåglar inte varit något stort problem. Titta och njut!

I dag var det tack och avskedsföreställning på jobbet. Det var slutt, prutt, finale. Efter drygt 15 månader var det i dag sista arbetsdagen som socialsekreterare. Vikariatet som egentligen var på ett år, men som blev lite förlängt var oåterkallerligen slut. Det är med saknad jag lämnar jobbet. Det har varit spännande att lära känna fler Åstorpare. Och nästan alla har varit riktigt trevliga att ha med att göra, trots deras olika individuella problem. Jag har lärt mig att många har fler problem än vad man kan tro om man bara tittar på ytan. Och jag vill samtidigt passa på att tacka mina arbetskamrater, jag kommer att sakna er. Tack! Nu väntar två veckors semester och sedan en spännande väntan på svar från olika arbetsgivare - och antagligen spänd väntan på den A-kassa som trots allt behövs.

Den vackra skånska flaggan
Skånska ord: Dagens Skånska ord tillhör mina favoriter - Hialös. Just hialös är någon som en äkta skåning INTE är. På Susning-nu översätts ordet som "stirrig, hispig, ivrigt nervös, uppspelt, otålig, rastlös, jäktad". Men det finns egentligen inget ord som direkt översätter vad hialös innebär. Att vara hialös innebär helt enkelt att vara hialös. Återkom i morgon för den spännande fortsättningen på Skånska ord.

Inga kommentarer: