torsdag 23 juli 2009

Om att vara en av en halv miljon

Jag tillhör en stor minoritet av oss svenskar. Drygt en halv miljon svenskar står nu utan arbete i det Sverige vars Högerregering kom till makten på löftet att minska utanförskapet. Ökningen sedan ett år tillbaka är nära 90.000 och det är främst män som förlorat jobben. Totalt är vi 503.000 som står utan arbete vilket är 9,8% av arbetskraften. För ett år sedan var arbetslösheten 416.000 vilket var 8,2%. Antalet sysselsatta var 4.607.000 jämfört med 4.686.000 för ett år sedan. Men allt är naturligtvis det stygga utlandets fel som kraschat ekonomierna. När det gick bra i några år tidigare var detta naturligtvis helt den duktiga Högeralliansens förtjänst.

Från den säkra kärnkraftens horisont rapporteras att Regeringen blir allt skarpare i sin kritik av Vattenfall. Förutom rapporterade säkerhetsproblem vid de svenska kärnkraftverken i Ringhals och Forsmark har ju Vattenfall även fått hård kritik för säkerhetsarbetet vid det tyska kärnkraftverket i Krümmel.

Samtidigt rapporteras det att den tredje kärnkraftsanläggningen i Sverige, det i Oskarshamn riskerar åtal för brister i säkerheten. I våras inträffade en olycka där som innebar att det rann ut radioaktivt vatten i dagvattenledningarna. Är det inte dags att på allvar sätta fart med avvecklingen?

Björnbärsbuske
Dagens väder har varit omväxlande. Medan vi gick en gemensam promenad för att handla kom det en ordentlig regnskur. Det började i princip när vi gick, och slutade när vi kommit hem. Det var bara att hänga kläder och sig själv på tork efteråt. Däremot har det under eftermiddagen i stort sett hållit upp med regnet. Men det har varit mycket kvavt och fuktigt i luften, och inte alls behagligt. Jag var en runda upp på Björnåshemmet och hälsade på pappa, och kunde när jag gick genom Kalvahagen konstatera att det nog blir bra med björnbär i år. Dom är ju inte färdiga än, men det ser ut att bli gott om dom som ni kan se på bilden jag tog.

Och slutligen innan vi tar dagens skånska ord, så ser jag att Utrikesminister Calle Str... f'låt Bildt i dag meddelat att det stora underskott som Utrikesdepartementet dras med sedan Calle fick jobbet nu resulterat i att ambassaden i Colombo på Sr Lanka, och generalkonsulaten i New York, Los Angeles, Kanton och Kaliningrad ska läggas ner. Och det är med största sannolikhet inte nog med detta utan fortsättning följer. Det blir en fortsättning med nedläggningar. Och det är klart, varför ska Sverige vara representerade i utlandet när Calle kan ta flyget dit och dricka kaffe istället? Jag noterar att Socialdemokraterna lovat att i varje fall öppna generalkonsulatet i New York om man åter får makten. Egentligen är det underligt att Sverige inte ska vara representerade i det som ofta benämns världens huvudstad. Även om jag tycker uttrycket är lite överdrivet. Men vi har ju i varje fall öppnat nya amabassader i Kabul, Bagdad och Khartum - alltid något! Jag tycker Calle Stropp är en fubbick! Men, jag ber direkt om ursäkt. Man ska inte använda den typen av argumentation på nätet - jag tar tillbaka!

Den vackra skånska flaggan
Skånska ord: Dagens ord från Skåne får bli Fesljunken som innebär att det varken är kallt eller varmt utan något så där mitt emellan. Ljummet kanske är en svensk översättning. Men fesljunken har en lite mer negativ klang. När kall dryck har stått och blivit varm är den fesljunken. Samma med varma drycker som stått och svalnat och blivit fesljunkna. Jag noterar förresten att jag hittade en notering om att gårdagens fubbick förra året utsågs till bästa skånska ord av numera nedlagda Punkt.se. Vidare ser jag vid en sökning på Google att Sven Tycker nu nått plats 32 på en sökning efter "skånska ord". Fortsättning följer.

Inga kommentarer: