söndag 25 november 2007

Köpfria dagen är över - snart kommer lönen

I går var det Köpfria dagen. Det missade ni väl inte? Det är hur som helst lite lättare att hålla det löftet just ett par dagar innan lönen betalas ut än annars. Det är tomt i kassakistan så det köpfria tillståndet inträder så att säga helt naturligt. I Aftonbladet igår gick Signhild Arnegård Hansen, som tydligen är ordförande för Svenskt Näringsliv, till attack på tankarna på att minska konsumtionsraseriet. Och det är klart, man ska ju inte kapa den hand som föder en. Och dessutom misstänker jag att hennes lön är sådan att det inte infaller lika naturligt med en köpfri dag precis innan lönen betalas ut som för oss andra. Hennes kassakista blir nog inte lika snabbt tom gissar jag. Hur som helst lyckas Signhild faktiskt få det till att konsumtionshysterin faktiskt är bra för inte bara lycka och välstånd utan till och med för miljön. Fråga mig inte hur hon fick till det, men hon gjorde garanterat skäl för lönen. Själv tror jag faktiskt att vi skulle må ganska bra av att minska ner på konsumtionshysterin lite - både vi och miljön!

En av de få bloggar jag brukar försöka läsa lite då och då är Stureplanscenterns galjonsfigur, f.d. CUF-ordföranden, Fredrik Federleys blogg. Men han börjar bli lite tråkig. Faktum är att de flesta bloggar är ganska tråkiga (och där kanske jag ska ta med min egen också, men det får andra svara på). Hur Calle Stro.. f'låt Bildts blogg kan vara så populär begriper jag inte alls. Vad är det för roligt att höra honom skryta om hur han far jorden runt och äter middag med kreti och pleti? Hur som helst handlade det om Fredrik Federley. Han skrev helt nyligen att han älskade ostbågar. Hur f-n kan en intelligent människa äta dessa gula giftprodukter? Det är ju det slutliga beviset för en hjärnskada att frivilligt ens befinna sig i närheten av dessa. Ostbågar kämpar med Brysselkål om titeln som det mest vidriga som finns bland livsmedel.

Vårt största rovdjur är på väg att skörda ännu ett offer. Varje år dödas ett par älgjägare av den svenska skogens största rovdjur. Och sedan i går svävar en älgjägare mellan liv och död sedan han skjutits av en annan älgjägare, som väl får betecknas som skogens största rovdjur. Är du ute i skogen är risken större att du skjuts av en jägare än att du attackeras av en varg. Men vilka är det vi sätter igång skyddsjakt på? För övrigt såg jag att två älgar räddats från den svenska älgjakten. Dom flögs till Skottland där dom tydligen ska utgöra grunden i en ny skotsk älgstam. Dom slipper kanske skjutgalna jägare i varje fall.

I går visade TV4 filmen "En andra chans" med bland annat Nicolas Cage. Jag såg ett litet tag på den men när första reklamavbrottet kom så konstaterade jag att den var inte tillräckligt intressant för att jag skulle fortsätta att genomlida infantil TV-reklam och bytte istället kanal. Detta är ett förfarande som jag ofta använder mig av. Det är ofta som kommersiella kanaler tappar mig som tittare just pga irriterande reklamavbrott som plockas in utan någon som helst känsla för vad som pågår. I går gjorde tydligen TV4 tydligen bort sig rejält. När filmen började närma sig upplösningen kom ännu ett reklamavbrott. Och sedan strök man slutet och började sända nästa program istället! Inget förundrar längre när reklampengarna får styra.

För övrigt är det i dag exakt en månad sedan jag mejlade min högste chef, generaldirektören för Försäkringskassan Curt Malmborg, och ställde några frågor om framtiden inom Försäkringskassan. Något svar har inte kommit! Om någon känner Curt så kan ni ju fråga honom varför han inte besvarar epost. Jag är övertygad om att om jag fick epost från en "kund" med direkta frågor hade jag fått en tydlig reprimand från högre ort om jag bara slängde detta i papperskorgen utan att besvara eller åtgärda. Men det gäller väl andra regler i toppen. Hur som helst har jag skickat en påminnelse. Vi får se om det hjälper.

Inga kommentarer: