torsdag 15 november 2007

Odell hit och Odell dit

Aftonbladets ledare i dag tycker att det är dags att pensionera Odell. Medan Expressens ledare tydligen tycker att Odell lika gärna kunde vara socialdemokrat. Och här får jag inte riktigt ihop det hela. Men, en sak är säker. Mats Odell (kd) ligger risigt till i alla läger just nu. Hans försnillande av folkets gemensamma egendom har blivit en härdsmälta. Tydligen är det så att hans nya förslag på högsta tjänsteman att ta över ansvaret sedan Karin Forseke tvingats hoppa av inte får godkänt av de övriga partierna i Högeralliansen. Jag tror att jag håller med Aftonbladet, pensionera Mats Odell. Även om han får full statsrådspension resten av livet blir det billigare än att behålla honom. Han kan ju jobba gratis för Svenskt Flyg i fortsättningen. För bevare mig väl om Expressen har rätt. Mats Odell sosse? Brrrr!

Enligt Statens Institut för kommunikationsanalys reser svensken i snitt 4 gånger så mycket med bil som med kollektivtrafiken när man ska ta sig till jobbet. De som använder kollektivtrafiken mest är stockholmarna. Det är väl detta som ligger bakom beslutet för det borgerliga styret i Fjollträsk att man ska använda pengarna från Trängselskatten till mer motorvägar istället för satsning på kollektivtrafiken som det sas från början. Det kan ju inte vara hållbart att stockholmarna är sämre än övriga svenskar på bilkörandet! För det är ett fastlagt faktum, mer vägar - mer bilar. Mer spår, tåg och bussar - fler resande i kollektivtrafiken istället. Smart tänkt 08-or!

Jag ser förresten i bladet att en österrikisk radiostation lottar ut ett pris. Vinnaren ska få förstatjing att gå in i David Beckhams hotellsvit direkt efter att han lämnat hotellet efter morgondagens match mellan Österrike och England. Han ska då få den stora glädjen att få ligga i samma säng som David Beckham. Och kanske även hitta ett par efterlämnade boxerkalsingar. Enligt bladet använder nämligen farbror David aldrig ett par kallingar mer än en gång. Fast, vem f-n vill ha Beckhams gamla kallingar? Eller ligga i hans obäddade säng? Var det inte en film som hette En ding ding värld?

Förresten är det inte så underligt att sportens svans ibland uppför sig illa. I samma blad som ovan ser jag att Huddinges tränare Gustav Ström kommenterat det faktum att det bröt ut fullt slagsmål mellan spelarna efter hockeymatchen mellan Huddinge och Västerås i går med: "Kul att få bjuda på lite hockeygodis efter slutsignalen. Publiken fick valuta för pengarna." Inte så underligt att huliganerna slåss när lagens tränare tycker det är kul att spelarna slåss. Brrr! Det är väl också en ding ding värld?

Slutligen noterar jag att det nu är tre veckor sedan jag skickade epost till Försäkringskassans generaldirektör Curt Malmborg. Jag hade lite frågor om hur han såg på min personliga framtid inom Försäkringskassan. Jag undrade vilket intresse Försäkringskassan hade som arbetsgivare av att göra sitt bästa för att kunna behålla sin erfarna personal. Han har nämligen tidigare hävdat att man skulle göra detta. Naturligtvis har det inte kommit något svar. Fast det hade jag ju inte väntat heller.

Inga kommentarer: