fredag 16 november 2007

Å Maud hon tänker vädja

Marknadsdomstolen har (med röstsiffrorna 3-2) gett det skandalomsusade elbolaget Ekfors Kraft (ägd av tillika skandalomsusade Mikael Styrman) rätt i den del som gäller om företaget gör sig skyldig till missbruk av monopolställning. Konflikten mellan å ena sidan Ekfors Kraft och å andra sidan Övertorneå och Haparanda kommuner handlar om elavgifter. Ekfors Kraft kräver ungefär dubbelt så mycket betalt för ellevereanserna till gatubelysningen som är normalt i grannkommunerna från andra elleverantörer. Kommunerna vägrar betala ockerpriset och som resultat är gatubelysningen släckt. Till saken hör att det är kommunerna som satt upp gatubelysningen men överlåtit på kraftföretaget att sköta dom. Företaget Eksjö Kraft har tidigare satts under tvångsförvaltning, men det företag som fick uppdraget sade till slut upp sig eftersom ägaren vägrade samarbeta. Företaget och ägaren har också mycket stora skatteskulder. Den enda lösningen är nog att kommunerna sätter upp ny gatubelysning på andra sidan gatan och låter denna skötas av någon annan. Och vi kan av detta lära oss att den bästa lösningen är att kommunerna själva sköter sådan här vital verksamhet, och inte överlåter den på privata företag. Privatisering skapar problem ibland. För övrigt ser jag att Maud Olofsson (som ju är Näringsminister) har sagt sig vädja till Mikael Styrman att tända belysningen. Hade det varit någon stake i Maud hade hon naturligtvis krävt det! Det här är ett utmärkt exempel på att viss verksamhet ska ske i offentlig regi.

Jag såg på TV innan jag skrev det här en skoldebatt på TV. Och där fortsatte major Jan "skoltalibanen" Björklund att svartmåla den svenska skolan. När han uttalar sig om den svenska skolan får han det till att låta som om den är sämst i världen. När det i själva verket handlar om att den tillhör den bästa på alla områden, även om man inte är allra bäst på alla områden. Han verkar tro att betyg från det att barnen lärt sig gå och kadaverdisciplin löser alla problem. Och att allt var bättre förr. Som vanligt tog han upp den finska skolan som det lysande goda exemplet. I samband med skolmassakern i Jokelaskolan i Tusby (den hände i Finland, inte i Sverige hr Björklund) så läste jag statistik som visade att de finska eleverna trivdes mycket sämre i skolan än svenska. Många fler mådde riktigt dåligt jämfört med i Sverige. Nä, byt ut Jan Björklund. Vi vill inte tillbaka till den gamla dåliga skolan. Jag minns att jag under min tid på skolan fick två anmärkningar för dåligt uppförande. En fick jag för att jag gick genom en korridor (när det ösregnade ute) som var enkelriktad. Och jag gick på fel håll. Till all lycka tyckte min klassföreståndare att den var löjlig och rev itu den. Den andra anmärkningen fick jag för att jag (tillsammans med några klasskamrater) gått och satt oss på ett par bänkar som var reserverade för lärare! Det fanns ett par bänkar med ryggstöd på en skyddad och trevlig plats inne i en plantering som var reserverade för lärare att sitta på. Där satt aldrig någon lärare, för dom var aldrig ute på rasterna. Alltså gick vi och satte oss där. Vilket vi inte skulle gjort - anmärkning på halva klassen direkt. Även den gången tyckte vår klassföreståndare Åke att den var löjlig och slängde den i papperskorgen. Men det är väl den typen av skola som Jan Björklund vill tillbaka till. Inte dagens med elever som får lov att tänka själva.

Det kärvar förresten i löneförhandlingarna för de statsanställda. Vårt fack ST har strandat förhandlingarna och medlare har kallats in. Bland annat handlar det om att motparten anser att de som jobbar inom statlig tjänst ska ha lägre löner än andra. Fast det gäller bara vanliga tjänstemän. De allra högsta tjänstemännen, dom som bestämmer inriktningen ska ha högre löneutveckling än slavarbetarna på golvet. För inte har det på senare år varit några besparingar när nya topptjänstemän fått sina löner satta. Regeringen har däremot i budgeten anslagit så lite pengar att det inte räcker för att följa löneutvecklingen på den övriga marknaden. Antagligen tycker man att vi ska jobba lite ideellt också. Bara för att få jobba för samhället bästa. Och det lovar jag att göra - om dom också gör det!

Inga kommentarer: