lördag 24 november 2007

Favoritlördagsnöje

Vad tycker ni är det roligaste man kan göra en lördagsförmiddag? Gå en runda i skogen? Ligga kvar i sängen? Förbereda lördagsmiddagen? Åka till ett köpcenter och handla? Själv bestämde jag mig för att det bästa jag kunde komma på var att jobba över! Hela avdelningen var beordrad 6 timmar övertid, och efter att ha påpekat för chefen att hon faktiskt inte kan beordra mig att jobba övertid erbjöd jag mig att trots detta jobba över några timmar om jag fick sitta på det nästan övergivna kontoret i Åstorp. Som partiellt tjänstledig för vård av barn kan jag inte beordras till övertid. Så där har vi (jag och Annika) nu suttit från strax före 8 till strax efter 12 och slitit i vår anletes svett så att några till ska få sin ersättning för vård av barn i lite rimligare tid. Det kändes nästan lite vemodigt. Med största sannolikhet var detta sista gången jag kunde jobba i Åstorp. Den 19 december är sista dagen som Försäkringskassan håller öppet i Åstorp i dessa lokaler. Efter årsskiftet hyr vi in oss i ett rum på Arbetsförmedlingen. Och tydligen ska man ha öppet två förmiddagar i veckan för besök en liten tid. Jag är mycket nyfiken på hur man förberett lokaler och Arbetsförmedlingen på det?

Försäljningen av nya mobiltelefoner går ner! Under tredje kvartalet i år såldes det 890.000 nya mobiltelefoner. Fast det tycker ju inte jag låter så lite på ett enda kvartal. Enkelt uttryckt innebär det ju att mer än varannan svensk köper en ny mobil under året. Kan man hoppas på att det innebär att vi tröttnat på att tvunget få det senaste monstret som premie för att vi byter bolag - än en gång? Kan vi sedan bara slippa alla dessa försäljare överallt också så är jag nöjd.

För några dagar sedan mötte jag på gatan i Helsingborg ett par danska tjejer som tydligen höll på med något skolarbete. Dom undrade om jag hade någon fördom om danskar. Efter ett litet tags tänkande kläckte jag ur mig om danskars rökande överallt. Jag ville ju inte vara elak och påminna om Pia Kjærsgaard eller hennes föregångare Mogens Glistrup och dansk främlingsfientlighet. Och jag tänkte inte på alla ölande danskar. Hur som helst kom jag att tänka på töserna när jag såg i bladet att en undersökning visat att danskar i mycket större utsträckning än svenskar skulle acceptera en rökande partner. För det säger jag, skulle Ingela börja röka åker hon ut - eller jag flyttar själv. En rökande tjej rasar omedelbart i rankningen. Det kvittar om hon i övrigt är en fempoängare, cigg i munnen innebär direkt minst 2 minuspoäng på den femgradiga skalan.

En av Högeralliansregeringens verkliga besvikelser, Andreas Carlgren (c), har hamnat i hetluften. Av ett litet förbiseende missade han att ta upp en ränteinkomst på 69.000 kronor i deklarationen. Det var visst räntor på ett privatlån som han glömt. Och det är ju inte omöjligt att det är så, och inte en efterhandskonstruktion. Men det visar att vi inte lever i samma värld han och jag. Uppenbarligen är 69.000 i hans värld växelpengar som man kan glömma. För mig är 69.000 en jävla massa pengar. Det skulle jag inte missa om jag plötsligt hade så mycket mer pengar. Att Andreas är en besvikelse beror på att han var en av de få i Högerregeringen som jag hade en del förväntningar på. Men han har ju förvandlats till ett miljöalibi. Tillåts bara snacka, ingen handling.

Joggingrapport: Under eftermiddagen har jag passat på att springa en runda i skogen. Det fick även i dag bli sexkilometersrundan. Men det var tungt, mycket tungt i dag. Om det var för att det var kallt eller av någon annan anledning vet jag inte. Tiden 31.45 var sannerligen inte mycket att skryta över. Men, runt kom jag.

För övrigt noterar jag att den gamla ambassadören i Stockholm, Kevin Rudd och hans Arbetarpati tydligen vann valet i Australien och slängde Bushmarionetten John Howards konservativa regering på sophögen. Det bådar gott både för klimatet och freden.

Inga kommentarer: