måndag 20 november 2006

Fredriks Pudelkennel slår till

Skånskt Vattenfall
Gårdagens skogspromenad blev riktigt härlig. En dryg mil och lite mer än 2 timmar uppe på Söderåsen var nog precis vad som behövdes. Det märktes att det har regnat en hel del under de sista veckorna. Bäckarna var ganska strida som kan ses på det "skånska vattenfall" som jag fotograferat. Jag tog alltså kameran med. Med tillfredsställelse kan jag också konstatera att det var en hel del människor uppe och promenerade på skogsvägarna. Fast Kevins åtgärd att jogga rundan igen i dag tycker jag var att gå till överdrift...

Att vår nya Högeralliansregering är inkompetent visste vi redan tidigare. Men bevisen börjar bli allt flera. I dag berättar ett nyhetsbrev jag får att man i den nya budgeten bestämt att på två år halvera exportstöd för småföretagare. Det är bara det att det var inte tänkt så, men det blev så. "Det gick lite fort med budgeten", berättar en av handelsministerns närmaste. Jag tror att man inom Fredriks Pudelkennel borde har funderat lite till innan man gick fram med rödpennan. Men, så går det när inkompetenta får ansvar...

Vi fick på jobbet i dag på morgonen lite ytterligare information om hur läget ser ut när det gäller budget. Även på Försäkringskassans budget har ju rödpennan gått hårt fram. Dryga 10% av personalen riskerar att få lämna eftersom pengarna skurits ner. I stort sett alla länskassor har meddelat att detta kommer att få ytterst stora inverkningar på den service vi kan ge. En ganska allmän känsla är att många hoppas att dom ska bli uppsagda. Det känns nästan bättre än att tvingas vara kvar i den omöjliga situation som kommer att uppstå. Men det är väl en åtgärd som vidtagits för att öka sysselsättningen...

Inga kommentarer: