lördag 18 november 2006

Flygskatt ändå - snart

Jag ser i en liten notis att EU nu beslutat om införande av en koldioxidskatt på flyget från 2011. Äntligen kan man alltså säga något positivt om EU-kolossen. Det hela ska naturligtvis ses i skenet av den flygskatt som S-regeringen beslutade om men som nu avskaffats av högeralliansregeringen innan den ens hann införas. Ännu några år gynnar vi skattemässigt det mest miljövidriga sättet att resa. Prisökningen på flygbiljetter beräknas till drygt 300 kronor när skatten kommer. Alltid en början. Fast tyvärr tror jag inte att sista ordet är sagt. Flyget företräds av stora, rika och inflytelserika påtryckare. Det blir säkert både mildringar och förseningar (eller varför inte en massa undantag).

Annars kan vi notera att det poppat upp en rejäl debatt i media om vår livsstil och miljöns framtid på vår planet. Vi påminns om att inte slösa på energin. Men är det inte dags för att kräva av samhället att samhällsplaneringen tar hänsyn till miljön i sina beslut. I går skrev jag om Försäkringskassans nya organisation. En organisation som får till effekt att öka resandet. En större andel av personalen tvingas pendla längre till sina arbetsplatser. Och våra kunder kommer också att tvingas göra mer resor för att besöka Försäkringskassan. Och vi är inte unika. Skattemyndigheten t.ex. håller på med exakt samma sak. Och vi är bara ett par exempel på en pågående utveckling där koncentration och centralisering skapar längre arbetsresor för de som är lyckliga till att ha ett jobb. Och i dagens Helsingborgs Dagblad tas det upp att ett antal kommuner yttrat sig kritiskt till en ytterligare utbyggnad av Väla köpcentrum utanför Helsingborg. Ju större de externa köpladorna blir, desto mer konkurreras de nära affärerna ut. Och desto längre tvingas vi resa för att handla. Och desto mer utsläpp för våra inköp. Vilket ansvar har samhället för miljön i samhällsplaneringen?

Inga kommentarer: