tisdag 14 november 2006

Det ska straffa sig att bli sjuk och arbetslös

Finansminister Anders Borg har kommit på ett nytt sätt att sätta åt arbetslösa - Böter! Den som inte är tillräckligt aktiv i sitt arbetssökande ska kunna dömas till böter motsvarande vad A-kassan är. Ett förhållande som inte behöver vara fel. Det hela beror på hur man utformar reglerna och sedan hur man tolkar dom. För naturligtvis är det så att den som uppger sig vara arbetssökande och gör anspråk på A-kassa naturligtvis också ska vara aktivt intresserad av att få ett jobb. Den som missbrukar arbetslöshetsförsäkringen, socialförsäkringen eller villaförsäkringen eller bilförsäkringen ska naturligtvis drabbas av konsekvenser. Precis som den som fifflar med skatten eller inte betalar sina avgifter ska drabbas av konsekvenser. Men om syftet med "böterna" är att tvinga arbetssökande att söka en massa meningslösa jobb helt i onödan så har Anders Borg bara avslöjat sig igen. Syftet med Högeralliansregeringens (Fredriks Pudelkennel) politik är inte att det ska löna sig att arbeta. Syftet är att straffa de som är sjuka och arbetslösa och på så sätt skapa en skara billig arbetskraft som tvingas ta lågavlönade jobb.

I går fick jag, något försenat, min minnespokal för att ha sprungit Skanneloppet i 20 år. En mycket tjusig pokal i glas. Att jag inte fick den i samband med loppet förra helgen är helt mitt eget fel. Jag kollade väl listan lite slarvigt. Torbjörn Persson ska ha tack för att han ringde och fixade så att jag kunde hämta den.

Och så var det dags att tvärstoppa ett kärnkraftsaggregaten igen. En våldsam brand i Ringhals stoppade ena aggregatet som nu får stå stilla att tag. Är det inte dags ett erkänna att de svenska kärnkraftverken har kört färdigt. Dom är föråldrade och utslitna!

Sveriges 100 sexigaste män har utsetts. Men listan som publicerats är felaktig. Jag saknas!

Inga kommentarer: