lördag 3 augusti 2024

Hattens dag

» Att skydda mot sol.

I dag är det Hattens dag. Den firas den första lördagen i augusti varje år. Den instiftades av Glommers Hattmuseum som ligger i Arvidsjaur. Ett privat museum som blev till av en tillfällighet. En familj köpte ett gammalt hus som visade sig innehålla 350 olika gamla hattar på vinden helt oanvända. På muséet visas 150 olika hattar upp.

Mitt hattbestånd
Riktigt så många hattar har jag inte själv. Som bilden visar så finns det "bara" 16 olika hattar på hatthyllan. Det är allt från kvalitetshattar från Stetson till billigt krimskrams. Det är hattar i läder, i tyg, lämpliga vid solsken, vid regn och pälsmössor att ta till om det är riktigt kallt. Och några som jag nog inte riktigt vet när jag ska använda dom.

Jag har nästan alltid något på huvudet. När solen skiner vill jag ha en skärm som skydd. Men jag ska erkänna att jag föredrar nog en keps. Hatten är mycket mer känslig för att det blåser. Utan något på knoppen känner jag mig naken. Idag firade jag dock att det var Hattens dag och lät min älskade hustru bestämma vilken hatt jag skulle ta. Det blev en ganska mörkt brun sådan Stetson. Den är ärvd av min svärfar - men det var jag som köpte den till honom...

Använd hatt!
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
» Mördandet fortsätter.

Israel verkar vara ganska skickliga på att spåra var Hamas ledare befinner sig. Ett antal Hamasledare har mördats/dödats på några dagar. Hur många helt oskyldiga som samtidigt stryker med får vi inte veta. Men uppenbart är att den israeliska underrättelsetjänsten är mycket skickliga. Ett konstaterande som inte är nytt. Det har varit en "sanning" länge. Därför känns det underligt att man från den israeliska underrättelsetjänsten togs med bar rumpa när Hamas genomförde sin massiva terrorattack mot södra Israel. Hur kunde den israeliska underrättelsetjänsten vara helt ovetande om den planerade attacken? En attack som blev förevändning för Israel att genomföra en massiv attack mot Gaza. En attack som nu dödat ungefär 40.000 palestinier på Gazaremsan. De flesta helt oskyldiga civila. Barn, kvinnor, åldringar osv. De få journalister som varit aktiva på Gazaremsan har varit extremt utsatta för israeliska kulor och bomber. Biståndsarbetare har dödats på löpande band. Biståndskonvojer tydligt utmärkta med Röda kors har bombats. Hälften av all bebyggelse är förstörd. Det ställer en del frågor?

Nu senast har det spritts en film som visar hur israeliska soldater spränger en vattenanläggning. Bristen på vatten för vätska och rengöring, för att inte tala om bevattning är akut. Att se hur israeliska soldater själva filmar hur dom spränger en vattenanläggning och är stolta över det, gör att man blir ännu mer övertygad om att den israeliska massakern av Gaza är ett krigsbrott.

Men Benjamin Netanyahu behöver sitta kvar vid Makten. Och det gör han med hjälp av högerextrema ultranationalister som har som mål ett Storisrael. Men så länge USA står bakom och stöttar Benjamin Netanyahu kan han fortsätta sitt massmord.
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
» Nazisterna slåss på gatorna.

I Storbritannien fortsätter nazisterna och rasisterna att härja på gatorna. Moskéer angrips. Polisstationer angrips. Affärer plundrar, Polisbilar brinner. Nazisterna i English defence league fortsätter att härja och blåsa under ett hat baserat på lögner.

Och svenska sverigedemokrater hyllar det hela!

♥ ♥ ♥ ♥ ♥
SD = Svensk Desinformation
♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Inga kommentarer: