torsdag 29 augusti 2024

Det handlar om prioriteringar

» Astrid Lindgren vänder sig i sin grav.

1988 infördes efter en lång och intensiv kampanj från bland annat Astrid Lindgren det s.k. beteskravet. Lagen innebär något förenklat att nötdjur som är äldre än 6 månader har rätt till att beta utomhus under sommaren. Man kan alltså inte hålla kossorna inlåsta året om. De s.k. kosläppen när korna i vild glädje släpps ut är ett populärt utflyktsmål.

Kossan Mu njuter av grönbetet
2019 noterade Jordbruksverket: - "Beteskravet är en alltför viktig djurvälfärds- och djurhälsofråga för att det ska kunna tas bort."

Eller: - "Kor är djur som är anpassade för att beta. Det är hela deras biologiska grundfunktion och det kan man inte tillgodose om man håller dem inomhus, även om de går i lösdrift" säger Per Jensen som är professor i etologi vid Linköpings universitet.

Men, vad har djurens välfärd för värde när det finns en chans att spara på kostnaderna? Vad har djurvälfärd för värde när de som fattar besluten är mer villiga att lyssna på kapitalet.

Beteskravet är helt enkelt på väg att avskaffas. När vår Brunblå sörjas landsbygdsminister Peter Kullgren (KD) måste välja mellan kossans välfärd eller bonden så väljer han bondens rätt att tjäna mer pengar.

Läs:
Astrid Lindgrens arv om kornas betesrätt hotas. - Tidningen Syre
Låt korna fortsätta beta utomhus på sommaren! - Naturskyddsföreningen
Förslag om att slopa grönbeteskrav: «Hämmar utvecklingen för svensk mjölkproduktion». - SVT
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
» En fråga om vårt framtida klimat.

Är det någon som undrar vad vår Brunblå sörja sysslar med när det gäller bensin- och dieselpriser och den s.k. reduktionsplikten? När vår Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) förhandlar de här frågorna med Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD), Finansminister Elisabeth Svantesson (M) och Sverigedemokraterna så blir det lite virrigt och inkonsekvent när slutresultatet beror på dagsformen.

Bilismen smutsar ner
Det var som sagt inte så länge sedan som reduktionsplikten sänktes radikalt och skatten sänktes för att det inte ska vara så dyrt att köra bil. Att länstrafikens taxor i Sveriges regioner har ökat mer än bensin- och dieselpriserna har ingen betydelse. Det är bensin- och dieselpriserna som ska sänkas, inte kollektivtrafikens taxor. Dom kan fortsätta stiga.

Nu har man dock kommit underfund med att man faktiskt måste höja reduktionsplikten igen för att inte få böter av EU. Men priserna ska hållas nere med sänkta skatter som nu hamnar på EU:s miniminivå. Sverige har bland Europas lägsta bränslepriser. Men vi har inte bland Europas lägsta taxor för tåg, buss, spårvagn osv. Där ligger vi högt.

Men eftersom SD rent populistiskt satsar på bilisterna så hamnar vi i klammeri med de EU-regler som vi själva varit med om att besluta. Uppenbart är dock att Elisabeth Svantesson fortfarande tror att Sverige ska lyckas uppnå de löften vi gett om att minska utsläppen. Hon vägrar dock att berätta hur det ska gå till. Sverige är idag det enda EU-land som inte fått utbetalt från den s.k. Coronafonden. Alla EU-länder har fått ut sina pengar - förutom Sverige. Det handlar om motsvarande omkring 40 miljarder kronor. Kanske är det därför som reduktionsplikten nu ska höjas igen. Och som snart måste höjas ytterligare.

Jag skrattar så gott när jag läser Expressens kritik av den Brunblå sörjans politik. Expressen tillhör normalt den Brunblå sörjans supporterskara.

Jag har ett tips till vår Brunblå regeringssörja. Sänk radikalt taxorna inom länstrafiken så ökar resandet och minskar bilåkandet radikalt. DET sänker utsläppen!

Läs:
Elisabeth Svantesson säker på Coronastöd från EU. - Expressen
Reduktionsplikten måste höjas – igen. - Expressen
Dieselflörtar lägger krokben för elnationen Sverige. - Clas Hemberg Expressen
Regeringen lurar svenska bilister. - Ledare Expressen

♥ ♥ ♥ ♥ ♥
SD = Svensk Desinformation
♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Inga kommentarer: