tisdag 9 juli 2024

Högermaffian härjar

» Dessa bortskämda Timbro-spolingar.

Kan vi gissa att man har champagneparty på Högerns ledande lobbygrupp - Timbro? Jag tror att en av dessa, troligtvis välbetalda lobbyister, Adam Danieli, är tvingad att bjuda på champagne idag. Han har nämligen lyckats få två olika debattartiklar publicerade i två olika tidningar samma dag. I den ena kallar han sig "Programansvarig, Timbro" och i den andra kallar han sig "Rättsstatsansvarig på den marknadsliberala tankesmedjan Timbro". Hur som helst så innebär det ganska exakt samma sak. Han får bra betalt av det svenska Näringslivet för att sprida deras högersyn på vårt samhälle. Och Moderaterna lyder ganska snabbt!

I en debattartikel i Helsingborgs Dagblad (och förutsätter jag i Sydsvenskan osv) vill han fullfölja den Brunblå sörjans slakt av de svenska studieförbunden. - "Lägg ner ’folkbildningen’. Det räcker inte med justeringar" kräver han. Det är tack vara den här hemska "Folkbildningen" genom de svenska studieförbunden som vi har vårt svenska musikunder. En mycket stor del av de framgångsrika svenska artister som vuxit fram under senare år har börjat sin karriär i en "studiecirkel", man har repat i en replokal som ett studieförbund ställt upp med. Det är i de olika studieförbunden som t.ex. politiska partier genomför interna utbildningar av sina gräsrotspolitiker. Det är i dessa hemska studieförbund som många äldre hittar en sysselsättning genom olika former av handarbete, allt från stickning och virkning till snickeri, porslinsmålning och vävning och därmed gett en meningsfullhet tid och kamratskap i livet. Det är genom ett studieförbund jag en gång i tiden gick en kurs för att lära mig spanska. Studieförbunden arrangerar kurser och olika arrangemang för att öka kunskaper osv. Det finns mängder av olika studieförbund, allt från ABF som väl kan sägas ha kopplingar till vänstern till Medborgarskolan som väl främst är moderat. Vi har Vuxenskolan, Nykterhetsrörelsen har en egen, Kyrkan osv.

- "Ska skattepengar i miljardklassen läggas på kravlösa kamratstudiecirklar och fritidsaktiviteter för vuxna?" Så frågar spolingen Adam sig. Jag tycker han istället ska fundera om man verkligen ska slösa pengar på lobbyorganisationer som sprider dumheter?

Ett tips Adam! Ta kontakt med Medborgarskolan och kolla om dom inte har någon lämplig studiecirkel som kan lära dig hyfs!

Färdiga åsikter - helt gratis

I nästa debattartikel tror Adam Danieli att det är ren semester att gå arbetslös. Det är uppenbart att han själv inte har drabbats av arbetslöshet om han nu tror att det är en ren semester. - "A-kassan ska inte få vara betald semester" skriver han i varje fall. Går du verkligen Adam och tror att människor säger upp sig från arbetet bara för att dom vill ha lite semester med en mycket lägre inkomst som inte räcker till några semesteraktiviteter? Då är du faktiskt ännu mer korkad än vad jag trodde! Eller du kanske tänker på vad jag gissar är en partikollega till dig, min hemkommuns förra kommunalråd? Han hade ett heltidsuppdrag men sade upp sig från detta för att istället bara ha uppdrag på deltid. Han sökte och fick omedelbart beviljat en motsvarighet till A-kassa. Det heter något annat, beloppet är ungefär 6 gånger högre än maximal A-kassa och dessutom ingen karens. Lägg till att det inte samordnas med andra inkomster. HAN gjorde en bra affär genom att säga upp sig. Det gör inte andra som blir (eller väljer...) att bli arbetslösa. Det är ingen dans på rosor.

Jag har lite fler råd till dig Adam Danieli, ett är VÄX UPP!

Jag såg för övrigt också någonstans någon annan Timbro-spoling som beklagade sig över att man haft det fruktansvärda övergreppet att t.ex. förbjuda att man sitter och bolmar cigaretter rakt i ögonen på andra gäster på en uteservering. Tyvärr minns jag inte var jag läste det hela. Men rökförbudet på uterestauranger är uppenbarligen ett mycket grovt övergrepp mot människors frihet enligt Timbro för när jag söker på åsikten så dyker det upp en lång rad inlägg från Timbro-företrädare i frågan.

Jag för min del anser att tobaksrökning i närheten av icke-rökare är ett grovt övergrepp mot icke-rökares liv! Vi har i vårt land (och i större delen av övriga världen) insett att rökningen är skadlig inte bara för den som röker utan även för alla andra som av olika anledningar vistas i närheten. Runt om i världen införs allt fler begränsningar om var man får röka. En utvecklingen som vi som inte röker ser som ett stort framsteg. Att sedan rökare uppenbarligen får sin hjärna skadad av rökningen är något som vi kan märka. Hyfsen är usel! Att lyda regler och lagar är inte prioriterat. Ett av de senare "förbuden" är att det är förbjudet att röka på järnvägsstationer, busshållplatser osv. Något som tyvärr en hel del nikotinmissbrukare struntar i! Jag åker mycket tåg och det hör till vanligheterna att det är någon som inte kan hålla sig borta från ciggen ens den korta stund man väntar på tåget. Eller också måste man tända ciggen direkt ute på perrongen så fort man lämnat tåget. Man kan inte hålla sig de där 1-2 minuterna det tar att ta sig vidare från järnvägsstationen.

I går tog jag tåget från Åstorp till Helsingborg. Jag hann kliva på tåget och sätta mig och titta ut genom fönstret när jag ser en ung dam passera på perrongen utanför med barnvagnen framför sig. Hon hade redan hunnit tända sin cigg i ena handen och mobilen i den andra handen. Stackars barn!

Nä kära Timbro. Det är inte ett ingrepp i vår frihet att förbjuda rökning på olika ställen. Det är ett ingrepp i vår frihet att INTE förbjuda rökning på ställen där icke-rökare vistas! VÄX UPP!

Läs:

Lägg ner ’folkbildningen’. Det räcker inte med justeringar. - Adam (Timbro) Danieli i Helsingborgs Dagblad debatt
A-kassan ska inte få vara betald semester. - Adam (Timbro) Danieli i Aftonbladet debatt

♥ ♥ ♥ ♥ ♥
SD = Svensk Desinformation
♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Inga kommentarer: