Jag tog mig en liten löparrunda i morse - trots värmen. Jag gav mig ut redan vid åttatiden och tog bara en kort runda, på knappa fyra kilometer. Termometern nådde väl upp till närmare 25 grader redan då och det blev svettigt. Men jag överlevde, som ni kan förstå eftersom jag skriver det här.
Men dagen har varit olidlig. Det tog inte lång tid innan 30 graders strecket passerades. Mina termometrar nådde nog 34,7 grader som högst. I Danmark har nytt värmerekord satts med 37 grader. Det är den högsta temperatur som uppmätts i Danmark sedan man började mäta 1847.
Även Helsingborg har det satts nytt värmerekord, 33,4 grader. Det är 2,5 grader högre än det tidigare rekordet för juni månad och och 1,2 grader över det tidigare rekordet överhuvudtaget.
Även runt om i Europa sätts det nya värmerekord och antalet döda pga värmen stiger. Värst utsatta är äldre, men värmen är farlig för alla. Flera barn har dött av värmeslag sittande i bilar runt om i Europa.

Låt oss i stället njuta av värmen… Jag gör det inte, det är vidrigt.
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
» Dagens citat nummer ett.
Vi har ju just nu en statsminister som verkligen är en politisk broiler. Har han sysslat med något annat än att sko sig på politiken under sitt liv? Hur som helst så yttrade Ulf Kristersson sig så här som ung 1993 i sin bok Generationskriget. Så här tyckte han om den äldre generationen:
- "Homo bidragus"
- "Varför ska vi lita på dem när dom bara skor sig själva och lämnar notan och resterna av systemet till oss."
Det är väl redan då han fick idén att sko sig på sitt politiska uppdrag?
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
» Dagens citat nummer två.
- "In Sweden foreigners are often born in Sweden."
Sagt av Alice Teodorescu Måwe, kristdemokratisk EU-parlamentariker rekryterad personligen av Ebba Busch till KD från M. Med anor från Rumänien! För övrigt just nu främst känd för misstänkt korruption eftersom hon vägrar att berätta varifrån hon får bidrag vilket hon som politiker är skyldig till.
Men hon vet uppenbarligen vilka som är hemska utlänningar - Folkutbyte kallar en del det för.
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
» Dagens tanke.
Jag såg att under mandatperioden har inte en enda av den svenska regeringens ledamöter sjukanmält sig. Däremot har det hänt lite då och då att dom ställt in arrangemang pga sjukdom. Visst är det bra med ministrar som inte sjukanmäler i onödan för minsta lilla virus. Eller det handlar helt enkelt om att dom inte hade haft råd med karensdagen...








