fredag 26 juni 2026

Värme och slöseri

» Värmerekord som spön i backen.

Nere i Europa har det satts nya värmerekord på löpande band. En extra tidig värmebölja har till delar lamslagit delar av främst Västeuropa. Skolor har fått hålla stängt. Människor har uppmanats att dricka mycket. Samtidigt har alkohol förbjudits i en omfattning som man inte trodde skulle ske.

I Frankrike har ett antal kärnkraftsreaktorer fått stänga ner. Kylvattnet som ska förhindra en härdsmälta klarar inte av att hålla värmen nere. Reaktorerna har alltså fått stängas ner av säkerhetsskäl pga rekordvärmen i värmeböljan. Flera hundra människor har dött som en direkt följd av värmen.

Nu är den på väg hit! Jag hatar värmen! Min son och jag gjorde en utflykt till Lund under eftermiddagen. Den behagligaste stunden var resan med Pågatåget Åstorp - Lund och tillbaka med en fungerande AC som höll temperaturen på en behaglig nivå i tåget. På promenaden handlade det om att välja rätt sida av gatan, dvs den sida där det var skugga eller svalkande träd. Vi gick bland annat en runda i Botaniska Trädgården och kunde konstatera att växthusen fortfarande håller stängt. Dom har under lång tid hållit på med utbyggnad och renovering. Det är annars en vidunderlig upplevelse att gå runt i växthusen där. Fast värmen behövs det inga växthus för att uppnå just nu. Men kanske luftfuktigheten inte räcker trots allt.

Solen gassar
Hemkomna kunde jag konstatera att termometern som anges på en tablå innanför porten berättade att det var 31 grader. På den egna balkongen var det dock då "bara" 29 grader. Och inomhus 27 grader. Jag såg att man rekommenderar max 26 grader inomhus. Men svenska hus är byggda för att hålla värmen inne och kylan ute. Inte tvärtom. Vi får börja tänka om när vi bygger.

Men detta är ju inget mot de temperaturer som gäller lite längre ner söderut. Tyvärr "lovar" man ännu varmare temperaturer i morgon här i Sverige, och sannolikheten att Skånes värmerekord slås imorgon är stora. Jag hatar värmen! Jag får huvudvärk, blir på dåligt humör och hela kroppen kliar. Jag är innerligt glad över att jag trots allt bor här i Norden och inte längre ner i Sydeuropa.

Jag är uppvuxen med föräldrar som älskade att åka ut och resa. Att åka runt i länder och uppleva olika kulturer. Även om jag idag inte lockas av att ut och resa så är jag tacksam för allt jag fått uppleva genom mamma och pappa. Det handlade om att uppleva Kina t.ex. Det har nog varit de flesta länder i Europa och Israel. Och nu kommer jag till det här med värmen. En av dessa resor med mamma och pappa var en resa med Transsibiriska järnvägen. Dock "bara" halvvägs från Moskva till Irkutsk vid Bajkalsjön. Mamma och pappa gjorde strax efter en resa hela vägen till Beijing i Kina. Men vår hemresa från Irkutsk gick med flyg med besök i Tashkent och Samarkand i Uzbekistan. Och där var det värmebölja då. Temperatur på upp till 40 grader, något som var direkt vidrigt. Upplevelsen var inte positiv och jag tror att detta skrämt bort mig från att senare åka till "varmare länder".

Jag hatar värmen!

Kanske är det därför jag är extra kritisk till att vi i Sverige (och på många håll i världen) inte tar Klimatkrisen på allvar. På många håll i världen görs det inskränkningar. Många storstäder runt om i världen försöker begränsa biltrafiken och planterar istället träd och grönska som sänker temperaturen. Man underlättar för cykling istället för bilar. Men sådant passar inte stora delar av de styrande i vårt land. Här satsar man istället på att bibehålla vårt beroende av oljan och bensinbilar. Våra styrande är livrädda för att införa åtgärder mot bilismens utsläpp t.ex. Eller flyget… Det är inte en tillfällighet att utsläppen från transportsektorn i Sverige ÖKAR! Vi MÅSTE ju ta bilen även om bara ska några hundra meter. Och vi MÅSTE ju ta vår flygsemester till "värmen" minst en gång om året.

Klimatkrisen är här! Det får konsekvenser, inte bara i form av värme utan också t.ex. stigande havsnivåer osv. Men vi (och på många andra håll) blundar. Något behöver kanske göras, men det får ju inte gå ut över min personliga bekvämlighet och nöje. Det får absolut inte kosta!

Många politiker vill inte ens erkänna klimatkrisen. Experter, forskare och vetenskapsmän pratar bara strunt. Det gäller allt från Jimmie Åkesson till Donald Trump!

Men klimatkrisen är här - NU!
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
» Om slöseri.

Jag läser att bara under de första dagarna av de israeliska och amerikanska bombattackerna mot Iran släpptes sammanlagt 92 ton koppar, mer än 2 ton kobolt, 24 ton titan, 137 ton neodym och 12 ton volfram samt en massa andra "sällsynta" metaller över Iran i form av bomber osv. Allt metaller som det råder brist på och världen är beroende av. Totalt har USA lagt ner 72 miljarder dollar på kriget påstås det.

Ibland finns det slantar... Men vapenindustrin är väl i varje fall lyckliga som nu får fylla på förråden.

torsdag 25 juni 2026

Om Sverigedemokraterna och kärnkraft

» Interaktiv varningskarta.

Jag noterar att Jimmie Åkesson och Sverigedumokraterna tycker att det ska införas någon form av interaktiv karta som visar var det bor pedofiler så att de som har för avsikt att flytta kan se var det är olämpligt att flytta in. Riktigt hur man ska utforma det hela har man ingen uppfattning om.

Hur exakt? Ska en kommun bli "bannlyst"? Eller en viss stadsdel? Eller ett visst kvarter? Eller kanske bara en viss adress? Hur länge ska "pricken" finnas i registret? Ska det ske i samarbete med Dumpens framprovocerade "brott"?

Den blonda svensken i SD:s ögon
Många spännande frågor! Men varför bara nöja sig med pedofiler? Drogmissbrukare? Vilka droger i så fall? Ska partyknarkarna på Stureplan också prickas ut var dom bor? Våldsbrott? Jag vill ju inte flytta in där det bor en gammal mördare? Eller ens hens släkt? Skattesmitare? Bedragare? Rattfyllerister? Drogfylla? Tänk om dom är ute och kör igen när jag är ute och promenerar? Eller våldsamma högerextremister? Ökända rasister? Barnporr? Sexköpare? Tänk så många prickar det kan bli på kartan.

Själv skulle jag gärna vilja se var aktiva sverigedemokrater bor så jag slipper få en sådan till granne! BSS-töntar (Bevara Sverige Svenskt) vill nog vet var det bor hemska utlänningar? Den där kartan blir spännande. Man får väl införa en AI-genererad karta där man kryssar för vilka man inte vill ha som grannar och anger hur stor radie man vill ha för att slippa vissa oönskade grannar och så får man en karta som visar upp var närmaste pedofil eller rattfyllerist (drogfyllerist) eller rasist eller sverigedemokrat bor.

Med AI kan väl allt skapas. Tänk vilken underbar framtid vi går mot!

Apropå interaktiva kartor så ser jag att Sverigedemokraterna (tydligen på initiativ av den där Charlie Weimers) lagt upp en karta som visar exakt var alla moskéer ligger i Sverige. Gissningsvis har man gjort det som en service till alla Sveriges muslimer så att dom snabbt kan hitta närmsta moské om dom är ute på resa. Visst är dom servicevänliga inom Sverigedemokraterna?

För det kan väl inte vara så att man lagt upp kartan så att SD-svansen kan hitta närmsta moské för att vandalisera?

Hur tror ni att det låtit från en del politiskt håll om någon grupp lagt upp en interaktiv karta som visar var alla synagogor eller judiska samlingspunkter finns? Då jäklar i det hade det tagit fyr i helvetet bland de grupper som noterat att en undersökning visat att antisemitismen ökat i Sverige. Undersökningen som gjorts av Forum för levande historia visar för övrigt att de antisemitiska fördomarna var mest spridda bland sverigedemokratiska supportrar med moderata supportrar på andra plats. Lägst andel med antisemitiska fördomar hade Vänsterpartiets supportrar.

Det är det här partiet, Sverigedemokraterna, som Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna lovat släppa in i regeringen. Vilka är det som är regeringsdugliga?

Läs:
SD kartlägger moskéer: ”Ökar rädslan”. - Dagens ETC
SD-topp: ”För många” moskéer i Sverige”. - Expressen
Antisemitiska attityder i Sverige. - Levande Historia
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
» Om kärnkraft.

Jag noterar att det nu står klart att de svenska skattebetalarna tvingas gå in som huvudägare i det kärnkraftsprojekt som drömmer om att bygga ny kärnkraft vid Ringhals. Nu blir vi skattebetalare majoritetsägare i Videberg kraft. Vattenfall och privat kapital blir bara minoritetsägare. Det är helt enkelt en ekonomiskt så osäker investering att skattebetalarna får ta risken. Nu ska vi bara få veta hur många miljarder i rent stöd som också krävs för att byggandet ska komma igång - någon gång.

För övrigt såg jag att det via IAEA nu finns en karta där man kan se var alla de 448.000 ton radioaktivt kärnavfall som finns är sparat. Det är drygt ett halvt kilo för varje innevånare på vårt klot. Det är alltså inte slutförvarat. Det ligger bara tillfälligt sparat i avvaktan på att man ska veta vad man ska göra med det de närmaste 100.000 åren. 448.000 ton!

Ansvarsfullt agerande?

Läs:
Nästa stora steg för ny kärnkraft i Sverige. - Regeringen
Ny karta: Här ligger världens 448 000 ton kärnavfall. - Ny Teknik

onsdag 24 juni 2026

Brunblå panik

» Fortsatt panik.

Det är uppenbart, att döma av utspelen från partierna i den Brunblå sörjan, att paniken inför valet är utbredd. Trots det ena utspelet med valfläsk för upplånade pengar efter det andra finns det egentligen inget som visar på att opinionen vänder. Det är mindre än tre månader kvar till valet och oppositionen har ett försprång på i varje fall 10 procentenheter. I vissa undersökningar även mer än det.

Alltså handlar det idag om rena lögnaktiga utspel från partierna för att svartmåla motståndarna. Det hotas med att man vill höja bensin- och dieselpriserna kraftigt. Till nivåer som ingen föreslagit. Den Brunblå bensinälskande sörjan använder skatterna för att hålla priserna nere på konstlade nivåer. Allt för att Sverige ska bli kvar i oljeberoendet. Till följd av detta är försäljningen av elbilar låg i Sverige jämfört med andra länder. Istället för att använda konstlade medel för att hålla bensinpriset nere (och sedan skryta om detta) borde man ha nöjt sig med att stödja de som är beroende av bilen i glesbygd. Sanningen är tyvärr att vi har en styrande Brunblå regering som sätter bensinbilen på en piedestal och gör allt för att underlätta för bilister. På bekostnad av andra miljömässigt bättre alternativ.

Jag blir ledsen
Senaste utspelet från SD:s Jimmie Åkesson är tydligen att man ska stoppa sossarnas Tvångsblandning. - "Socialdemokraternas tvångsblandning ska stoppas" lovar Jimmie. Något som ju inte finns. Men man ska stoppa det trots detta! Vad som finns är att det måste finnas blandad bebyggelse. Dvs inte bygga ett "villaghetto" på ett område och sedan bygga ett "hyreshusghetto" på ett annat område. När man planerar bostadsområden ska det planeras för både villor, bostadsrätter och hyresrätter blandat. DÅ får man ett fungerande samhälle.

Till och med den i övrigt allt mer reaktionära Fokus inser detta. Läs gärna den här hyllningen av Karlshamn i Blekinge i Fokus.

Vad det handlar om är att även Sverigedemokraterna börjar drabbas av panik. Nu har man kommit så långt att de tre övriga partierna till höger nu äntligen lovat att SD:s dröm ska gå i uppfyllelse, man ska släppas in i regeringen! Och så håller man på att förlora valet så det blir inga regeringsposter trots detta. Hur kan de svenska väljarna vara så otacksamma? Är detta sista chansen för Sverigedemokraterna?

För övrigt är det för sent att hålla villaghettona "svenska"! Läser man listorna över försäljningen av villor så ser man att allt fler "hemska invandrare" nu köper villa. Inte ens den som bor i villa slipper man dom hemska "utbölingarna" som granne. Hur kan man hata andra människor på det viset bara för att dom har en annan hudfärg, en annan religion eller bara har ett annat modersmål?

Tyvärr är det ju så att om man upprepar en lögn tillräckligt ofta så fastnar den. Och man har stor hjälp med att sprida budskapet från den sverigedemokratiska trollarmén och dess svans.

Läs:
SD: Medborgarskapsveto ska stoppa ”tvångsblandning”. - Altinget

tisdag 23 juni 2026

Uffes panik

» Kanske ska vi tycka synd om Uffe?

Verian har för SVT presenterat sin undersökning av förtroendet för partiledarna. Och det är en spännande undersökning. I princip så borde det ligga ungefär som förtroendet för partierna. Men sedan finns det ju de inom andra partier som också har förtroende. Har alla väljare inom det aktuella blocket förtroende? Och det är här vi hittar spännande siffror.

Magdalena Andersson har ökat sitt förtroende till 49% (+5) medan Ulf Kristersson fortsätter att tappa till 35% (-2). För ett halvår sedan låg förtroendet över 40%. Nu är det uppenbart att en mycket stor andel av de kvarvarande Brunblå sympatisörerna har inte ens förtroende för sin egen statsministerkandidat. Uffe får väl trösta sig med att han i varje fall ligger tvåa! En som fått ökat förtroende är Ebba Busch som nu är uppe i 33% och alltså inte ligger långt efter Ulf Kristersson. Omkörd och med tappat förtroende hittar vi Jimmie Åkesson med 31%. Det finns alltså ett trots allt stort förtroende för Jimmie utanför Sverigedemokraterna. De kvarvarande Liberala väljarna som nu omfamnar Jimmie Åkesson gör inte så stor skillnad. Men det är uppenbart att det inom KD och M finns ett förtroende för Jimmie Åkesson. Vi kan notera att i den absoluta botten hittar vi Simona Mohamsson med 7%. Det finns alltså lite förtroende även utanför Liberalerna. Om det nu finns förtroende inom Liberalerna?

Tydligt är att Ebba Busch har insett att valet kommer att gå åt helvete för den Brunblå sörjan. Hon håller därför på att lägga grunden för att istället ingå i någon konstellation där Socialdemokraterna vänder sig högerut för att slippa föra vänsterpolitik. Senaste utspelen handlar om en rejäl höjning av Barnbidraget till 2.000 kronor. Hon har haft fyra år på sig att komma med ett sådant krav men Barnbidraget har stått stilla länge. Ebba har tydligen även gått ut med kravet att skattesänkningar måste komma låginkomsttagare till godo och inte fortsatt inriktas på höginkomsttagare.

Färdiga åsikter - helt gratis
Samtidigt går Liberalernas Simona Mohamsson ut med krav på fortsatt avskaffande av statsskatten som hon kallar "straffskatt på utbildning och ansträngning". Statsskatt betalas på inkomster över 53.583 kronor i månaden. Ha det i åtanke att om ni tjänar mindre än det i månaden så anstränger ni er inte och har tydligen inte skaffat en utbildning. Det är bra att tänka på det för alla som utbildat sig till t.ex sjuksköterska, lärare, lastbilschaufför eller vad vi nu kan komma på. Ni har ju utbildat er, men ni anstränger er inte tillräckligt. I varje fall inte enligt Liberalernas partiledare Simona Mohamsson. Ni skulle satsat på en politisk karriär och hamnat i en Brunblå regering. DÅ anstränger ni er men straffbeskattas alltså för detta.

Skäms hon inte?

Att man betalar statlig skatt när man börjar tjäna bra handlar helt enkelt om att Staten behöver inkomster. Kommuner och Regioner får olika bidrag för att kunna ge en någorlunda acceptabel skola, vård osv. Vi behöver pengar till alla våra militärer. Vi vill ha en polis. Vi ska ha domstolar som ju ska döma hårdare straff så fler ska i fängelse som alltså måste byggas ut. Flyget ska subventioneras. Alla statliga kostnader ska betalas. Till detta behövs det skatteinkomster. Den som har s.k. arbetsfria inkomster (räntor, aktieutdelningar, spekulationsvinster osv) betalar lägre skatt på dom inkomsterna än på löneinkomster. Skatt på enorma förmögenheter har vi avskaffat. Skatten på enorma arv har vi avskaffat. Skatt på fastigheter har vi avskaffat. Allt i vår iver att göra Sverige till ett skatteparadis för miljardärer som Simona Mohamsson ju tycker vi ska satsa på. Vi har redan gjort det! Sverige är ett av länderna i världen där antalet superförmögna växer snabbast. Simona tycker det ska växa ännu fortare.

Även Moderaterna lovar rejäla skattesänkningar genom ytterligare Jobbskatteavdrag. 5.000 extra till en familj lovar Elisabeth Svantesson. Det är samma grupper som får detta som Simona Mohamssons löften. Det är inte pensionärer, sjuka, funktionshindrade, arbetslösa eller låginkomsttagare som får dom tusenlapparna.

Vi ska ha Ulf Kristerssons gamla löfte i åtanke: - "Som moderater och förkämpar för individuell frihet och marknadsekonomi har vi ett uppdrag att bekämpa och avveckla välfärdsstaten." Han är på god väg att uppfylla sitt löfte.

Läs:
Liberalerna kräver sänkt statlig inkomstskatt. - SVT
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
» Värmerekord och ansvar.

Det är väl ingen som har missat att det redan nu i början av sommaren sätts nya värmerekord runtom i bland annat Europa. Skolor och annat stänger och människor uppmanas att dricka, hålla sig i skuggan osv.

I Sverige skryter Sverigedemokraterna över att bensinen är billig så att konsumtionen hålls uppe. Moderaterna konstaterar att det inte är någon mening med att uppfylla några utsläppsmål. SD:s trollarmé och dess svans gläds åt att det blir varmt och gott.

Läs:
Moderaterna dömer ut klimatmålet för transporter: ”Kommer vi nå det? Nej”. - SVT

måndag 22 juni 2026

Sven Tycker inte om det

» Paniken sprider sig.

Paniken inom den Brunblå sörjan sprider sig allt längre in i de Brunblå leden. Det är helt enkelt så att man börjar inse att svenska väljare går inte att köpa med tillfälligt valfläsk för upplånade pengar. Det ska bli spännande att se vad mer som ska komma?

Svartmålande av de Rödgröna oppositionspartierna är en metod. Vänsterpartiet är ju helt ockuperat av antisemitiska terrorister. Miljöpartiet består av miljömuppar som vill driva Sverige tillbaka till stenåldern. Centerpartiet är inget annat än hemska förrädare. Och vi ska inte tala om Socialdemokraterna som vill chockhöja skatter, tvinga in oss i ett kommunistsamhälle och dessutom är partiet infiltrerat av gängkriminella som vill släppa alla fångar loss.

De sanna Moderaterna
Moderaterna lovar nu att alla familjer ska få ytterligare 5.000 kronor extra varje månad. Hur man ska finansiera det hela vet jag inte eftersom Elisabeth Svantesson ju berättat att alla pengar till reformer är slut. Vi ska ju fortsätta att kraftigt öka anslagen till den svenska Krigsmakten. Ytterligare höjda straff kommer att kräva ännu fler fängelseplatser. Och DET är något som kostar! Men det blir väl en fortsättning på den nuvarande upplåningspolitiken. Tar man ett lån så får någon annan betala någon gång i framtiden.

Och så ska ju kärnkraften byggas ut för mångmiljardbelopp av skattebetalarnas slantar... Kanske kan vi nämna Liberalernas löfte att göra Sverige till ett skatteparadis för miljardärer. Fast det är vi faktiskt redan...

Själv tror jag inte på att en pensionärsfamilj som min egen kommer att få några 5.000 kronor extra i månaden. Men kanske får Elisabeth Svantesson och Ulf Kristersson med familjer 5.000 extra - av lånade pengar.

En annan som har insett att det ser risigt ut för vår Brunblå sörja är KD:s Ebba Busch. - "Valet är i fara för det Blågula laget" säger hon. Det hon kallar det "Blågula laget" är alltså den Brunblå sörja som idag utgör regeringsunderlaget. Att erkänna att man släppt in ett extremparti med nasserötter kan hon ju inte erkänna. Men tyvärr Ebba Busch! Sverigedemokraterna, Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna är en BRUNBLÅ sörja. Sedan är det upp till dig om du vill använda en förskönande omskrivning och kalla det "Blågul". Det visar bara att du har humor! Försöker hon distansera sig från Uffe?

En annan som tydligen också insett att det nog snart är kört, så det gäller att distansera sig från ankaret Uffe hittar vi på annat håll. Högerextrema Bulletin skriver nu: - "För Sveriges skull, avgå Kristersson!" Dan Korn i Bulletin har insett att Ulf Kristersson nog är ett sänke för den Brunblå… f'låt Blågula sörjan.

Läs:
Busch: ”Valet är i fara för det blågula laget”. - Svenska Dagbladet
Håll i er – nu seglar Ebba Busch i väg. - Viktor Barth-Kron i Expressen
För Sveriges skull, avgå Kristersson! - Dan Korn i Bulletin
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
» Personliga assistenter.

Reformen med personlig assistens har varit en viktig reform för personer med svåra funktionshinder. Men i sin förtjusning för privatiseringens välsignelse lyckades de borgerliga partierna skapa en guldgruva för skrupelfria bedragare.

De som var i behov av personlig assistans kunde välja att få denna utförd av kommunen. Man kunde också välja ett assistansbolag för att för den hjälp man behövde. Men för att visa sin stora förkärlek för privata initiativ skapades också möjligheten att helt enkelt skapa ett eget bolag för att sköta den egna assistansen.

Detta öppnade upp en möjlighet till rejäla bidragsfiffel. Kunde man överdriva sina behov kunde man sedan anställa hela sin släkt att sköta assistansen. Fanns inte behovet kunde familjen tjäna förmögenheter utan att behöva jobba.

En del borgerligt styrda kommuner gick så långt att man helt enkelt avskaffade möjligheten att få hjälpen från kommunen. I de kommunerna finns bara olika former av privata alternativ.

Efter några år började man inse att reformen om Personlig assistans blivit en guldgruva för skrupelfria bedragare. Man tvingades helt enkelt till skärpningar av reglerna för att stoppa miljonrullningen. Nu har det i många fall istället gått för långt åt andra hållet.

I ETC läser jag om Dima Dmytriv och hans hustru Nadiia Dmytriv som är ukrainska flyktingar och jobbar som personliga assistenter till Åsa Olsson som har sjukdomen muskelatrofi. Dima och Nadiia är två av hennes assistenter, men snart är det slut. Dom kan nämligen inte få arbetstillstånd enligt nya regler. Personliga assistenter tillhör nämligen grupper som inte kan få arbetstillstånd. I mars 2027 ändras lagen så flyktingar kan inte få arbetstillstånd för att jobba som personliga assistenter. Dima jobbade som läkare i Ukraina, men pga det fusk som förekommit ska nu alla straffas.

- "Arbetstillstånden missbrukas. Det är allvarligt, och vi tycker att det är rimligt att agera på det" motiverar vår moderata Utvisningsminister Johan Forssell beslutet att kollektivt straffa alla. - "Jag tycker att det är förfärligt faktiskt. En hel grupp straffas kollektivt, av absolut ingen anledning. Jag är jätteorolig över de rekryteringsutmaningar vi kommer ha." Men Johan Forssell (M) ser ännu en möjlighet att bli av med ytterligare några hemska utlänningar.

En kollektiv bestraffning för ett fusk som man själv skapade förutsättningarna för.

Läs:
Flyktingar nekas arbetstillstånd – Åsa blir av med sina assistenter. - Dagens ETC

söndag 21 juni 2026

Klimatpolitik och opinionspanik

» Brunblå sörja och klimatansvar.

Naturskyddsföreningens utvärdering av i vilken utsträckning våra riksdagspartier uppfyllt sina miljöpolitiska vallöften visar att det parti som varit sämst på detta är Liberalerna. Deras löften inför valet var inte allt för dåliga. Men sedan blev liberalen Romina Pourmokhtari ansvarig minister med kristdemokraten Ebba Busch som chef och med Sverigedemokraterna som dikterade villkoren. Det gick direkt åt skogen för de liberala vallöftena!

Färdiga åsikter - helt gratis
I den Brunblå sörjans regering är det nämligen Sverigedemokraterna som dikterar villkoren för att högerregeringen ska få sitta kvar. Alltså fick Romina vara så snäll att lägga undan vallöftena i en skrivbordslåda och istället driva sverigedemokratisk miljöpolitik. Dvs INTE föra någon miljöpolitik!

Sverigedemokraterna tror nämligen inte på klimatkrisen. Allt som händer är bara tillfälligheter och alla experter och forskare som hävdar något annat är bara ute och reser. Vi i Sverigedemokraterna vet att utsläppen bara är nyttiga!

Alltså är utsläppen från transportsektorn idag större än dom var när den Brunblå sörjan tillträdde. Delmål som en gång satts upp för klimatpolitiken är bara struntprat. Vi kan slopa dom!

Som effekt ÖKAR försäljningen av fossila bränslen i Sverige. Genom skatteåtgärder och minskad reduktionsplikt blir det billigare att köra bensinbil. Alltså går elektrifieringen av bilparken sakta i Sverige jämfört med andra länder. Medan det i många länder (t.ex. Kina och flera av våra grannländer) idag i princip bara säljs nya elbilar så i Sverige har vi nått 40%...

Det är inte bara på riksnivå som klimatmålen slopas allt eftersom den sverigedemokratiska synen på klimatkrisen sprider sig inom den Brunblå sörjans partier. I Helsingborgs Dagblad kan vi läsa att Helsingborgs kommun nu slopar sina klimatmål.

- "Vi kommer inte att jävlas med Helsingborg och göra det svårare att använda bilen" konstaterar kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg, moderaten Christian Orsing, när han driver igenom att slopa kommunens mål om att bli klimatneutrala till 2030. Det är bättre att jävlas med kommande generationer, det är ju inte dom som ska rösta i september.

Det är bara skitprat från forskare och s.k. experter att det sätts nya värmerekord på löpande band. Vi kan ju inte "jävlas med bilisterna". Då kanske dom röstar på någon annan.

Läs:
Vem är det egentligen som jävlas med vem? - Helsingborgs Dagblad ledare
Rejäl ökning av bensin och diesel efter tidigare minskning. - Skånes Folkblad
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
» Jag har gjort ett stort misstag.

Facebook och andra sociala medier svämmas just nu över av desperata utspel, löften och lögner från företrädare för vår Brunblå regeringssörja. Jag har varit dum nog att kommentera många av dessa utspel och påpekat lögner och överdrifter.

Vad får detta till effekt? Jo, Facebooks logaritmer gör nu att jag ännu mer dränks i desperata inlägg från moderater och kristdemokrater och allsköns virrigpettrar. Jag får inleda operation upprensning!

lördag 20 juni 2026

Flyg och far och döda

» Ansvarsfullt agerande med skattepengar.

Jag läser de här "visa" orden från Johan Hakelius i den allt mer reaktionära Fokus: - "Dubbel italiensk bokföring är visserligen möjligheternas konst, men till syvende og sidst måste det gå ihop på sista raden. Om inte väntar obönhörligen kontrollbalansräkningen och konkursen."

Fast det är inte en sanning som är en sanning alltid. Det finns alltid möjligheter att fortsätta göra dåliga affärer och låta någon annan betala. Låt oss till exempel ta flygbolaget BRA. Dom hette förr Malmö Aviation och står för en hel del av det svenska inrikesflyget. En verksamhet som inte direkt är en god affär. De flesta svenska inrikesflygplatser går med ständiga förluster. Kommuner och regioner måste med jämna mellanrum pytsa in nya miljoner för att verksamheten ska kunna fortsätta. Under vår nuvarande Brunblå regeringssörja har även subventionerna från Staten ökats kraftigt. Man kan ju inte begära att flygresenärer betalar vad det kostar! Då blir det ju för dyrt för den lilla grupp som flyger. - "Flyg mer" uppmanade för en tid sedan vår kristdemokratiska flygminister Andreas Carlson (formellt heter det Infrastrukturminister, men det är flyget som prioriteras).

Flyg mer tycker ansvarig Brunblå minister
BRA har nu genomgått sin tredje rekonstruktion på fem år. Istället för att gå i konkurs kan man genomföra en rekonstruktion. Dvs fordringsägare skriver av sina skulder och så fortsätter verksamheten, förhoppningsvis utan att gamla problem ska förstöra framtiden. BRA har på fem år genomgått tre rekonstruktioner där Skatteverket avskrivit sammanlagt nästan 800 miljoner kronor. Dvs vi skattebetalare har gått miste om nästan 800 miljoner kronor i intäkter. Vid den senaste rekonstruktionen i år handlade det om 285 miljoner kronor i uteblivna skatteinbetalningar som skulle skrivas av. Men, nu tyckte Skatteverket att det räckte. - "Skatteverket anser att det är tydligt att det saknas en i grunden lönsam verksamhet. Lösningen för koncernen tycks snarast handla om att genomgå rekonstruktion och att låta andra ta notan för bristande anpassning och bristande finansiering." Så skriver Skatteverkets experter i ett utlåtande.

Men då ingrep Jacob Wallenberg. Ett samtal (eller flera) med företrädare för vår Brunblå regeringssörja, t.ex. finansminister Elisabeth Svantesson som ju har ansvar för Skatteverket gav effekt. - "Flygbolagets överlevnad är en nationell funktionalitetsfråga av stor betydelse för Sverige" hävdar Jacob Wallenberg. Kort efter ringer en statssekreterare till Skatteverket och framför: - "Inte får sätta käppar i hjulet för BRA Airlines." Och så genomgår BRA sin tredje rekonstruktion där vi skattebetalare skänker ytterligare hundratals miljoner till flygresenärer som inte betalar vad det kostar att flyga så att verksamheten får tillräckliga inkomster för att täcka kostnaderna. Detta trots att tjänstemännen på Skatteverket och experterna på Finansdepartementet avrådde.

Kanske ska vi lägga till att vår Brunblå regeringssörja har avskaffat den s.k. Flygskatten, som infördes för att kompensera för att flygbränsle är skattebefriat och att flyget är det mest utsläppsintensiva sättet att resa.

Läs Johan Hakelius citatet i början på dagens Tyckeri en gång till. Det gäller alltså inte flyget! Där räddar staten, regioner och kommuner ständigt verksamheten eftersom Näringslivets flygentusiaster inte vill betala vad det kostar. - "Flyg mer" som den Brunblå regeringssörjans ansvariga minister uppmanar oss!
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
» Mördandet fortsätter.

Som befarat har Israel återigen lyckats sätta stopp för en någorlunda fredlig utveckling i Mellanöstern. Iran har visst stängt Hormuzsundet igen sedan mördandet i Libanon satt igång igen. Som bestraffning för att Hizbollah dödat fyra israeliska soldater i en israelisk stridsvagn inne på ockuperade södra Libanon genomfördes igår våldsamma bombräder mot Libanons huvudstad Beirut med mer än 50-talet döda civila. I dag har det israeliska bombandet fortsatt och som svar har Iran beslutat att stänga Hormuzsundet igen. Benjamin Netanyahu har lyckats! Frågan är vad Donald Trump nu gör. Kan han skälla ut Benjamin Netanyahu och få Iran till att fortsätta den fredliga utvecklingen?

- "För varje tår från en israelisk mamma måste tusen libanesiska mödrar gråta. Hela Libanon måste brinna!" Så skriver Israels högerextrema säkerhetsminister Itamar Ben-Gvir.

Är det någon som tror på en fredlig utveckling med ansvariga med sådant resonemang? Ordvalen från företrädare för Iran och Hizbollah ligger inte långt efter.

Vad har du satt igång Donald Trump?

Senaste nytt är att Donald Trump hävdar att sundet öppnats igen. Vi får se hur det går med det? Vad ska Benjamin Netanyahu och t.ex. Itamar Ben-Gvir hitta på nu för att sabotera eventuella överenskommelser?

För övrigt så har mer 1.000 Gazabor dödats av israeliska bomber och kulor sedan det som kallas "vapenstillestånd" infördes.

fredag 19 juni 2026

Vänskapskorruption och Muslimhat

» Vänskapskorruption.

Kommer vår Brunblå sörjas statsminister Ulf Kristersson (M) att gå till historien som statsministern som till slut blev avpolletterad pga för mycket vänskapskorruption? Den mannens skandaler kan fylla ett helt A4-ark med bara uppräkningar. Hur har Moderaterna ens kommit på tanken att upphöja honom till statsminister med den ryggsäcken. Det har ju fortsatt efter det. Skandalen med att tilldela kompisen Henrik Landerholm den helt nyinrättade tjänsten som Säkerhetsrådgivare är fortfarande inte slututredd. Hur kunde han få tjänsten? Hur kunde han missköta tjänsten så? Varför har man hela tiden försökt mörka vad som hänt? Underlåtit att dokumentera? Hindrat utlämnande av handlingar?

Ulf Kristersson (M)
Vi minns alla (de som läser Sven Tycker har blivit tipsade upprepade gånger) hur Ulf Kristersson som socialborgarråd i Stockholm vägrar svara på TV-reporterns frågor om hur han kunde få en eftertraktad lägenhet av den kristna stiftelsen Ersta Diakoni. En lägenhet som var reserverad för svårt sjuka hemlösa och utsatta kvinnor i stort behov. Ulf Kristersson flyr rummet med hjälp av sina tjänstemän och vill inte svara på frågorna.

Nu senast har vi skandalen med Fållöknastiftelsen. En skandal som har många sidospår. Ersta Diakoni dyker upp igen. Chefen på Ersta Diakoni när Ulf Kristersson fick sin lägenhet dyker återigen upp nu som kompis med Ulf Kristersson och hustrun prästinnan Birgitta Ed. För övrigt ska tydligen Svenska Kyrkan utreda om ifall Birgitta Eds handlande är av sådan dignitet att hon ska fråntas prästkragen.

Existentiell hälsa heter det fina som man ska syssla med på Fållökna. När generaldirektören för Folkhälsomyndigheten Karin Tegmark Wisell kritiserade regeringens vilja att anamma statsministerns hustrus affärsidé "Existentiell hälsa" blev hon omplacerad! Ingen har fått sparken hävdar Jacob Forssmed (KD) - hon blev ju bara omplacerad... - "Det som skrivits är på alla sätt lögnaktigt" hävdar statsminister Ulf Kristersson. Hur han nu kan veta det eftersom han tidigare hävdat att han inte vet något om hustruns stiftelse. Men det är rätt Uffe, man ska hålla ihop i vått och torrt i familjen.

Allra senaste är att den av regeringen utsedda ordföranden för Allmänna Arvsfonden Ulrika Stuart Hamilton haft ett personligt möte med företrädare för statsministerfrun och prästinnan Birgitta Eds stiftelse. Detta trots att det uttryckligen är skrivit att Arvsfondens tjänstemän inte ska ha personliga träffar med de som söker bidrag från Allmänna Arvsfonden. All kontakt ska ske skriftligt och via telefon för att det inte ska kunna finnas misstankar om att vissa gynnas på andras bekostnad.

Vi behöver inte påminna om hur familjen Kristersson / Ed direkt missbrukat tillgången till Harpsund och Sagerska huset för familjeträffar, lobbyingträffar och annat.

Vänskapskorruption! Måtte vi få en ny statsminister efter valet!
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
» Kan man vara svensk OCH muslim?

Ungsvenskarna, SD:s ungdomsförbund, genom deras ordförande Denice Westerberg hävdade för några dagar sedan att det inte var möjligt. - "Migrationen har inte bara fört med sig gängkrig. Den har även fört med sig en kultur som inte hör hemma här. En religion som många gånger går i kras med våra svenska värderingar. Någon måste våga säga det, islam har ingen plats i Sverige." Så hävdade hon förra året. - "Jag tycker inte att man kan komma hit och förvänta sig att man ska få utöva en religion som många gånger går i kras med våra svenska värderingar." Hävdade hon och avslutade med: - "Det finns jättemånga länder där man kan utöva sin religion hur mycket man vill. Men vill man komma till Sverige då får man anpassa sig efter våra lagar och värderingar."

Frågan har aktualiserats sedan fotbollsspelaren Yasin Ayari firat sitt mål för Sverige i fotbolls-VM genom att gå ner i böneställning. Något som verkligen triggade igång den sverigedemokratiska trollarmén och den sverigedemokratiska svansen. Usch så hemskt! Han är ju muslim! Att göra korstecken är acceptabelt. Och alla andra mer eller mindre löjliga målgester. Men muslim? Usch!

Jag har många gånger funderat på hur mycket tid fotbollsspelare lägger ner på att öva in ett spektakulärt målfirande. Troligtvis lika mycket tid som läggs ner på att kunna trilla tjusigt så att man får frispark!

Men en muslimsk målgest, där går ju gränsen för svenska fotbollsfans ute på högerkanten.

För övrigt har tydligen Simona Mohamsson tillsatt en utredning om faran med islamister. Dom är ju farligare än andra extremister, som våldsgrupper ute på högerkanten eller rena våldsgrupper. Tydligen ska Magnus Ranstorp leda utredningen så vi vet ju hur den kommer att sluta!

torsdag 18 juni 2026

Uffe, kärnkraft och Donald

» Mer siffror som gör Uffe ledsen.

Väljarundersökningarna väller in inför sommaren. Och dom fortsätter att vara tråkig läsning för stackars Ulf Kristersson. Trots valfläsk efter valfläsk med upplånade pengar så vänder det inte i opinionen. TV4 har presenterat Novus undersökning för juni och i den växer avståndet till de Rödgrönas förmån.

Socialdemokraterna 32,6% (+1,7)
Sverigedemokraterna 20,0% (+0,8)
Moderaterna 16,6% (-1,6)
Vänsterpartiet 8,9% (+0,1)
Miljöpartiet 6,4% (-0,7)
Centerpartiet 6,1% (+0,1)
Kristdemokraterna 5,6% (±0)
Liberalerna 2,2% (-0,2)

De Rödgröna ökar till 54,0% (+1,2) samtidigt som den Brunblå sörjan tappar till 44,4% (-1,0). Och då åker Liberalerna ut så resterna av den Brunblå sörjan får 42,2%.

Det ser alltså taskigt ut för Ulf Kristersson. Jag tycker mig kunna ana en allt mer intensiv kritik mot Ulf Kristersson bland annars trogna Brunblå supportrar. Det står allt mer klart att valförlusten (den troliga valförlusten...) kommer att skyllas på Ulf Kristerssons skandaler och dåliga ledaregenskaper. Det är ju bra med en syndabock!
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
» Mer om kärnkraftstrassel.

Bland moderater i Kävlinge kommun, moderater i Skåne och även moderater på riksnivå jublar man åt att företaget Nordic Baseload Power lämnat in ansökan om att få bygga ny kärnkraft i Barsebäck. Man har också lämnat in ansökan om statligt stöd... Det krävs ju för att någon ska våga bygga ny kärnkraft.

En intressant fråga är hur seriös ansökan om att få bygga (och ansöka om statliga bidrag...) är. Avsikten är att bygga där gamla Barsebäcks kärnkraftsanläggning låg. Ägaren, tyska Uniper, säger blankt Nej tack! Bakom företaget Nordic Baseload Power ligger den moderata riksdagsledamoten Göran Engberg. En företagare med ett antal konkurser bakom sig och han är även dömd för bokföringsbrott. - "Jag ser inte honom som en seriös aktör" är en kommentar från en annan riksdagspolitiker.

Kärnkraftskramarna jublar åt att det kommer in ett antal ansökningar om att få bygga ny kärnkraft på löpande band - och ansökningar om att få bidrag från staten... Men hur många av alla dessas "projekt" är seriösa och hur många handlar om "lycksökare" och "bedragare" ute efter statliga pengar? Jag för min del börjar oroas över hur våra skattepengar kommer att spridas ut till allsköns lycksökare utan något annat mål än att få pengar.

Läs:
Moderaterna välkomnar ansökan om ny kärnkraft i Barsebäck. - Moderaterna
Dömd vd bakom ansökan om ny kärnkraft – under nytt namn. - Sydsvenskan
Reaktionerna efter avslaget i Barsebäck: ”Inte förvånad”. - Sydsvenskan
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
» Trumps "seger".

Nu har man tydligen skrivit på någon form av överenskommelse mellan USA och Iran. En överenskommelse som uppenbarligen innebär att Hormuzsundet nu ska öppnas för trafik. Dvs vad som gällde INNAN Benjamin Netanyahu och Donald Trump gick till attack mot Iran. Om jag förstått det rätt har Iran även lovat att inte skaffa kärnvapen. Dvs det som gällde INNAN Donald Trump rev det avtal med Iran som Barack Obama förhandlat fram. Sedan ska tydligen iranska tillgångar som blockerats släppas fria. Sedan ska också USA ha lovat enorma investeringar i Iran för att reparera det som förstörts.

Kejsar Donald Trump
Samförståndsavtalet (det är alltså inget fredsavtal) är i praktiken en enorm seger för Iran! Och en katastrof för Kejsaren i Vita Huset som tvingats skriva på ett avtal med Iran som inte innehåller något av det han ville uppnå med kriget. Men Donald Trump har insett att kriget var ett katastrofalt misstag från dag 2. Ett krig han lurades in i av Benjamin Netanyahu som tydligen inbillade Donald Trump att regimen i Iran skulle falla på kort tid. Ett krig han försökt hitta en utväg ur sedan dag 3.

Nu blev det inte så. Risken är snarast att ayatollornas regim i Teheran sitter säkrare vid makten idag än man gjorde innan USA:s och Israels attack. Iran har också lärt sig hur man ska få USA, Västvärlden och hela världen på knä. Man bara stänger Hormuzsundet!

En stor fråga är vilken slutsats man dragit när det gäller kärnvapen? Känner man sig ännu mer motiverade att man behöver kärnvapen som avskräckning för att förhindra nya attacker från kärnvapenmakterna Israel och USA? Eller har man dragit slutsatsen att man behöver inte dyra kärnvapen, det är mycket billigare att stänga Hormuzsundet!

Men låt Donald Trump tro att han vann. Nu gäller det bara att se till att ett allt mer aggressivt Israel håller sig i skinnet och inte saboterar en utveckling mot en fredligare utveckling.

Vi som tycker att Donald Trump gjort fiasko är enligt honom "DÅRAR". Men jag är hellre det än i Kejsar Donalds skor!

Läs:
Trumps drag – ett gigantiskt misstag. - Svenska Dagbladet
Trump försvarar avtalet med Iran – kallar kritiker för ”dårar”. - Sveriges Radio
Israels utrikesminister klipper med EU-ledare. - Aftonbladet
Israel har dödat över 1 000 under Gazas vapenvila. - SVT

onsdag 17 juni 2026

Jimmie, Johan och Magdalena

» Det förklarar allt.

Jag såg en förklaring till Jimmie Åkessons (och hans partikamraters) hat mot muslimer, som tydligen inte bara handlar om rasism rent allmänt. Jimmie Åkesson har nämligen aldrig sett en berusad muslim, och att dricka sig berusad är ju omhuldat av Jimmie Åkesson. Men muslimer dricker inte alkohol, så då måste det ju vara något fel på muslimer…

- "Första gången jag skulle ta ett möte själv med Ulf Kristersson drack jag sex vitlöksöl innan" berättar Jimmie Åkesson t.ex. Och SD:s förhärligande av alkoholbruk har vi sett flera exempel på. Partiets interna "fyllefester" bekostades ju med partistödspengar och bokfördes genom fiffel för att det skulle kunna godkännas. Men som sagt muslimer dricker ju inte alkohol så det måste vara något fel på dom.

Men det ska erkännas, det är nog trots allt rasismen som ligger till grund för hatet. - "Man protesterar äntligen på allvar mot migrationspolitiken" är sverigedemokraten Robert Stenkvist kommentar till upploppen i Nordirland. "Äntligen" är alltså en SD-riksdagsledamots reaktion på upplopp i ett annat land!
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
» Varför Johan Forssell?

Johan Forssell skålar för fler utvisningar
Varför hatar vår Utvisningsminister Johan Forssell människor av utländsk härkomst? Hans agerande och hans uttalanden kan inte tolkas på annat sätt. Vad är bakgrunden till detta hat? Hur kan man hata andra människor på det viset?

Vi kunde se konsekvensen av detta hat när det avslöjades att hans son varit aktivt engagerad i högerextrema s.k. kampgrupper. Vi förstår att Johan Forssells hat framkommit hemma vid frukostbordet och fått sonen att engagera sig i dessa grupper. Det var hans kompisar som senare dömdes för att ha gått omkring och misshandlat invandrare utan någon annan anledning än att dom var just invandrare. Kanske tänkte SD-riksdagsledamoten Robert Stenkvist "äntligen" även då?
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
» Vad sysslar Socialdemokraterna med?

För en vecka sedan gav jag utlopp för min skam över min socialdemokratiska bakgrund när Socialdemokraterna i Riksdagen hjälpte den Brunblå sörjan att driva igenom avskaffandet av permanenta uppehållstillstånd för den som fått asyl. Man vill göra klart att ni är egentligen inte välkomna hit och vi vill inte att ni integreras och blir svenskar utan istället inriktar er på att åka "hem" så fort som möjligt. Jag undrade då hur våra S-ledamöter kunde visa sig offentligt utan att skämmas.

Denna veckan har de socialdemokratiska ledamöterna hjälpt den Brunblå sörjan att driva igenom den s.k. Angiverilagen! Vad sysslar ni med inom Socialdemokraterna? Har ni ingen skam i kroppen i er iver att lägga er så nära den Brunblå sörjan som möjligt så att det inte ska bli så svårt att bilda en ny S-ledd regering med stöd av den svenska högern efter valet? Kommer ett maktskifte egentligen att innebära någon större skillnad?

S röstade även Ja till den s.k. Vandelslagen, dvs att man ska kunna utvisas pga "Bristande vandel", vad det nu är. Det handlar alltså inte om brottslighet.

Vad sysslar ni med? Har ni slängt partiprogrammet i papperskorgen eller bara gömt det under madrassen? Skäms ni inte?