onsdag 23 oktober 2013

Om en bloggares skadeglädje

Ska man skämmas över skadeglädje? Jag känner splittrade känslor. Dels känner jag en stark skadeglädje över att en person som jag inte har så stort förtroende för har trampat rejält i klaveret. Men samtidigt skäms jag faktiskt för den känsla jag har. Det är inte acceptabelt att känna skadeglädje över att någon troligtvis uppfört sig illa mot någon annan. I en så'n här fråga finns det bara förlorare. Vad som hänt är att den Moderata ordföranden i Socialförsäkringsutskottet, Gunnar Axén, polisanmälts av en ung MUF-medlem för sexuellt ofredande. Samma dag meddelade Gunnar Axén att han inte har för avsikt att ställa upp för omval till Riksdagen. Alla mina år på Försäkringskassan har naturligtvis fått mig att skriva om Gunnar Axén tidigare. Och det är helt klart så att vi står på helt olika sidor i vårt samhälle. Nu verkar han ha trampat rejält i klaveret. Men det är faktiskt inte första gången. För några år sedan anmälde hans dåvarande fru honom för misshandel. Men det fick inga konsekvenser för hans politiska karriär. Inte heller det faktum att han tillhörde de många Moderater som av princip vägrade betala TV-licens. Det var bara ett par kvinnliga regeringsledamöter som fick gå. Gunnar Axén och t.ex. Tobias Billström slapp undan. Men uppenbarligen har mannen gått ett steg för långt denna gången och insett sitt slutliga övertramp.
Läs i Aftonbladet, Aftonbladet, Aftonbladet, Expressen och Expressen om senaste polisanmälan.
Eller läs om vad som skrevs om hans eskapader redan 2008.
Och läs gärna att jag själv redan 2009 den 8 december tyckte att Gunnar Axén skulle ta sina konsekvenser.

Om monarkin: Så har då äntligen Lill-Tjabo yttrat sig om skandalen med hans något uppbromsade karriär som designer. Tyvärr verkar inte Carl-Philip ha insett allvaret. Många har tappat förtroendet för hans karriär som designer. Jag är övertygad om att Carl Philip hade mått mycket bättre om han fått växa upp i en helt vanlig svensk familj. Fått försörja sig kanske som lastbilschaufför och sedan få utlopp för sitt intresse för att köra rally på fritiden och kanske sitta och måla osv på den fritid som blev över. Men inga stora förväntningar att syssla med något glamouröst, inga fotografer och journalister som bevakar varenda steg han tar. Ditt liv hade säkert blivit mycket lyckligare utan alla förväntningarna. Och jag ska erkänna att jag kände lite skadeglädje när jag läste om avslöjandena av bluffen.

Bloggandets skam: Slutligen läser jag om bloggerskan Carolina Gynning som ska betala lite extra skatt för sitt bloggande. Skatteverket har upptäckt att hennes blogg inte stämmer med hennes deklaration. Och enligt fr Gynning så beror detta på att: "bloggen är ett skönlitterärt verk. Bloggen är inte verklighet utan alla dagar är påhittade för att spegla ett perfekt liv." Och det kanske man ska ha i åtanke när man läser alla dessa "falska" bloggar vars huvudsakliga syfte är att lura på läsarna textreklam. Håll er undan! Och själv blev jag naturligtvis skadeglad när jag läste att fr Gynning får betala lite extra skatt.

Inga kommentarer: