Ökade klyftor är medveten politik: Enligt beräkningar som Swedbank gjort så fortsätter klyftorna i Sverige att öka. De som har det bra får det bättre och de som har det sämre får det ännu sämre. Och det hela är inget nytt, andra undersökningar pekar på samma sak. Och detta är en helt medveten politik från de som styr. De som redan innan är privilegierade med bra jobb, friska och "duktiga" ska stöttas och premieras på olika sätt. Jobbskatteavdraget är bäst för dessa. ROT och RUT utnyttjas mest av dessa. Och så vidare. De som däremot är mindre lyckligt lottade, som blir sjuka, som förlorar jobbet osv ska istället straffas med försämrade förmåner och straff i form av indragna försäkringar osv. Helt enkelt en medveten politik från styrande politiker på den högra planhalvan.
Dagens Väljarundersökning: Väljarundersökningarna fortsätter att stå som spön i backen. Det måste vara mer än jag som slänger mig över dessa så att det lönar sig för tidningarna att köpa in undersökningarna. I dag är det Metro som låter YouGov göra undersökningen. Intressant i denna mätningen är Vänsterpartiets framgångar, dom får 7,8% och är därmed nästan ikapp Miljöpartiet med 8,2%. Den troliga förklaringen till detta är att vänstersossar tar steg till vänster när Socialdemokraterna på 30,9% under Stefan Löfven och Magdalena Andersson tar partiet ett eller ett par steg åt höger mot mitten. Detta ger den Rödgröna oppositionen 46,9%. Ett annat intressant faktum är att Centerpartiet klamrat sig fast ovanför strecket med 4,2% medan Kristdemokraterna fortsätter parkera under samma streck med 3,8%. Folkpartiets 5,4% är väl inte heller så mycket att skryta om för Jan Björklund. Tillsammans med Moderaternas 27,4% får Högerregeringen då totalt 40,8% (37,0% utan Kd som ju skulle åkt ut). Sverigedemokraterna får 10,9% vilket gör att dom skulle fått en vågmästarställning i en riksdag med dessa siffror.
För övrigt ser jag att projektet Förbifart Stockholm, ett motorvägsprojekt kring Stockholm som drivits igenom för att rädda bilismen från sammanbrott, om man räknar på ett annat sätt än Trafikverket och ansvarig politiker kommer att kosta mer än dubbelt så mycket som de ursprungliga 28 miljarderna för ett par mil motorväg. Det är Miljöpartiet som bett Riksdagens utredningstjänst räkna. Ett intressant faktum med den s.k. Förbifarten är att när den passerar lite mer exklusiva och fina områden går den i tunnel under medan den när den passerar där pöbeln bor så går motorvägen ovan jord.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar