lördag 18 maj 2013

Om Israel, skadeglädje och konst

Om kritik mot Israel: I stort sett varje gång det diskuteras kritik mot den Israeliska ockupationen av Palestina och den israeliska behandlingen av palestinierna så ploppar det upp människor som inte har förståelse för kritiken som undrar varför just Israel ska kritiseras när det finns så många andra att också kritiseras. I Dagens Nyheter skriver i dag Susanne Birgersson en av dessa försvarsverk med rubriken: - "Azerbajdzjan går bra men inte Israel". Men jag ser aldrig dessa använda samma argument när andra diktaturer runt om i världen får kritik. "Varför dom men inte..." Däremot är dom garanterat arvtagare till de som kritiserade kampen mot apartheid i Sydafrika. Då använde (t.ex. moderaterna) liknande argument när opinionen ville bojkotta Sydafrika. Att det finns flera skurkar är inget argument för att inte kritisera en skurk. Den israeliska ockupationen av Palestina är ett brott mot internationella lagar! Och det är FEL att släppa in Israel i de fina salongerna så länge detta fortgår. Och det har INGET med antisemitism att göra!.

Läsvärt: Läs Niklas Orrenius krönika förresten. De raderna om antisemitismen, islamofobin och högerextremismen i Malmö är mycket läsvärda och i stort sett precis som om jag själv hade skrivit dom. LÄS!

Skadeglädjen är den enda sanna glädjen: Jag ser en liten notis i Dagens Nyheter om affärsmannen som i sin CV skröt om att han jobbat flera år för ett visst internationellt företag. Och det skulle han inte ha gjort eftersom CV:t nådde Skatteverket och sedan Ekobrottsmyndigheten. Det fanns nämligen inga inkomster deklarerade för dom åren. Det visar sig att företaget var registrerat på Caymanöarna och pengarna inte helt rentvättade. Nu slutade det hela med över fyra miljoner att punga ut med till Skatteverket och alla vi andra skattebetalares gemensamma kassa. Men han får väl trösta sig med att han i alla fall hade fått en extra halv miljon i lön för att kunna köpa en fin Porsche Cab och den kan han ju behålla. Som sagt, skadeglädjen är den enda sanna glädjen!

Master och segel
Konstinstallation: Er bloggare saknar helt förmågan att rita eller måla saker så att det som ska avbildas går att identifiera av andra om jag inte berättar detta först. Mitt teckningsbetyg i skolan var uselt. Jag brukar säga att jag knappt kan dra en rät linje med hjälp av linjal. Och då ännu mindre på frihand rita något som andra kan identifiera. Och är man i den situationen återstår bara att göra s.k. Konstinstallationer och abstrakt konst. I dag har jag ägnat en stor del av dagen åt en liten utflykt med min fotoklubb till Råå för att njuta av solen och den trevliga omgivningen. Under morgondagen kommer jag att förbanna att jag gick runt i solgassandet halva dagen endast iklädd T-tröja. Mina underarmar påminner snart mest om en stoppsignal. Jag har verkligen odlat min hudcancer. Hur som helst skapade jag denna installation medan jag satt vid ett gammalt bord och väntade. Den ska illustrera min känsla för båtmaster och segel, något som det ju finns gott om i Råå. Visst är det vackert?

För övrigt har till och med er bloggare noterat att det är hockey-VM och att Sverige, Finland, Schweiz och USA tagit sig till semifinal. Undrar vilka oddsen var för just detta innan turneringen började? Man skulle kanske satsat en slant på att Schweiz skulle ta sig till semifinal? När detta skrivs står det klart att vänskapsmötet mellan Sverige och Finland slutade i svensk seger. Men hur den andra matchen gick har jag ingen aning. Men jag håller på Schweiz!

Inga kommentarer: