fredag 24 maj 2013

Väljarundersökningsfrosseri

Dagens väljarundersökning: Jippi, jag har hittat en ny väljarundersökning att kommentera. Jag blir så överlycklig när jag hittar en ny sådan. Det är Skop som presenterat sin undersökning för maj. Fast jag begriper inte riktigt Skops kommentarer. Dom skriver: - "Men Sverigedemokraterna kvar som marginell vågmästare om det vore val idag". De tre Rödgröna partierna får 49,5% tillsammans, Högeralliansen får 42,2% (men eftersom Kristdemokraterna åker ut blir det bara 38,5% som "räknas"). Sverigedemokraterna får 6,6%. Ett val med dessa siffror skulle ge de tre Rödgröna partier en stabil majoritet i en ny riksdag. Jag har roat mig med att räkna ut en mandatfördelning i en nyvald Riksdag med dessa siffror som underlag.

Socialdemokraterna - 34,2% ger 126 mandat (+14 mandat)
Moderaterna - 28,5% ger 105 mandat (-2 mandat)
Miljöpartiet - 9,9% ger 37 mandat (+12 mandat)
Sverigedemokraterna - 6,6% ger 24 mandat (+4 mandat)
Folkpartiet - 5,8% ger 21 mandat (-3 mandat)
Vänsterpartiet - 5,4% ger 20 mandat (+1 mandat)
Centerpartiet - 4,2% ger 16 mandat (-7 mandat)
Kristdemokraterna - 3,7% ger 0 mandat (-19 mandat)

Alla tre partier i den Rödgröna oppositionen skulle alltså få ett ökat mandatantal medan alla partierna inom Högeralliansregeringen skulle tappa mandat. Detta skulle ge de tre Rödgröna partierna (S + Mp + V) 183 mandat mot en Högeropposition (M + Fp + C + Sd) på sammanlagt 166 mandat. Vilket inte innebär att jag tror att vi får en trepartiregering bestående av dessa tre partier. Jag tror istället att vi får en minoritetsregering bestående av S + Mp som då har 163 mandat bakom sig. Men med en hoppande majoritet där antingen V eller Fp stödjer de olika förslagen. Läs även i Expressen.

Föga förvånande: Svenska Dagbladet har räknat ut att Miljöpartiet i 2 fall av 3 röstar med den vänstra planhalvan i Riksdagen. Om man nu kan kalla Socialdemokraterna under Stefan Löfven för vänster...? Fast jag förstår inte att det ens kan bli en rubrik av det. Att Miljöpartiet för det mesta röstar med den Rödgröna oppositionen är väl fullt naturligt. Precis som att Sverigedemokraterna oftast röstar med den högra planhalvan i Riksdagen i form av vår Högeralliansregering. Vem blir förvånad av detta? Se även Expressen.

Mer pengar: Och så ska jag visst få mer pengar. Allen and V Large skriver i ett mejl: - "We have approved a cash sum to you from our personal donation of $500,000.00 to you from our won prize in July 2010". Dom tycker jag ska mejla dom. Iss-id.org där dom har sin e-postadress verkar ha servern placerad i Indonesien. Jag tror inte att det är mödan värt att kontakta Allen och kompisen bara för struntsummor som en halv miljon dollar. Dom kan skänka pengarna till någon mer behövande. För övrigt ska man ALLTID vara misstänksam mot erbjudanden som är för bra för att vara sanna. Och ännu fler varningsklockor ska ringa när engelskan är usel. För att inte prata om när mejlen är på en svenska som man knappt förstår. När det är uppenbara maskinöversättningar via Google. Finns det verkligen människor som går på sån't här?

Inga kommentarer: