fredag 25 november 2011

Tobias Billström är en skam för mänskligheten

Migrationsverket har ingen lätt uppgift. Hur vi än utformar våra regler för vilka som ska ha rätt att få bo i Sverige så kommer vi att få en debatt om gränsdragningarna. Enda alternativet är att ha helt öppna gränser, men tyvärr tror jag inte heller att det skulle fungera. Inte på det sätt som världen ser ut, och det sätt som våra grannländer utformar sina regler på. Att utses till Migrationsminister är ett självmordsuppdrag, oberoende av politisk färg. Men helt klart är att moderaten Tobias Billström är den sämsta minister vi har, vi har haft och troligtvis den sämsta vi någonsin kommer att ha.

Tobias Billström med kompis
Det senaste horribla utvisningsbeslutet handlar om Hiyab 3 år och Deymond 5 år (som är autistisk och lider av epilepsi) och som kommer från Eritrea och som för ett år sedan övergavs av sin mamma och nu istället bor i en fosterfamilj. Men, nu är det beslutat att de båda barnen ska utvisas till Italien. Dom känner ingen i Italien, och anledningen till att det blir just Italien är att det var första EU-land för dom när dom kom till Europa. Nu har Migrationsverket kanske insett att beslutet är orimligt och tagit upp det för ny prövning. Men vår moderata Utvisningsminister tycker att Migrationsverkets arbete fungerar bra. Och att myndigheten snarare ibland tycks för generös. Det finns ingen som helst anledning att ompröva reglerna. Detta tycker annars de flesta partierna i Riksdagen. Det är bara Moderaterna, Sverigedemokraterna och Centern som håller fast vid nuvarande horribla utvisningsreglerna. - "Man måste också fundera över vad konsekvensen skulle bli om man vidgar det här!" kommenterar han. Jag är glad att Tobias Billströms enda koppling till Skåne är just en teoretisk folkbokföring för att han ska kunna få boendet i Stockholm betalt av oss skattebetalare. Jag skäms ändå över denna man som räknar medmänsklighet i antalet sedlar. Migrationspolitik är svårt - mycket svårt. Varför kan dom då inte sätta en minister med någon form av kompetens på posten? Kan det vara så att ingen ville ha posten, och det var därför Billström inte fick sparken när dom andra fuskarna fick det. På bilden syns Tobbe med en kompis.

Twingly har publicerat en lista över 100-i-topp bland svenskspråkiga bloggar. Och något är fel eftersom Sven Tycker inte alls finns med på listan. Jag kan bara komma på två förklaringar till detta. Antingen har man skapat en speciell lista för skånskspråkiga bloggar (jag tvekar...) eller också är det helt enkelt ett rent förbiseende. Jag tycker att vi alla dränker Twingly i protestmejl. Hjälp mig att se till så att hela Twingly kraschar!

Tidningen Fokus presenterar å sin sida en lista över Sveriges 100 mäktigaste. Och inte heller där återfinner vi er favoritbloggare. Det är något fel på alla dessa listor.

Sverigedemokraterna har sina Landsdagar i Göteborg just nu - vi glömmer det!

Medan människor runt om i världen slåss för yttrandefrihet och demokrati. Medan människor runt om i världen kämpar för sin överlevnad demonstrerar man i Stockholm för att förhindra nedsågning av en ensam döende ek! Ibland har vi lite olika prioriteringar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

vad hade detta med Eken att göra?

Sven Tycker sa...

Sven Tycker är en mycket gammal blogg. Enligt Wikipedia är det Sveriges äldsta dagliga blogg. Jag har "bloggat" varje dag sedan 1997. Och detta var långt innan begreppet "blogg" uppfanns. Det innebär också att den kanske inte ser ut som traditionella bloggar. Bland annat skriver jag om många olika ämnen i samma inlägg. Och lägger bara ut mina tankar en gång om dagen. Alltså, kan det mycket väl stå saker i "bloggen" som inte har ett dugg med rubriken att göra. Den berättar om dagens huvudtema, i allmänhet det första. Men sedan kan jag orera om mycket annat också. Precis vad som faller mig in. Eken har alltså inte ett skvatt med Tobias Billström att göra. Inte heller Sverigedemokraterna (nåja, kanske...) eller mina ironiska tankar om topplistor.

Orginalet på Sven Tycker nfrån 1997 kan du läsa på http://www.swl.nu/tycker/tyckerarkivet.htm