torsdag 24 november 2011

Stanna i New York!

Prinsessan Madeleine Bernadotte
Jag noterar att Madde tycker det är roligare på nattklubbarna i New York istället för att gå med resten av familjen på Nobelmiddag i Stockholm. Och jag håller fullständigt med Madde. Det kan verkligen inte vara kul att sitta uppklädd och äta mat som kallnar framför TV-kameror som visar hela min måltid i direktsändning. Du gör helt rätt Madde, som väljer privatlivet istället för det konstlade monarkilivet. Fast jag tycker du ska ta hela steget ut och säga till att du inte vill ha mina skattepengar för att gå på nattklubbar i New York. Säg upp dig och skaffa ett riktigt jobb! Annars tycker jag faktiskt att du ska göra just det du har betalt för. Att likt en utställningsdocka visas upp i TV så att vi andra kan skratta åt dig.

Efter avregleringen och utförsäljningen av en stor del av de statligt ägda apoteken har det öppnats en hel del nya apotek. I början av förra året såldes 466 apotek ut till privata spekulanter. Sedan dess har antalet apotek ökat från 950 till 1220 apotek. Så många nya orter som fått apotek är det inte, men många har fått flera apotek att välja mellan. Och på en del håll ligger apoteken vägg i vägg. Men det är inte bara de privata spekulanterna som öppnat nya apotek, även det som är kvar av statliga Apoteket AB har öppnat nya apotek. Ofta på platser där man förlorat sitt tidigare apotek. Och det här tycker inte de privata konkurrenterna om. Fri konkurrens är bra, men om man har svårt att konkurrera med en skickligare konkurrent måste konkurrensen begränsas, resonerar man som. Jag bor på en ort som förlorade vårt statliga apotek, och nu bara har ett privat apotek istället. Vad är det för konkurrens? Vi har fått ett privat monopol istället för ett statligt monopol. Jag föredrar det senare.

Nya beräkningar gör gällande att det inte alls är säkert att det är mer miljövänligt med e-böcker och annat läsbart elektroniskt än vad det är med det som är tryckt på papper. Du ska använda en e-bokläsare ganska mycket för att tillverkningen av denna ska göra e-böcker mer miljövänliga än tryckta böcker t.ex. Enkla sanningar är inte alltid sanningar!

Så har ännu en vakt på ett häkte blivit misshandlad. Det är dags att se säkerheten främst och inte besparingarna som det viktigaste. Jag såg förresten en uppgift om att arrestvakterna inte var anställda av Kriminalvården / Polisen. Det handlar om inhyrda väktare från vaktbolag! Har man verkligen outsourcat det jobbet. Säg STOPP - NU - omedelbart!

"För mig är kalkon nämligen ofta kanon" skriver avgående TV4-bossen Jan Scherman i sitt avskedsbrev till personalen. Och den filosofin förklarar ju en hel del varför TV4 sänder så mycket skit. För övrigt är man numera i stort sett inte intresserad av mig som tittare heller. Det är bara tittare upp till 59 år som räknas och jag är ju nu inne på mitt 60:e år. "Kommersiell kvalitets-tv med folklig mångfald" kallar han det... Hahaha!

Slutligen ser jag att en undersökning gjord i USA har visat att regelbundna tittare på högerns paradkanal på TV:n, Fox News, vet mindre om vad som händer i världen än de som i stort sett inte tittar på TV alls. Nu har man i undersökningen inte svarat på frågan om vem som kom först, hönan eller ägget. Dvs är det de som inget begriper av världen som tittar regelbundet på Fox News eller får de som tittar på Fox News sin uppfattning av vad som händer i världen förstörd?

Inga kommentarer: