lördag 19 november 2011

Europeiska Bidrags Unionen - EBU

Den svenska avgiften till EU:s bidragsraseri blev lite lägre än förväntat. När nu EU:s budget slutligt har fastställts slutade den på 129 miljarder Euro, en ökning med bara 2% jämfört med detta året. EU-Parlamentet hade räknat med en ännu större ökning av budgeten. Men många EU-länder som hade ålagts rejäla budgetnedskärningar hade svårt att svälja att EU:s bidragsslöseri samtidigt skulle få fortsätta att växa i oförminskad takt. Nu blev det bara en ökning med 2% och därmed även mindre pengar än förväntat för oss svenskar att punga ut med för att betala för alla bidrag som ska sprättas ut över de lyckliga européerna. EU är den värsta bidragsekonomi som någonsin skapats.

Kristdemokraterna
Jag läser att Mats Odell tycker att Kristdemokraterna måste bli tydligare och inte bara ett "Socialdepartementets parti". Ska den mannen säga som väl främst har blivit synonym med "förskingringen" av svenska folkets ägande i olika statliga verksamheter och företag. Jag kan berätta en liten hemlighet för Mats Odell. Inget av de tre små högerpartierna kommer att tillåtas bli något annat än stödpartier till M (som i Maktfullkomlighetens parti). C, Fp eller Kd ska inte tro att dom kommer att tillåtas sticka upp huvudet och vara något annat än just röstboskap till Den Allsmäktige Fredrik Reinfeldt och hans Profet Anders Borg.

Visserligen är det fortfarande inte riktigt vinter formellt här nere. Men det finns inte heller någon tendens att den närmar sig. Än så länge är inte de självutnämnda experterna på vädergissningar eniga om detta innebär att vi får en mild vinter eller om det innebär att det blir till slut en riktigt kall vinter som dom senaste två åren. Själv är min gissning en mild och blöt vinter. Just i dag har varit en av de där riktigt tråkiga höstdagarna. Mörkt! Blött! Deprimerande! Luftfuktigheten ligger garanterat på över 100%, det duggregnar regelbundet och det är USELT. Annars tillhör jag de som gillar hösten. En klar höstdag är riktigt ljuvlig. I dag? Nix!

Eder bloggare har gjort det jag brukar göra - två gånger om året. Jag har klippt håret hos min hovfrisörska. Jag brukar resonera som så att det gäller att göra det ordentligt när man gör det så att man får ut så mycket som möjligt för pengarna. Nu får vi se om jag blir insläppt på jobbet på måndag morgon eller om jag i värsta fall inte blir igenkänd.

Slutligen har vi tillbringat kvällen på bio. Det fanns önskemål om att gå och titta på filmen Immortals. Tarsem Singhs av Heinz ketchup sponsrade drama om den grekiska gudasagan - ungefär. Jag tyckte att den här grekiska historien blev alldeles för blodig. Huvud rullar, armar kapas, knivar sticks, spjut tränger rakt igenom allt medan blodet sprutar åt alla håll. Kevin och Angeli som är duktigare på den grekiska mytologin än vad jag är hade även en del synpunkter på verkligheten. I början av filmen hade jag också lite funderingar på de pampiga "teaterkulisserna", men detta vande jag mig vid. Och det är möjligt att det var rätt tänkt just för att få det att passa med den mytologiska berättelsen. Men vi reagerade alla tre på att det gått åt alldeles för mycket ketchup. Jag ger Immortals två magiska pilbågar. Om ni inte känner att ni MÅSTE se en film ur den grekiska mytologin, så gå och se en annan film istället.

Inga kommentarer: