lördag 12 november 2011

Skilda bud

Att vi alla svenskar lever på samma jordglob är ibland tveksamt. Vi är många som lever under totalt vitt skilda omständigheter. Jag läser på E24 om Hexagons fastighetsaffärer. Om jag förstått affärerna rätt så köpte Hexagon en lyxvilla i Saltsjöbaden 2004 för 12 miljoner kronor. Tanken var då att deras VD Ola Rollén skulle flytta hem till villan från London. Så blev det dock mycket lite av så villan har i allmänhet stått tom. 2007 sålde Hexagon villan för 36,4 miljoner till ett eget dotterbolag som heter "Kramsten Food And Drink", men som tydligen mest sysslar med fastighetsförvaltning. Man lade dessutom ytterligare 3-5 miljoner på upprustning med mer lyx. Men villan fortsatte att främst stå tom. Nyligen såldes villan med en rejäl förlust för 22,8 miljoner till hälsoföretagaren Fredrik Paulún som samma dag sålde den vidare för 26 miljoner (dvs en dygnsförtjänst på 3,2 miljoner). Fredrik förnekar att har har kompisar inom Hexagon! Är det någon som hänger med i dom här svängarna? Jag gör det i varje fall inte. Jag kan inte förstå hur stora företag som snålar på varje krona kan bli inblandade i den här typen av miljonaffärer bara så där apropå ingenting.

Carema-gate som det kallas på vissa håll har i varje fall blivit en bra affär för PR-byrån Prime som fått i uppdrag att på löpande räkning rädda Vårdbolaget Caremas rykte. Det ska bli spännande att se vad PR-experterna kommer med för utspel. Det första var utspelet att stoppa alla bonusar. Nu väntar vi på en deklaration att riskkapitalägarna i skatteparadiset Jersey som äger Carema ska deklarera att dom ska flytta hem till Sverige och betala in skatter och inte bara plocka ut skattepengar till dom egna pengavalven.

För egentligen kan jag inte förstå varför man är så kritiska till Carema. Dom är ju jätteskickliga. Ägarna, det svenska riskkapitalbolaget Triton tillsammans med den amerikanska riskkapitaljätten KKR, lyckas ju på ett smart sätt föra ut närmare 500 miljoner kronor bara genom att betala intern ockerränta. På så sätt slipper man betala skatt i Sverige. Och man slipper också betala någon annan skatt på Jersey än vad hyran av en postbox kostar. Dom är väl inte inkompetenta, dom är ju skitskickliga. Det är bara att hoppas att dom så småningom lär sig sköta äldreboenden också!

Och så har Silvio Berlusconi tvingats åt sidan. Många känner sig lättade, men vi får inte glömma att han faktiskt kommit till makten på formellt demokratiskt sätt

Nu är jag ingen expert på bilar. Men när jag hör namnet Chrysler så tänker jag på en stor bamsig amerikanare. När jag hör Lancia tänker jag på en typisk liten trång italienare. Därför blir jag lite förvirrad när jag ser att när bilmodellen Chrysler 300 C nästa år kommer i ny modell till Sverige så heter den Lancia Thema! Krympte den i tvätten? Allt förklaras naturligtvis av att den amerikanska bilindustrins totalkrasch innebar att anrika Chrysler nu ägs av lika anrika Fiat.

Jag fick förresten mejl i dag som berättade att jag vunnit på det brittiska Postkodlotteriet! Hur f-n ska dom lösa det? Vad tycker ni, ska jag klicka på länken?

Inga kommentarer: