måndag 28 november 2011

Mer om rovdjur och asätare

I går hade jag lite tyckerier om jägarna som varande rovdjur. Jag vill poängtera att jag inte med det försöker kritisera jakt. Jag tycker inte att begreppet rovdjur är något negativt. Människan har under alla tider jagat till husbehov. Vi dödar djur för att äta upp dom. Precis som vargen, räven, lejonet och andra rovdjur. Och likt björnen så äter vi även annan föda. Egentligen är alla vi som inte jagar själva utan bara äter vad andra dödat en form av asätare. Jag har alltså ingen negativ syn på jakt eller att äta kött. Det är inget nytt påfund av mänskligheten. Däremot ska jakt och slakt ske på ett humant sätt. Min kritik mot tendenser inom jägarkåren handlar om den syn som finns bland vissa om att just dom, jägarna alltså, har ensamrätt till bytet. Vargen får inte finnas eftersom den stjäl jägarens byte för att ta ett exempel.

Vargen och andra rovdjur
Men det är inte detta man skyller på från vissa jägarkretsar. Nä, det är omsorgen om jakthundarna. Det skylls på rädslan för att ens vistas i skogen där det finns varg. Och det är därför jag ofta påpekar att jägare skjuter av misstag ihjäl många fler jakthundar än vargen tar. Trafiken tar många fler lösspringande jakthundar än vargen. Och om du går i skogen är det mycket större risk att du skjuts av en jägare än att du råkar ut för en folkilsken varg. Kritiken mot vargen handlar främst om att vargen som rovdjur tar bytet från jägaren som är ett annat rovdjur.

Sedan är ju troféjakten ett annat kapitel. Där jägare skjuter ihjäl djur bara för nöjet av att döda en ståtlig älg, en ståtlig kronhjort. Eller där man åker till andra länder för nöjet av att jaga djur som inte finns här. Allt för nöjet av att döda ett ståtligt djur. DETTA är ett fenomen som jag föraktar. Jaga för husbehov, och du har min fulla respekt. Men respektera djurlivet. Du är inte ensam som rovdjur.

Och apropå gårdagens berättelse där alltså en annan jägare skadades svårt när en jägare sköt en älg så berättas i dag att rättegången nu har inletts mot en annan jägare som förra året sköt en älg - och samtidigt sköt ihjäl en skidåkare som befann sig bakom älgen.

Gårdagens storm bedarrade under natten. Och i dag har det varit en riktigt skön dag med i huvudsak solsken och inte mycket vind alls. Men gårdagens stormande satte ändå sina spår. Flera järnvägslinjer här i Skåne har stått still hela dagen och det har varit en hel del som varit utan ström hela natten. I Landskrona slet sig en flytdocka och drev iväg 3 kilometer innan den gick på grund. Och när sedan högvattnet som stormen skapat drog sig tillbaka satt den rejält på grund! Nu funderar experterna på hur man drar loss 6000 ton flytdocka som i stort sett ligger uppe på land och inte flyter alls. Lycka till?

För mig innebar försenade tåg att jag kom 20 minuter tidigt till jobbet! Och det kanske kräver en viss förklaring. Först var det tåg som gick före mitt från Åstorp så sent att jag hann med det istället. Medan vi (rejält försenade) stod och väntade i Ramlösa rullade det in ett tåg på andra sidan plattformen mot Malmö som jag kunde åka med. Så jag hann precis rusa ut och på detta istället. Eftersom även detta var försenat så kom jag med det och alltså 20 minuter tidigare än tänkt till jobbet. Nu sitter jag alltså här och har grubblerier om mitt samvete. Om jag är girig så skickar jag in och berättar att det tåg jag åkte Åstorp - Helsingborg med var mer än 20 minuter sent. Det ger mig rätt till en fribiljett som kompensation från Skånetrafiken. Är jag lat och ärlig så medger jag att jag ju faktiskt skulle vidare och inte blev sen fram. Alltså skickar jag inte in någon förseningsanmälan. Och om jag är riktigt ärlig så skickar jag tillbaka en fribiljett eftersom jag ju blev tidig!

Inga kommentarer: