måndag 14 november 2011

Caremagate

Carema Care
Just nu har Carema Care blivit pestsmittade. INGEN vill kopplas ihop med företaget. I dag skulle de blåblodiga Vickan och Danne ha besökt Carema i Järfälla. Men PR-besöket har ställts in, det blir ju ingen PR för de blåblodiga att kopplas ihop med det sänket. Alltså offras vännerna för att rädda det egna ryktet. Även branschen i övrigt börjar säga upp kontakten, som om Carema skulle vara unika?

Men låt oss hålla oss till Caremagate. I SVT:s morgonsoffa satt i fredags det f.d. moderata finansborgarrådet Kristina Axén Olin och debatterade skandalen. Och hon fick bland annat säga: - "Det är fullständigt ointressant vem som är huvudman. Jag kommer ihåg när det äldreboende som vi pratar om i det här programmet var Råcksta sjukhem och det var lika mycket problem då, även om det var i kommunal regi. Vad jag tycker är intressant är inte om det är Carema, Attendo eller kommunen utan det är upphandlingen och uppföljningen av kvalitén som måste fungera." Vad man från SVT glömde att berätta är att tidigare jobbade just nämnda moderatpolitiker som rådgivare åt Carema. Dra ner ridån!

Fast det finns faktiskt de som fortfarande ställer upp ordentligt för Carema. Statsminister Fredrik Reinfeldt är en sådan. Han tror bara att det är enstaka misstag och det är inget strukturfel: - "Jag tror att det här handlar om enskilda fall där det inte har fungerat bra." Det måste vara tryggt att ha någon som ställer upp.

Det är ju lite ekonomiska kristider. Men uppenbart är att krisen inte drabbat alla. De allra lyxigaste båtarna fortsätter att sälja i oförminskad hastighet. Det finns de som tjänar en rejäl hacka fortfarande.

Skånetrafikens Jojo-kort
Det finns tillfällen när man känner att man klantat till sig. Och det finns tillfällen när man drar en suck av lättnad och känner att man kommit undan riktigt bra. Mitt månadskort på tåget gick ut i söndags. Det var alltså dags att ladda upp det på nytt senast i dag på morgonen. Och detta hade jag varit medveten om hela veckan. Vad tror ni att jag då gör på måndagmorgon? Laddar mitt månadskort? Nix pix! Jag gick och satte mig i min sedvanliga hörna och läste en tidning. Efter Bjuv kommer konduktören gående... DÅ, kommer jag ihåg vad jag skulle gjort INNAN jag steg på tåget. I mina tankar börjar jag formulera den ena ursäkten efter den andra medan konduktören närmar sig. Och när han kommer fram till min plats är jag nästan färdig med min undanflykt - varvid konduktören fortsätter! Han ville inte ens titta på biljetten? Det finns fördelar med att vara daglig pendlare. Hur som helst så det första jag gjorde när jag kom till Helsingborg var att ladda mitt månadskort för en månad till.

Och slutligen något helt annat. Skolbetyg. När Skolinspektionen har kontrollrättat nationella prov visar det sig att av de som av den egna skolans lärare fått MVG så sätter Skolinspektionens kontrollanter IG! Vem som hade rätt framgår inte. Det finns verkligen anledning att dra ner ridån.

Inga kommentarer: