torsdag 29 september 2011

Satsa på järnvägen

Modernt tåg
Den Socialdemokratiska alternativbudgeten innehåller bland annat en större satsning på infrastrukturen. Dels därför att behoven är stora, dels eftersom det är en typ av investeringar som är bra att göra under en lågkonjunktur då det sätter fart på ekonomin. Förslaget innebär bland annat en inriktning på att det måste byggas en ytterligare fast förbindelse över Öresund till Danmark. Öresundsbron har snart nått sitt kapacitetstak och främst järnvägens godstrafik är i stort behov av en ytterligare förbindelse. Om nu detta ska vara en tunnel eller bro mellan Helsingborg och Helsingør tar man inte ställning till. Under många år har järnvägsinvesteringarna hållits på sparlåga. Och här är Sossar och Högeralliansen nästan lika dåliga kålsupare. Men det finns en skillnad. Medan Sosseregeringar satsat för lite har den borgerliga oppositionen snarare velat skära ner investeringarna. Och när Högeralliansen nu satsat för lite har vänsteroppositionen i varje fall velat öka. Denna snålhet i investeringar drabbar oss här i Åstorp på i varje fall tre sätt. Järnvägslinjen mellan Åstorp - Helsingborg är en av Sveriges hårdast belastade enkelspåriga linjer. De tåg som går här får helt enkelt knappt plats. Men något dubbelspår finns det verkligen inte pengar till. Jag såg nyligen att elkapaciteten på järnvägen kring Åstorp är bristfällig. Det krävs en akut nödlösning för att tågen inte ska riskera bli "utan ström". Och för det tredje skjuts öppnandet av Söderåsbanan för Pågatågstrafik hela tiden på framtiden eftersom det saknas pengar för de investeringar som måste göras. Det är många år sedan beslutet fattades om Pågatåg Åstorp - Teckomatorp - Kävlinge - Malmö. Men upprustningen av Söderåsbanan skjuts ständigt på framtiden i brist på pengar. Vilket gör att min resa till jobbet i Kävlinge tar upp till 1.15 minuter enkel resa istället för kanske dryga halvtimmen. Snåljåpar!

I söndags skrev jag några rader och kommenterade en intervju med Blondinbella. Bland annat berättade hon att hon slängts ut ur MUF sedan hon haft annan åsikt än dess ordföranden Niklas Wykman. Därför kan det ju vara kul att läsa det här gamla inlägget från Blondinbellas blogg: Jag kommer alltid vara en stolt moderat. Tiden går fort, det händer mycket på 3 år...

Annars ser jag att de tryckta kvällsblaskorna har problem och ska skära ner. De sista resterna av att GT och Kvällsposten är egna tidningar försvinner och dom förvandlas slutgiltigt till en Expressen Syd och Expressen Väst. Fast dom kommer nog att få behålla sina logotyper en tid till.

Säg Nej till Sverigedemokraterna
Slutligen ser jag att det utbrutit ny debatt om våra riksdagsledamöters reseräkningar. Jag ser att Sverigedemokraterna leder taxiligan. SD:s ledamöter har totalt åkt taxi för över 600.000 kronor, ett snitt på närmare 35.000 per ledamot. Leder gör den just nu aktuella avhopparen William Petzäll som rest taxi för 107.000 följt av Carina Herrstedt från Landskrona som nästan åkt för 90.000. Det kan jämföras med t.ex. Vänsterpartiets Lars Ohly som är Vänsterns enda ledamot med rätt till fritt taxiresande och som åkt för knappt 13.000. Men jag vet faktiskt inte om jag är upprörd eller inte. Jag vet för lite. Fakta är ju att SD:s ledamöter av SÄPO sagts till att ta taxi av säkerhetsskäl och inte åka kollektivt. William Petzäll har t.ex. överfallits i tunnelbanan och knivskurits. Om man missbrukar förmånen eller inte kan jag inte avgöra. Jag ger inte många ruttna lingon för SD:s politik. Men i en demokrati gäller faktiskt yttrandefrihet. Att använda våld mot någon som man tycker illa om är ett svaghetstecken. Våld hör inte hemma i en demokrati. Vi som står upp för de demokratiska värdena måsta faktiskt då också ställa upp för dessa demokratiska värden. Och det innebär rätten att tycka skit. Sedan får vi argumentera emot dessa barocka och sjuka idéer.

Jag upprepar mitt förslag på hur man behandlar ett SD-möte. Man börjar med att ladda upp med en gemensam brakmiddag på köttbullar och bruna bönor. Därefter möts man vid SD:s möte, vänder ryggen till och låter naturen ha sin gilla gång!

Inga kommentarer: