tisdag 6 september 2011

Euron körd många år framåt

Säg Nej till Euron
I går deklarerade Håkan Juholt att det inte blir någon ny folkomröstning om Euron under denna eller nästa mandatperiod. Det innebär att det inte blir någon folkomröstning förrän tidigast 2018. Tidigare har ju Fredrik Reinfeldt deklarerat att det inte blir någon folkomröstning förrän S och M är eniga om detta. Nu är detta bara ett konstaterande av faktum. Allt fler inser att ett medlemskap i Euron inte är något att sträva efter. Och så länge det inte finns en klar chans att få ett Ja från svenska folket så blir det ingen ny folkomröstning. Att riskera ett nytt Nej är en risk som Euroförespråkarna inte vill ta. Ännu ett Nej skulle skjuta fram möjligheten till en tredje folkomröstning långt fram i framtiden. Så långt fram att Euron hinner placeras i historieböckerna tills dess.

Fast trots gårdagens debattinlägg från småfolkpartiklarnas ordförande är man inom Folkpartiet ännu inte helt övertygade. EU-fanatikerna inom Folkpartiet finns kvar. Det är ju faktiskt inte så länge sedan man kunde se ledande folkpartister kräva en folkomröstning inom den närmaste tiden. Men just nu är folkpartisterna ganska ensamma uppe på den barrikaden. Och dom ska ha heder av att inte hålla tyst med en åsikt bara för att opinionen är annorlunda. Fortsätt ni att driva Europositiv propaganda! Det är det som är demokrati, att även den som har fel får föra fram sin åsikt.

Höstjogging: Om det regnade friskt i går så har det i dag varit klart bättre väder. Så jag valde att ägna en del av min födelsedags förmiddag åt en löparrunda. Jag valde att ta en ännu lite längre runda, denna gång 7,5 km. Men i början hade jag mina starka tvivel på om detta verkligen var det rätta. Det kändes mycket stelt i benen och var mycket tungt de första kilometrarna. Men när jag kom upp i skogen släppte det värsta, och jag tror att tempot även blev lite bättre. Men, det känns att jag inte kan hävda att jag är vältränad just nu. Till slut stannade klockan på 43.10 på de 7,5 kilometrarna. Visserligen inte det sämsta jag gjort, men långt från det bästa. Tiden tillhör de klart sämre om man så uttrycker det. Under de knappa fyra kilometer som jag befinner mig uppe i skogen mötte jag 5 hundar. Av dessa 5 var 1 (en) kopplad. De andra fyra sprang fritt. Nu är jag själv inte hundrädd. Jag känner inget större obehag av att möta lösa hundar. Möjligen om det skulle komma en rottweiler springande mot mig med fradga stänkande runt nosen. Men det finns de som är rädd för hundar. Och då passar det inte att komma gående 50-100 meter efter hunden, eller ha ett par stora hundar springande lösa som springer fram för att hälsa på joggare. Hundägare är tyvärr allt för ofta ett jävla egoistiskt pack (förlåt syrran...)

Sveriges television
Det händer att man får ett gott skratt. Jag ser att TV3 kritiserat TV4 för sändningen av fotbollslandskampen Ungern-Sverige. TV3 är mycket bättre menar dom, och ska bevisa detta genom sin sändning av San Marino-Sverige. Det humoristiska i detta är att Resumé där jag läser det hela har en liten omröstning, där man får rösta på om man tycker att TV3 eller TV4 har bäst fotbollssändningar. Jag skulle velat ha SVT med som ett tredje alternativ. Men det reklamfria alternativet var inte med i omröstningen. Var man rädda för att 90% skulle rösta på SVT?

Födelsedagens kväll har tillbringats på Fotoklubbens månadsmöte. Och dom hade ju ingen direkt trevlig födelsedagspresent att skänka mig. Vid förra mötet, innan sommaren, gjorde jag debut och lämnade in ett par bilder "färg på papper" för att delta i månadstävlingen med. Låt mig säga så här, Skillingaryd ligger risigt till. Det var nämligen klubben där som bedömt bilderna och som placerade mina båda bilder på de båda sista platserna i tävlingen. Jag ska fundera på om jag ska publicera bilderna här eller inte till i morgon. Jävla Skillingaryd! Jag lämnade förresten in två nya bilder i dag som redovisas nästa månad. Det kan ju i varje fall inte gå sämre!

Å se'n blir de' inte mer.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fördomsfri göra min första skicka på sventycker.blogspot.com , vilket verkar vara ett underbart forum !