lördag 10 september 2011

Mest fotografering

Det första jag gjorde i morse efter att ha gått upp ur sängen var att gå ut och i buskarna nedanför balkongen hämta en kokbok, Cranks vegetariska kokbok. Det sista Kimmy gjorde i går på kvällen innan han gick och lade sig var att gå ut på balkongen på tredje våningen och slänga ner något. Och det visade sig i morse vara just denna kokbok. Så är det att leva med en autistisk son. Han kan hitta på både det ena och det andra. Ibland kan man skratta åt det, ibland kan det vara lite jobbigt.

Kimmy älskar att ta långa promenader. Och bland nöjena då är att skaka på lyktstolpar och att öppna brevlådor. Och det sistnämnda kan vara lite jobbigt. Det är ju tyvärr inte alla som tycker om att ungar är på deras brevlådor. Och det har också fått mig att fundera en del. Mängder av villaägare har investerat i sådana där stora brevlådor som man kan låsa. Men int' f-n låser dom brevlådorna. Jag tror i varje fall att alla lådor som Kimmy försökt öppna har han också lyckats öppna. Varför köper folk en dyr brevlåda med lås om dom inte ska låsa den?

Gräshoppa mm
Större delen av dagen har ägnats åt fototävling i Örkelljunga. Örkelljunga Fotoklubb har arrangerat traditionsenlig fotomara för medlemmarna i Åstorps Fotoklubb och Höganäs Fotoklubb. Vi tre klubbar turas om att arrangera en fotomara för de andra två. En gång på våren och en gång på hösten. Visst är det en tävling, men minst lika mycket handlar det om att träffas. Gå runt och hitta lämpliga motiv. Hjälpas åt att ta bilder. Diskutera fotografering. Sitta och gemensamt grilla korv. En åstorpare kan mycket väl göra paus i sitt eget fotograferande för att posera för en bild tagen av en höganäsare osv. Den som vill se mina 12 bilder i dagens tävling kan hitta dom här. Den gräshoppa ni ser på bilden här är en liten detalj från en av mina bilder. Och jag tycker faktiskt att bilden har blivit mycket bra. Det hör till saken att gräshoppan med största sannolikhet är död. Den smet inte trots att jag plockade bort en blomma som var ivägen. Det är ju det stora problemet med att fotografera djur - dom smiter. Någon berättade att han försökt fotografera två grodor under mottot "Grodperspektiv", men grodorna smet. En annan, hon berättade att hon försökt fotografera en kissemiss på mottot "Misslyckat", men katten smet. Men visst är bilden på gräshoppan fin!

Själv kommer jag ihåg den allra första filmen jag tog med en systemkamera någon gång i början av 70-talet. Jag hade investerat i en Praktica med tre stycken objektiv. Och var på Skånes Djurpark och ville fotografera en varg som gick en bit in i hägnet. Men den gick fram och tillbaka, mellan sol och skugga. Jag var ovan, och det var en manuell kamera. När jag var klar med inställningarna hade vargfan flyttat sig till skuggan. När jag var klar med ny inställning hade den jäveln flyttat tillbaka till solen. Och så höll det på en lång tid innan jag till slut fick fram en riktigt fin bild på en varg.

Dagens tävling var helt digital. Jag hade lånat min dotter Angelis Olympus MJU-1200. Och den får godkänt måste jag säga. Alla bilder blev inte så bra som den här, men de flesta blev i varje fall fototekniskt helt OK.

Det har arrangerats Kristallengala i TV. Dvs TV-industrin delar ut priser till sig själva. Men det visade sig (helt välförtjänt) att SVT sopade mattan med sina kommersiella konkurrenter. Om jag förstått det rätt så vann SVT 9 av de 15 kategorierna. Sedan fick alla de andra kommersiella struntkanalerna dela på resten. Ett av de priser som inte gick till SVT var priset för bästa manliga programledare. Och här var det uppenbarligen bara en nominering eftersom priset gick till töntarna Filip & Fredrik. Det kan inte ha funnits några nominerade konkurrenter när dessa anspråkslösa idioter fick priset. - "Vi är de bästa jävla programledarna vi har i det här landet", säger Fredrik Wilkingsson. Två kompletta idioter som antingen är berusade eller också bara uppträder som om dom vore berusade. Här och här.

Dagens mest intelligenta citat (i motsats till ovan) kommer från statsminister Fredrik Reinfeldt som i en radiointervju konstaterar: - "Ja det är klart, att vi har ett beslut från svenska folket att stå utanför euron har tjänat oss bättre i tider av oro och mycket stort tryck mot euron."

Säg nej till EU
Och när vi nu ändå är inne på EU och Euron så kan jag väl inte annat än kommentera helgens roligaste nyhetsrapport. Den som berättar att enligt EU så är Öland ingen ö. Vad det handlar om är att EU bestämt vad som är en ö för att kunna avgöra om det ska kunna utgå bidrag för öbor. Och eftersom det finns en bro till Öland så är detta ingen ö. Och detta pekar på två stora absurditeter med EU. Dels EU:s förmåga att bestämma den ena absurda saken efter den andra för att kunna samordna saker inom Europa. Mängder av beslut är direkt korkade även om tanken kan ha varit god. Men egentligen så är det mest absurda den bidragssjuka som präglar EU. Det finns politiker på högerkanten som ibland beskyller Sverige för att vara ett bidragssamhälle. Men det är inget emot vad hela EU är. Nästan allt handlar om bidrag. Bidrag för att odla, bidrag för att låta bli att odla, bidrag för att hålla kor, bidrag för att inte hålla kor. Bidrag för att sköta ängar. Bidrag för att man bor på en ö. Bidrag för att man bor på en alptopp. Bidrag för att man bor på landet. Bidrag för att man bor i stan. Bidrag för att man fått en fis på tvären. Bidrag för ALLT, och lite till. Hela EU är en bidragskarusell som är direkt sjuklig.

2 kommentarer:

Skvitt sa...

Snygg bild och trevlig text!
/Skvitt

Sven Tycker sa...

Tack för beröm. Bilden är jag faktisk särdeles stolt över.