söndag 25 september 2011

Lågt i tak hos moderaterna

Jag läste en lång intervju i Aftonbladet med Blondinbella, Isabella Löwengrip. Och den får mig att börja fundera på ett par saker. I intervjun berättar Isabella att hon fått brev från MUF om att hon inte längre är välkommen. Och bakgrunden till detta är, berättar hon, att hon hade en annan åsikt än MUF:s ordförande Niklas Wykman. Niklas tyckte att Israels handlande mot Ship to Gaza var riktigt. Detta medan Isabella hade en annan åsikt om bordningen av skeppen och dödsskjutningen av flera på båten. Och hon skrev detta. Resultatet blev ett kort brev från MUF där dom berättade att hon inte längre var välkommen. Inte visste jag att det var så lågt i tak inom MUF. Att Sverigedemokraterna utesluter medlemmar till höger och vänster som är en belastning har jag förstått. Men att MUF slänger ut medlemmar för att dom tycker annorlunda i en fråga? Det trodde jag inte.

En annan punkt där jag fick lite funderingar är när Isabella berättar att hon börjat uppskatta det svenska skattefinansierade välfärdssamhället. Men att det finns tillfällen där hon har synpunkter på hur vi prioriterar och använder pengarna. Och tar som exempel när hon var på sjukhuset och fick veta att hon nu hade frikort och inte behövde betala. Hon menade att det hade hon råd med. Min syn på den frågan är att det finns många andra där högkostnadsskyddet är en räddning. Och jag vill inte ha ett samhälle där det skall krävas en ansökningsbyråkrati för att bevilja högkostnadskydd.

Lite senare berättar Isabella att hon jobbar så mycket att hon inte själv hinna städa sin enrummare. Alltså har hon städhjälp anställd. Men här kommer inga funderingar om hur vi använder skattepengarna. Jag har inget att anmärka på om människor inte anser sig ha tid med sin städning och istället anställer någon för detta om dom har råd med det. Men jag kan inte riktigt förstå varför alla vi andra via subventioner via RUT-avdraget ska hjälpa till att betala Isabellas städning. Men, som sagt, här kommer inga funderingar från henne.

Svamp
Det var Lunken i dag. Så det blev en skogspromenad på ett par timmar med tipsfrågor att besvara. Och vi hade lite mer tur i dag med frågorna. Vi fick ihop 7 rätt på de 10 frågorna. Att jag inte vet vilka dagar kungafamiljen fyller år skäms jag inte för. Det var riktigt trevligt väder. En härlig höstdag. Annars är det ju svampår i år efter allt regnande. Själv begriper jag mig inte på svamp. Jag vet inte vilka som är ätbara, vilka som är giftiga och vilka som bara är skitsvamp. Men det är kul att se alla som går omkring med en påse eller en korg. Den här bilden tycker jag är tjusig. Jag tänker lika mycket på svamp som på någon kinesisk bergssluttning med solparasoller. Fast det är alltså svamp på en mossbelupen stubbe.

Höstjogging: Efter förmiddagens 2 timmar i skogen och sedan efter lunch en och en halv timmes promenad med Kimmy så var det kanske inte allra bästa uppladdningen inför en joggingrunda senare på eftermiddagen. Och det var ganska stumma ben i början på rundan. Men efterhand som jag sprang så släppte det värsta, och jag valde till slut att springa samma 8,8 kilometer som förra söndagen. Och tiden 51.20 är nästan 2 minuter bättre än förra veckan. Fast bra är det ju inte.

Saudiarabiens flagga
Jag såg förresten att Prins Abdullah i Saudiarabien i ett TV-tal deklarerat att nu ska kvinnor i Saudiarabien "till och med" få rösträtt. Visserligen bara en begränsad sådan, men trots allt ett litet framsteg. Uppenbart är att saudierna börjar känna en viss oro för att upproren runt om i arabvärlden ska sprida sig till Saudiarabien. Och en liten eftergift till demokratiivrare hoppas man väl ska rädda situationen. Men det är långt kvar i Saudiarabien.

Till sist konstaterar jag att HIF nu säkrat guldet i fotbollsallsvenskan. Jag har visserligen börjat tappa lite av förtroendet för den pengacirkus som elitidrotten i dag är. Men vi får väl ändå säga att HIF är en värdig vinnare. Ett stort grattis till Helsingborgarna. Njut så länge det varar. Själv kan jag nu sluta läsa sportsidorna. Fotbollen kan i viss mån engagera. Men nu är det hockeyn som tar över. Och den gladiatorsporten skiter jag totalt i.

Tyvärr klantade jag mig när jag skrev dagens blogg. Den skrivs (och sparas) på datorn först innan den laddas upp. Och när jag skulle flytta filen från den lilla laptop som det hela skrivits på till huvuddatorn klickade jag fel och allt var borta. Det innebär att en del länkar har försvunnit när jag fått göra om allt under stress, och som jag inte gitter leta fram. Och formuleringarna är nog lite taskiga ibland också. Ursäkta! Men så går det när klantaschlar ska klicka med datormusen.

1 kommentar:

Anonym sa...

varför tar du inte upp syrien? jag tycker det är helt rätt att NATO skulle släppa en bomb på Bashar al-Assad fulahus, men näe svenne-martyrer som du vill få blodet att flöda,som palestina.