söndag 18 september 2011

Idrottens fyllesvans

Tydligen protesterar fotbollssupportrarna mot något. Men av artikeln i Aftonbladet framgår inte vad supportrarna är missbelåtna med. Är dom arga för att dom inte får tända brandfarliga bengaliska eldar på arenorna? Är dom missbelåtna med att dom inte får kasta smällare? Är dom missnöjda med att dom inte får skrika hora och jävel till domaren? Är dom missnöjda med att dom inte får sjunga rasistiska hatsånger om motståndarna? Jag tycker det är dags för våra svenska idrottssupportrar att växa upp och sluta att bara titta ner i ölburkarna. Om ni höll er nyktra och skriker, hojtar och sjunger för att lyfta ert egna lag - helt OK. Men det är en ren fyllekultur som bara handlar om att hata, hata och hata. Ni är så patetiska att jag ofta skäms.

Skoltalibanen Jan Björklund är en av de politiker som jag tycker mest illa om. Hans enkla lösningar på skolproblem skapar många fler problem än dom löser. Och det gläder mig att Folkpartiet på senare tid i opinionsundersökningar tappat rejält med mark. Jag såg honom på TV:n i dag gå ut och utlova 400 nya utbildningsplatser för civilingenjörer. Fast när ministern lägger sig i Högskolornas utbildningsprogram så i detalj så följer det inte med några nya pengar. Nä, högskolorna får dra in på andra utbildningar. Och där har han inga förslag.

Kanske är lösningen den att många utbildningar inte kan genomföras eftersom det är för få sökande. Många utbildningar försvinner nu när studenter från länder utanför EU ska betala höga avgifter för sina studier. 2009/2010 var det cirka 16.000 utomeuropeiska studerande. Än så länge har 1280 betalt avgift. Det är många utbildningsplatser som försvunnit. Dom räcker nog till att finansiera de 400 civilingenjörerna. Sedan är avgiften något som är totalt fel. Den "gratis" utbildning som erbjudits har dels kunnat ses som en form av bistånd. Men den har också utbildat mängder av ungdomar som sedan när dom återvänt hem blivit ambassadörer för svenska företag. Dom har underlättat för svenska företag att arbeta i utlandet. Men så långt tänker inte Jan Björklund. Han tänker aldrig längre än näsan räcker. Men lite har han tydligen insett problemet. Lite näsa har han. Observera att det bara är de riktigt smarta som är välkomna.

Trollboken
Varje söndag under vår och höst njuter familjen av en gemensam skogspromenad i samband med att Friluftsfrämjandet arrangerar en tipspromenad - Lunken. Tyvärr har minstingen ont i foten, och har troligen stukat foten. Kimmy är autistisk och har bland annat inget eget talspråk. Alltså är det inte så lätt att veta var han har ont. Men han linkar, ibland mycket, ibland lite. Men det är inte lätt när han inte kan berätta var det gör ont eller hur ont det gör. Lyckligtvis har han en mycket hög smärttröskel. Hur som helst så har vi bestämt att promenader i skogen på ojämnt underlag inte är lämpligt. Alltså har det bara varit jag och storebror som gått förra söndagen och i dag. Och det märktes på antalet rätt på frågorna. 4 och 5 rätt i dag. Vi skäms. Men vi roade oss med att ta en vända in och titta hur det var med Trollboken. Vilket är ett fascinerande mycket gammalt bokträd som växer uppe på Björnås. Och jag kunde konstatera att det fortfarande är liv i trädet. Det finns två förklaringar till att trädet ser ut som det gör. Den ena går ut på att trädet betats av kor och får sedan det var ett litet skott bara och därför fått det här mycket knotiga utseendet. Den andra förklaringen går helt enkelt ut på att det är någon genetisk åkomma. Men det är fascinerande.

Höstjogging: Det blev en joggingrunda i dag på eftermiddagen. Men efter en drygt 2 timmar lång skogspromenad på förmiddagen och en hel del trädgårdsarbete efter lunch så var det ganska tungt. Tiden, 53.15, på de 8,8 kilometrarna var usel. Så vi lämnar ämnet.

Jag ser på Kvällspestens löpsedel att: - "Därför måste Madde börja jobba". Nu är jag så snål att jag inte låter mig luras att köpa en tidning baserat på en löpsedel. Gör man det så kan man garanterat känna sig lurad. Och tyvärr hittar jag ingen förklaring på nätet till vad som låg bakom löpsedeln. För jag trodde att Madde redan jobbade. Hon är ju i New York för att jobba för nån stiftelse. Gör hon inte det? Kan sanningen bakom löpsedeln vara att mamsen och papsen upptäckt att Madde sysslar mer med shopping och roande än jobbar där borta på andra sidan Atlanten? Eller handlar det om att stackars Vickan ju är gravid och måste dra ner. Fast vanliga knegare kan inte börja ta ut föräldrapenning förrän bara 60 dagar återstår av graviditeten. Men det är klart, Vickans jobb är väl fysiskt jobbigare än städerskor, sjuksköterskor eller tågvärdars. Mysteriet ökar allt eftersom jag funderar. Snälla, kan någon som läste Kvällspesten (och Expressen gissar jag) berätta för mig.

Inga kommentarer: