måndag 26 september 2011

Kärnkraften avvecklar sig själv

Nej till kärnkraft
Jag ser att en unik händelse har inträffat. Ringhals första reaktor har stängts ner för ordinarie revision. Detta innebär att nu står samtliga fyra kärnkraftsreaktorer i Ringhals helt stilla. En del stopp är planerade, andra beror på usel planering och ett stopp beror på en brand som inträffat. Uppenbarligen mycket väl planerat inför vintern så att priserna kan gå upp. Fast Bertil Dihné som är vd för Ringhals säger så här: - "Jag tror inte att vi har varit på noll megawatt någon gång. Det är bedrövligt". Det är dags att verkligen planera för att stänga ner hela skiten nu.

Säg Nej till SD
Och i Riksdagen har den stora pajkastningen börjat. William Petzäll har förklarat att han fortsätter i Riksdagen som politisk vilde. Fast det uppges att han kontaktat Moderaterna. Petzäll har tidigare lovat att lämna Riksdagen, men har nu tydligen ångrat sig. Enligt Sverigedemokraternas uttalande så krävde tydligen Petzäll en rejäl summa pengar för att lämna sin Riksdagsplats. Och när han inte fick betalt, så stannar han kvar och uppbär sin lön. Vilken version som är den rätta har jag ingen aning om. Bakgrunden är att William Petzäll tydligen har vissa problem med de destillerade dryckerna. Det har varit ett par skandaler för mycket anses det. Vi får väl se vad som händer.

Frankrikes flagga
Jag läser i DN:s DN Världen bilaga om Dominique Strauss-Kahn, den fd IMF-chefen (på väg att kanske bli fransk president) som spolierade det hela i munnen på hotellstäderskan Nafissatou Diallo. Vems version som är riktig av vad som verkligen hände på hotellrummet i New York har jag naturligtvis inte en aning om. DSK som han kallas hävdar att oralsexet var helt frivilligt medan hotellstäderskan från Guinea hävdar att hon blev våldtagen. Men det har uppenbarligen kostat DSK en rejäl förmögenhet i advokat- och detektivkostnader att svartmåla hotellstäderskan. Och slutresultatet av det hela, dvs att polisutredningen lades ner, visar i varje fall att även om vi skulle leva i en demokrati, så är demokratin bättre om man har gott om pengar och kan köpa sig rättigheter. Det som förundrar mig är hur stora delar av fransmännen ställt upp för DSK på ett sätt som får mig att undra över fransmäns moral. Detta var inte första gången mannen beskylls för dålig respekt för kvinnor. Och otrohetsaffärerna är många. Jag förundrar mig över att hustrun Anne Sinclair fortsätter att stå vid sin horbock till karls sida.

Allra senaste nytt från Näringslivets egna fronttrupp SNS (Studieförbundet Näringsliv och Samhälle) är att deras VD valt att avgå (eller fått sparken...), Anders Vredin ser sig i varje fall om efter ett nytt jobb. Fast han får väl ett rejält avgångsvederlag först. - "SNS styrelse och Anders Vredin har gemensamt kommit överens om att han lämnar verksamheten..." heter det. Jaha! Själv fortsätter jag att gnugga händerna av pur skadeglädje. Jag har tidigare skrivit om det här den 7, 9, 22 och 24 september - än så länge.

Inga kommentarer: