torsdag 13 november 2008

Politikerförakt

Många svenska politiker jobbar hårt för att hålla politikerföraktet på en hög nivå. Aftonbladet hade i går ytterligare granskat våra f.d. riksdagsledamöters pensioner och inkomstgarantier. Jag har tidigare påpekat att jag inte tycker att systemet med pension och inkomstgarantier är felaktigt i princip. Men då gäller det att politikerna inte missbrukar systemet. Intervjun med moderaten Maud Ekendahl är talande:
- "Har du sökt några vanliga jobb?"
- "Jag vet inte vad du menar med vanliga jobb."
- "Ja, ett jobb som ger inkomst."
- "Nej, det har jag inte gjort."
- "Varför det?"
- "Det har jag ingen anledning att göra när jag har en inkomstgaranti!"
Alltså yttrat av en företrädare för det parti som allra ihärdigast driver arbetslinjen i den svenska politiken. Kan ni tänka vilken reaktion en arbetslös med A-kassa skulle få på AF om han sade att han inte aktivt sökte jobb eftersom han ju har A-kassa? Tyvärr är oskicket inget som är partiskiljande!

Något trött på slipsnissar från finansvärlden tittade jag på Uppdrag granskning som handlade om utförsäljningen allmännyttan (i främst Stockholm). Det visades hur man myglat och bluffat för att få igenom ombildningar till bostadsrätter. Det visades hur många bara velat få ombildat för att göra ett snabbt klipp. Och det visades hur lite den moderata politiker i Stockholms stadshus som tydligen var ansvarig begrep. Och så dyker (tyvärr) Mats Odell upp igen som en gubben i lådan. Han är även ansvarig för bostadspolitiken i Sverige. Ännu ett av Högeralliansens misslyckanden. När bostadsbyggandet borde öka har det istället tvärnitat.

Jag tror att jag ska satsa på att jobba som VD på Nordea! Thorleif Krarup som mellan 2001-2002 var VD för Nordea i 1 1/2 år får efter det en pension på 50% av lönen tills han blir 62. Och efter det 60% av lönen tills han dör. Lever han till 85 har han fått ut 150 miljoner kronor, för 1 1/2 års arbete. Det är ingen dålig pension för så kort tid! Fast jag kan inte förstå att han ska räknas som pensionär från 62? Är det inte 65 som gäller? Jag har ett erbjudande till Nordea. Om jag får vara VD i en vecka så lovar jag att inte röra till ett dugg. Jag ska sitta tyst på rummet och inte lägga mig i något av det löpande arbetet. Sedan nöjer jag mig med 50% i pension hela tiden till jag dör. Vad sä'r ni om det på Nordea! Eller också kan jag tänka mig lite bättre lånevillkor?

Jag har ringt två gånger till Försäkringskassan i dag. Båda gångerna fick jag först en förfrågan om ifall jag ville svara på en del frågor efter samtalet. Och det gjorde jag gärna. Och första gången gick det bra. Men andra gången verkade dom inte intresserade. Jag bara kopplades bort. Passade inte mina svar? Och jag saknade faktiskt några intressanta frågor om tillgänglighet.

Slutligen såg jag på Aftonbladets löpsedel i dag att man levde längre om man mätte magomfånget. Jag har mätt det 5 gånger i dag, och tänkte göra det en 2-3 gånger om dagen en tid framåt. Blir jag riktigt gammal då?

Inga kommentarer: