torsdag 20 november 2008

Börserna sätter nya rekord

Natten blev tydligen ingen bra natt på börserna i världen. Det sattes nya bottenrekord. Slipsnissarnas fiasko fortsätter att sätta sina spår. Och här i Sverige fortsätter varslen att accelerera. Vår handlingskraftiga Högeralliansmaffia fortsätter däremot till att hänvisa till att man har allt under kontroll i den budget som gjordes för ett antal månader sedan. Dvs INNAN den stora kraschen. Kanske är det så att herrarna Anders, Fredrik, Mats och Mauderaten tycker att verkligheten är så hemsk att dom vägrar läsa tidningarna?

Vem bestämmer i Sverige? Sverige eller EU?
I natt bestämde sig tydligen EU för att ställa om jordbruksstödet (som är den överlägset största posten i budgeten) från produktionsstöd till att göra jordbruket mer miljömässigt hållbart. I Sverige hade vi lagom till att vi lurats in i EU avskaffat det absurda jordbruksstödet och näringen fick fungera som vilken näring som helst på en fri marknad. Men, i och med EU-medlemskapet var vansinnet igång igen. Medan Brysselbyråkraterna satt i nattmangling demonstrerade bland annat tobaksodlare våldsamt på gatorna i Bryssel. Dom verkade tycka att det är skandalöst att avskaffa stödet till tobaksodling. Jag skulle vilja säga att skandalen är att det ens finns något stöd för att odla tobak! Ni ska se att när jordbrukarna i Frankrike, Belgien, Spanien osv har bränt tillräckligt många traktordäck och kastat tillräckligt många rödbetor på palatset i Bryssel så blir det bara en fjäder kvar av hela hönan (= förändringen). Jag noterar förresten av många svenska jordbrukare är mycket intelligentare än makteliten i Bryssel. Dom hade helst sett att jordbruksstödet mer eller mindre avskaffades istället.

Jag tittade på Uppdrag Granskning på SVT i går på kvällen. Bland annat berättade man om vår i nordvästra Skåne lokala pajas, Harry Franzén i Röstånga. Han har under alla år jag hört talas om mannen drivit olika privata missnöjespartier. Tidigare drev han en livsmedelsaffär, men den är (delvis med hjälp av Hälsovårdsnämnden i Svalöv) stängd. Nu lever han sedan många år tillbaka på att köpa upp diverse rivningsfärdiga villor i området som han sedan hyr ut med ockerhyror till människor som pga sin bakgrund inte har några andra val. Jag har sett en del av kontrakten när jag jobbat med Bostadsbidrag på Försäkringskassan. Och jag tror inte jag träffat någon som var nöjd, men dom hade inget val. Och sedan dyker Bostadsministern Mats Odell (kd) upp för att göra upplevelsen total. Han hävdade bland annat att det i Sverige under mycket lång tid byggts allt för få lägenheter. Och det har han rätt i. Så vad jag inte förstår är varför han då gjort sig ansvarig för en politik som fått det låga bostadsbyggandet att totalkrascha när han kom till makten!

Bland statistiken ser jag att arbetslösheten i USA i dag är den högsta på 16 år. Kanske är jag elak mot Anders, Fredrik, Mats och Mauderaten?

En annan statistiksiffra jag såg i bladet i dag visade att under de senaste 10 åren har snittlönen för en industriknegare gått upp med 28 procent. En ganska rimlig utveckling med hänsyn till inflation och produktivitetsförändringar. Något som tyder på att Sveriges knegare tar ett stort ansvar. Under samma tid har lönerna för landets chefer gått upp med 107 procent. Gissa vilka jag INTE tycker har visat något som helst ansvar i girighetens tidevarv. Att gubbarna (och några damer) inte skäms öronen av sig är förvånande!

Inga kommentarer: