söndag 16 november 2008

Den korkade björnen slår till igen

Så har det hänt ännu en gång. En korkad björn fick syn på en beväpnad jägare och gick omedelbart till attack. Om jag var jägare och ute i björnmarker så skulle jag bära mitt vapen dolt så att inte någon björn får syn på mig. Man för vara förklädd till svampplockare eller fågelskådare. Det måste vara mycket säkrare.

Jag läste förresten en annan jakthistoria. Det var en jägare som skulle köra hem från jakten. Och för att jakthunden inte skulle smita ut i skogen och anfallas av en varg band han fast den i dragkroken medan han lastade in i bilen. Och sedan körde han iväg och glömde hunden. Jag tar för givet att han förbjuds i all framtid att skaffa en ny hund! Det är inte vargen som är det största hotet mot hunden.

Jag tänkte göra något unikt, jag ska ge komplimanger till två företrädare för Högeralliansregeringen. Först har visst Maud Olofsson (c) gått ut och föreslagit att bilen (med bensinmotor) ska svara utfasad till 2025. Den ska sluta säljas till 2015. Det tycker jag låter som ett bra förslag. Fast jag förstod inte helt att den som köpte miljöbil helt skulle slippa bilskatten. Kanske missförstod jag något, men vi andra ska väl inte subventionera kostnaden för vägar osv? Sedan är tanken att det ska vara billigare helt rätt.

Och sedan var det dags för beröm till Fredrik Reinfeldt också. I dag gjordes det klart att Sverige ska skriva på konventionen mot klusterbomber. Det har suttit långt inne, och gör nog Fredrik Reinfeldt ännu mer impopulär bland militärer och gamla traditionella moderutter. Men, du ska all heder för den ståndpunkten Fredrik!

Jag noterar förresten att George W. Bush tydligen fick ge med sig lite på G20-mötet. Tydligen har man trots allt enats om förbättrad översyn och reglering av finansmarknaden. Hr Usch tror fortfarande att den fria marknaden för oss alla till himmelriket!

Och i Storbritannien överväger man hårdare reglering och höjda skatter på alkoholen. Det börjar bli allt för dyrt för samhället. Det är väl snart bara Sverige som går i motsatt riktning, här styr alkohollobbyn den politiska utvecklingen.

Inga kommentarer: