fredag 21 november 2008

Kylan lägrar sig över Sverige

Vem bestämmer i Sverige? Sverige eller EU?
I går på kvällen beslutade den svenska Riksdagen med 243 röster mot 39 (och 13 nedlagda) att ratificera EU:s nya grundlag, det så kallade Lissabonfördraget. I motsats till vad som gäller ändringar av den svenska grundlagen, som kräver två beslut av olika riksdagar med val emellan (eller en folkomröstning), så tyckte den nuvarande makteliten på båda sidor om mittstrecket att det var bäst att skynda på med beslut så att frågan inte blir en valfråga. Om fördelarna med det nya fördraget överväger framför nackdelarna har inte jag lyckats ta reda på. Informationen har varit vansinnigt bristfällig. Vad jag vet är att det nya fördraget flyttar ännu mer makt från den svenska riksdagen och svenska folkvalda till Bryssel. I ännu större utsträckning än tidigare blir den svenska riksdagen bara en transportsträcka för att besluta om lagar och regler som redan bestämts i Bryssel. Det här är en grundlag som står över den svenska grundlagen. Det är ännu ett steg i riktning mot att skapa en stor Union av delstater istället för en samarbetsunion av självständiga stater. Ett stort tack till de fåtaliga politiker som hade mage att stå emot partipiskan när den ven. Se'n får vi se hur makten i Bryssel ska lura irländarna till att godkänna fördraget. Även i Tjeckien (i motsats till underdåniga svenskar) är kritiken stor och man har inte kommit till beslut.

Att kylan lägrar sig över vårt land handlade inte bara om att sälja ut vårt självbestämmande. Det handlade också om att jag något chockad konstaterade att det var minusgrader och snö...

Jag har ägnat ett antal timmar sedan gårdagskvällen med att svära och gräma mig över att jag tydligen har missat att anmäla mig som blivande dejt till Linda Rosing! Vilken svensk man skulle missa chansen? För att vara ärlig, det finns faktiskt hundratals gubbar som anmält sig till Kanal 5:s såpa "den rätte för Rosing". - "Det positiva är att de som söker är seriösa..." säger presschefen Dan Panas! Hahahaha! Enligt Kanal 5 söker Linda seriöst en blivande partner! Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Hur korkade tror dom att vi är?

Visste ni att 2/3 av all elenergi som förbrukas av våra mobiltelefoner går åt till att ha mobilladdare sittande kvar inaktiva i vägguttaget. En stor andel människor låter mobilladdaren sitta kvar i eluttaget även när den inte används. Och drar alltså ström. Ungefär som alla dom där som bara stänger TV:n via fjärrkontrollen och låter TV:n fortsätta dra ström dygnet runt. Mätningar har visat att det faktiskt fanns TV-apparater som drog mer ström i stand-by läge än när dom var i drift. Och sedan har vi alla dom där som har datorn igång dygnet runt, även när den inte används. Jag kommer ihåg att när jag jobbade på Försäkringskassan skulle datorerna stå på dygnet runt hela veckan. Dom fick inte stängas när man gick hem. Dvs dom användes mindre än en fjärdedel av tiden dom stod på. Om vi tänker efter lite finns det en hel del elenergi att spara in!

Slutligen noterar jag att sista spiken i JAS-kistan nu slagits i. Inte ens våra grannar i Norge ville ha planet, utan dom lade sig platt för påtryckningarna från Pentagon och valde istället ett flygplan som inte finns. Men som kommer från USA...

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Mätningar har visat att det faktiskt fanns TV-apparater som drog mer ström i stand-by läge än när dom var i drift."

Vilka mätningar?
Ett kul skämt, haha...suck

Sven Tycker sa...

Tyvärr minns jag inte källan. Det är ett litet tag sedan. Men jag misstror den faktiskt inte. Jag har för mig att det var tester gjorda i Tyskland av vår motsvarighet till Konsumentverket. Och det såtr inte att TV-apparater drar mer i standbyläge än igång, det stod att det fanns apparater som gjorde det.