tisdag 18 november 2008

Ekonomin på soptippen

Uppenbart är att till och med Finansminister Anders Borg har upptäckt att ekonomin har tvärstannat. Jag tyckte jag hörde honom i morse förutse en ordentlig höjning av arbetslösheten. Även Åstorp har nu drabbats av tvärbromsen. Gamla Ji-Te, Svenska Dörr, Swedoor och numera Jeld-Wen har i dag varslat 275 personer, nästan alla i Åstorp. Och det är en tredjedel av kommunens största arbetsgivare. Snart kanske till och med herrarna och damerna i Högeralliansmaffian inser att det faktiskt måste till extraordinära åtgärder för att få ekonomin kraschlandning att inte bli allt för smärtsam.

Å andra sidan ser jag att Citigroup (som väl är världens största bankgrupp) nu ska sparka 75.000 anställda över hela världen. Slipsnissarnas kraschlandning för världsekonomin raka vägen åt skogen.

Jag ser att skräpposten (SPAM) ska ha minskat med 70% sedan ett par avsändare har blockerats i USA. Tyvärr märker jag det inte i min e-post.. Och dessutom har dom börjat med SMS nu också. I dag fick jag via SMS erbjudande om vad jag luskat ut var ringsignaler till mobilen. Och läser man riktigt noga så kostar det 15 kr att avsäga sig. Och det kostar 15 kronor att ringa kundservice (på ett hemligt telefonnummer) för att få veta vad det är för skit dom har skickat. Bluffmakare!

Jag läser så här några dagar i efterhand att Försäkringskassan svarat JO när det gäller JO-anmälningar om dålig service. Svaret är att det har blivit minskade handläggningstider och ökade telefontider. Fast inte ett ljud om försämrad möjlighet att få en personlig kontakt. Jag fick i tjänsten i dag ett brev från en handläggare på Försäkringskassan (det var faktiskt nu utsatt ett namn). Och jag gjorde ett försök att ringa henne. Något direktnummer fanns naturligtvis inte. Ringde jag det angivna växelnumret fick jag bara veta att det inte gick att koppla till henne, och dessutom ringde jag ju från en myndighet och då skulle jag ringa ett annat nummer som inte stod i brevet. Och innan jag hunnit säja Jaså, så var jag bortkopplad. Nu vet jag numret som ska användas av oss på myndigheter, men jag vill faktiskt prata lur mot lur med handläggaren. Men, se det är ju inte möjligt. Så det blev till att framföra ett meddelande som hon kan förväntas hinna läsa om en vecka. Och så får hon väl ringa mig istället. Så snabb handläggning blir det inte, men det är ju inte heller det som är meningen.

Dagens citat:
- "Religion är en kognitiv parasit som snyltar på vår hjärna."
Ja, jag vet. Jag brukar inte köra med ett Dagens citat. Men de här orden från antropologen Pascal Boyer sammanfattar mycket bra min åsikt om religioner. Inte bara kristendom utan även islam, hinduism, asatro eller vad du nu kan komma på.

Jag hörde förresten att Finland ska höja alkoholskatten med 10%. Sedan man sänkt skatten för att möte billig import från de Baltiska staterna har antalet alkoholskador ökat kraftigt. Men i Sverige finns det fortfarande de politiker som i allians med alkohollobbyn vill sänka de svenska alkoholskatterna!

Slutligen så var jag under dagen inne på SCB:s hemsidan och tittade på befolkningsutvecklingen i de Nordvästskånska kommunerna. Vi är i NV tre kommuner som har drygt 14.000 innevånare. I( dag är grannkommunen Bjuv störst med 14.496 (+126 än så länge i år) medan Åstorp har 14.424 (+191 än så länge i år) medan minstingen av de tre, Båstad har 14.228 (-14 än så länge i år). Åstorp har alltså passerat Båstad i år, och vi ska nog ta även Bjuv så småningom. Vad nu detta ska ha för betydelse. Jag har försökt att fråga lokaltidningen Helsingborgs Dagblad varför dom ägnar ett helt eget uppslag åt minstingen Båstad medan Bjuv och Åstorp som båda är individuellt större får dela på ett uppslag i tidningen. Men jag har inte lyckats få något svar på frågan. Jag gissar att Båstadborna har större köpkraft så det är mer lönande att rikta sig till dom. Jag har dessutom sett att tidningen har för avsikt att lägga ner sina redaktioner i både Bjuv och Åstorp. Men jag har inte sett något om Båstad...?

Inga kommentarer: