måndag 17 november 2008

Bakläxa för Vägverket

Miljödepartementet har skickat Vägverkets utredning av miljökonsekvenserna av Förbifart Stockholm i retur. Vägverket får i uppdrag att göra om utredningen. Projektet (som handlar om att bygga motorväg runt Stockholm) beräknas kosta 25 miljarder kronor. Miljöminister Andreas Carlgren som tidigare varit kritisk till projektet fullföljer alltså sin kritik. Miljödepartementet har listat 15 olika punkter där man kräver klargörande. Man kan ju inte av ren princip säga att fler motorvägsprojekt innebär rent automatiskt ökad biltrafik. Nu ska det bli spännande att se hur Vägverket ska förfara? Fler motorvägar är ju precis vad som behövs - eller?

Om jag gav Maud Olofsson beröm i går så måste jag kompensera för det i dag. Vid centerns s.k. framtidskonvent öppnar hon upp för en höjd pensionsålder. Innan vi höjer pensionsåldern från 65 till 67 för vanliga knegare som Maudan vill så tycker jag att vi höjer upp den till 65 för alla gubbarna (och några gummor) högre uppe på samhällsstegen. Direktörerna och de andra välbetalda slipsnissarna kan ju börja med att jobba fram till 65 först. Med tanke på deras höga löner så måste dom ju vara enormt produktiva. Vilket innebär att en höjning av deras pensionsålder verkligen skulle innebära skillnad på samhällets inkomster. Börja där Maud!

Och när vi nu ändå hackar på Maud så ser jag att framtidskonventet som tydligen också fastställde partiets lista till EU-valet, valde att peta ner EU-kritikerna ännu längre ner. Den 3 november berättade jag att man petat ner Hans Lindqvist från en hög plats i provvalen till en placering på baksidan av valsedeln istället. Tyvärr hade jag då fel och trodde han satt i Parlamentet nu, men det gör han inte, det var förra perioden. Och nu fortsatte man med utrensningen av kritikerna. Centern har utvecklats från ett parti för småfolk och landsbygd med en EU-kritisk profil till det nya Mauderata centern som satsar på storstäderna och på marknadsekonomins välsignelse samt sväljer EU med hull och hår.

Jag ser förresten att EU inte tycker att kreditvärderingsinstituten skött sitt jobb. Dom gav högsta kreditbetyg till banker innan slipsnissarnas magplask blev uppenbar och några veckor därefter var banker bankrutt. Deras betygssättning var inte vatten värd.

Från Försäkringskassans ledning heter det att läget på Försäkringskassan har förbättrats avsevärt. Men i ST:s tidning ser jag att detta ifrågasätts på de flesta håll. Att balanserna minskat på en del håll beror på ett mycket stort övertidsuttag och på begränsningar i kontrollerna. Hade mina gamla arbetskamrater inte jobbat en massa övertid hade det sett mycket värre ut.

Inga kommentarer: