onsdag 12 november 2008

Mats Odell - Jag säger inget mer!

Enligt Veckans Affärer ska Riksrevisionen granska Mats Odell och affärerna med Carnegie. Claes Norgren som är riksrevisor (och tidigare varit både generaldirektör för Finansinspektionen och vice riksbankschef) berättar att man förutom granskning av det årliga bokslutet också ska syna hur man skött Carnegie-affären. Egentligen har det varit komiskt att höra Mats Odell i TV upprepade gånger förtvivlat intyga att det inte är några problem inom den svenska finansvärlden. Han såg inte alls glad ut när han i TV skulle förklara hur illa det i själva verket stod till med hans kompisar på Carnegie.

Arbetslösheten ökar. I slutet av oktober var 155.000 inskrivna som arbetslösa på AF, vilket är 7.000 fler än för ett år sedan. Antalet lediga platser har samtidigt minskat med 30.000 till bara 40.000. Antalet varsel under oktober ökade med 17.000 till 20.000. Antalet anställda med t.ex. lönebidrag har minskat med 15.000 till knappt 80.000. Antalet i arbetsmarknadsutbildning har ökat med 13.000 till 75.000. Det går alltså nästan 4 arbetslösa på varje ledigt jobb i dag, vilket är nästan en fördubbling sedan förra året. Och hur f-n tänker man när man minskar antalet lönebidrag? Du Anders Borg, det är dags att göra något och inte bara hänvisa till jobbskatteavdrag. De flesta arbetslösa är just arbetslösa, inte abetsslöa som du verkar tro!

Den kommersiella radion ska få nya förutsättningar. Det som ursprungligen var tänkt som mängder av lokala kommersiella radiostationer, med en lokal prägel, har utvecklats till några mer eller mindre nationella nätverk med samma program i hela landet. Stationer som med fiffel försöker kringgå de regler som finns. För några dagar sedan läste jag reklamradions krav på nya regler. Dom var: 1/ Sänkt koncessionsavgift. 2/ Avskaffande av reglerna för lokalt och egenproducerat material. 3/ Enklare regelverk kring reklam och sponsring. 4/ Två nationella sändningstillstånd. I går presenterade tydligen en arbetsgrupp som tillsatts av regeringen sitt förslag. Förslagen var: 1/ Utauktionering av tillstånden till högstbjudande. 2/ Lägre koncessionsavgift. 3/ Inga regler om lokala eller egenproducerade program. 4/ Friare regler för reklam och sponsring. 5/ Ett nationellt tillstånd (det får inte plats fler i frekvensutrymmet). Gissa vilka som är nöjda? Gissa om programmen blir bättre eller bara mer kommersiellt lönsamma?

Jag såg en artikel i går i en City-version om vårt missnöje med våra bredbandsleverantörer. Mest missnöjda är vi med Glocalnet och 3. I topp på nöjdalistan ligger - Telia! Jag vill på det bestämdaste poängtera att jag inte fått någon form av ersättning från nämnda bredbandsleverantör för att skriva detta. Men, om någon på Telia läser detta så kan ni ju dra av några kronor på nästa räkning. Eller skruva upp hastigheten några snäpp på min uppkoppling... Jag kan berätta att jag är fullt nöjd med de nästan exakt 7 Mbit som jag konstant ligger på. Det hette förr upp till 8 Mbit, numera 6-8 Mbit.

Slutligen ser jag att University of California har räknat ut att ett SPAM-mejl på 13 miljoner SPAM-mejl verkligen leder till någon försäljning. Det måste vara världens minst effektiva reklammetod. Synd att det är så billigt, för idioten som sänder ut möget!

Inga kommentarer: