torsdag 31 juli 2008

Försäkringskassan - slut, prutt, finale

I dag är det allra sista dagen för min anställning på Försäkringskassan. Fast jag har alltså varit tjänstledig i fyra månader så jag har inte jobbat på ett tag. Generaldirektör Curt Malmborg, Produktionsdirektör Maivor Isaksson och Socialförsäkringsminister Cristina "en tredagars släng av utbrändhet" Husmark Pehrsson kan alla ta något och stoppa upp någonstans. Ni har med gemensamma ansträngningar lyckats köra verksamheten i sank. Det känns tragiskt att något som inleddes den siste september 1974 skulle ta slut på detta viset. Jag önskar alla mina gamla arbetskamrater (de som är kvar) lycka till. Jag hoppas innerligt att mina negativa farhågor om Försäkringskassans framtid inte infrias.

En annan som kan ta något och stoppa upp någonstans är författare P C Jersild. I en krönika som han tydligen skrivit i Svenska Dagbladet har han gått ut och krävt att TV-program med skånska ska textas. Han måste ha fått värmeslag, och hade det inte varit så varmt hade jag gjort en brasa av mina Jersild-böcker. Att en upplyst och intelligent människa kan vara så intolerant mot dialekter är en sensation. Vi ska vara glada för alla dialekter vi har, och ömt vårda dessa. Jag kräver inte att SVT börjar texta alla 08:or som tror att rikssvenska = stockholmska. Alla gotlänningar, dalmasar, smålänningar eller jämtar osv ska inte heller textas. Gå och dra något gammal över dig Jersild! Skåne rules.

Jag noterar förresten att Aftonbladet tyckte att mitt inlägg på deras forum om SJ var så intelligent att man publicerade det på insändarsidan i tidningen i dag. Bra gjort AB!

Jag hoppas att ni alla har låst in era ägodelar den här veckan. Förskingringsminister Mats Odell vikarierar nämligen som statsminister medan Fredrik Reinfeldt antagligen har åkt på semester. Så håll noggrann koll på tillgångarna så att Odellaren inte säljer ut dom nu när han går lös!

Micro$oft hävdar att Windows Vista är en succé. Bland annat påpekar man att man sålt 100 miljoner Vistalicenser, vilket är fler än Windows XP sålde på samma tid. Fast nu har det avslöjats att en hel del datorer som säljs med Vistalicens i själva verket har XP installerat eftersom kunderna inte vill ha Vista. Bara nämnt så där apropå att ljuga med statistik.

Joggingrapport: Har ni saknat rapport om hur det går med min föresats att springa en runda en gång i veckan? Det blev faktiskt en runda även den gångna helgen. Den sedvanliga sexkilometersrundan trots att min kära hustru försökte övertala mig att låta bli i hettan. Och det var varmt, även om klockan hade passerat åtta på kvällen. Tiden 30.00 blankt var helt godkänd. Att jag inte noterat det hela tidigare får skyllas på hettan. Den gör att inget fungerar som det ska.

Jag fick förresten i dag tillbaka min provfilm tagen med min gamla Chinonkamera och som skickats för framkallning. Det visar sig att kamera och objektiv fungerar perfekt. Nu ska bara fotografen också fungera...... Jag ska se om jag kan lägga ut någon bild nå'n dag.

1 kommentar:

Sven Tycker sa...

Jag skulle vilja påpeka att PC Jersild tydligen skriver en kolumn i Dagens Nyheter och inte Svenska Dagbladet. Fjollträsktidning som Fjollträsktidning!