måndag 14 juli 2008

Uppror mot Majorn

Ett antal folkpartiklar, däribland tre f.d. partiledare, går i en debattartikel i dag i Dagens Nyheter ut och kräver att Högeralliansregeringen måste backa när det gäller FRA-lagen. Undrar hur det känns att sitta som partiledare och se tre av sina föregångare ge en rikitg bakläxa. Det är Ola Ullsten, Bengt Westerberg och Maria Leissner som tillsammans med 4 kvinnliga riksdagsledamöter kräver att regeringen måste backa om lagen. Stackars Jan! Det räcker nog inte med att ryta om rättning i ledet här inte, det kvittar om man är major eller inte.

Äntligen måndag kan man säga. Mitt löfte gällande Socialförsäkringsminister Cristina "en tredagars släng av utbrändhet" Husmark Pehrsson (m) lyckades jag hålla. Även om det var svårt. Min kommentar till hennes partikollega riksdagsledamoten Ann-Charlotte Hammar Johnsson från Bjuv och hennes debattartikel i HD gjorde att jag höll på att trilla dit. Hon är nämligen ersättare för Socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson i riksdagen. Men med en enorm viljeansträngning lyckades jag undvika ett löftesbrott. Min kommentar här på Sven Tycker i torsdags resulterade också i en insändare till Helsingborgs Dagblad. Men den har inte dykt upp där än. Både HD och Ann-Charlotte verkar tycka att den nog var ganska klantigt skriven (hennes debattartikel alltså, inte min insändare). Jag kan inte hitta debattartikeln på webben. Varken på HD:s webb eller hos Ann-Charlottes egen hemsida. Där hon annars verkar publicera allt hon skriver.

Vem bestämmer i Sverige? Sverige eller EU?
Jag var förresten in på Moderaternas hemsida för Skåne under gårdagen. Och hittade där en liten text om att Regeringen nu fattat beslut om en proposition angående godkännande av Lissabonfördraget. Det som fick mig att skratta var ett litet citat av EU-minister Cecilia Malmström: - "Det är bra att så många som möjligt är involverade i det här beslutet." Det är ju riktigt komiskt för att komma från någon som vägrar att låta folkomrösta om frågan. DET hade inneburit att så många som möjligt hade varit involverade i just detta beslutet. Men DET är något man får panik för bara frågan kommer upp. Risken är ju mycket stor för att vi röstat fel, precis som irländarna. Där får vi nämligen förklaringen till Ann-Charlotte Hammar Johnssons synpunkter om att bara EU-entusiaster ska ha rätt att ha synpunkter på EU-frågor. Lissabonfördraget ska bara beslutas av de som gillar EU, de som inte gillar EU har inte med frågan att göra!

Joggingrapport: Söndagen blev en av de första dagarna på ett tag när det inte regnade. Det har under en period nu varit mycket omväxlande väder. I stort sett varje dag har bjudit på både regnskurar (och ibland åska) och däremellan riktigt soligt väder. Och för att fira att det inte blev något regn i dag (nja, Ingela hävdade att det trillat fyra droppar) så valde jag att på kvällen ta en joggingtur. Det fick bli den sedvanliga rundan på knappa sex kilometer. Jag tyckte jag tog det lugnt i början, men höjde nog tempot på den senare halvan eftersom det kändes ganska bra. Tiden 30.30 får väl därför sägas vara riktigt bra med tanke på de långa uppehåll som varit nu en tid. Mest positivt var trots detta det faktum att jag i stort sett inte kände av några problem i vaden. Om jag fortsätter med att inte överanstränga vaden, genom att kanske nöja mig med den kortare rundan bara en gång i veckan ett tag så kanske det kan ökas på senare utan att vaden tar stryk.

Min ölsnigelfälla verkar tämligen effektiv. Det ligger efter ett dygn ett antal dränkta feta sniglar i flaskan. Får väl köpa en sexpack öl så att jag klarar mig ett tag. Fällan måste ju vittjas regelbundet.

Slutligen noterar jag att Vickan fyller år i dag. Vilket gav DN anledning på ledarplats att kräva att man befriar Victoria från alla krav och inför republik. Den stackarn får ju inte göra som hon vill. Hon måste vinka på befallning och en massa andra dumheter. Och, misstänker DN, Daniel von Gympa kan ju inte fortsätta att vara gympadirektör om han gifter sig med Vickan. Fast å andra sidan med den lönsamheten som företaget har så kanske det är en befrielse att slippa. Hur som helst är slutsatsen DN kommer fram till helt riktig. Inför demokrati i Sverige, avskaffa knugahuset.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Trodde att en som värnar tågtrafiken så mycket skulle ta upp SJs strategi för prissättning.

Nå, det serverades mycket gott i morgonsändningen i P1 måndag morgon

Sven Tycker sa...

Jo, ämnet fanns med bland uppslagen. Men, dels hade jag lite tidsbrist och dels hade jag redan en så lång text att det räckte. Dessutom lyckades jag inte tänka ut något bra (inspirationen tröt). Men i korthet tycker jag att SJ:s system är sjukt. Det kanske lockar en del, men samtidigt tror jag att det avskräcker andra. Det är så komplicerat att köpa biljett om man inte är Internetexpert att man ger upp.

Vi kan konstatera att SJ inte alls finns representerade i Helsingborg (en av Sveriges största städer. För några år sedan fanns en expedition bra placerad centralt på Knutpunkten. Och där var aldrig tomt.... För några år sedan flyttade man till en avlägsen plats några våningar upp som ingen hittade. Och sedan lade man ner. Det går alltså inte att få personlig service av SJ i Helsingborg.

Anonym sa...

Tågtrafiken mellan luleå och stockholm/Göteborg har varit lite speciell. Den har legat ute på entrepenad, till den som då kan lägga sig lägst i pris.

På den tiden Tågkompaniet skötte det hela kunde man resa luleå-göteborg, med tåg, för 240 kronor. Oavsett om man skulle till Umeå (ungefär 30 mil fågelvägen) eller till Göteborg så var priset detsamma.

Det som hände var att Connex genom skambud fick entrepenaden. höjde priserna, skötte det hela undermåligt, så till den vida grad att SJ nu åter tagit kontrollen över sträckan.

SJ har alltså då igen höjt priserna, sträckan Luleå - Fjollträsk kan nu gå loss på nära 1000 kronor.

De närmare 100 milen blir alltså lika dyra med tåg som med bil, samt att en bilfärd då endast tar 9-10 timmar istället för de 14 som tåget tar på sig.

Jag antar dessutom att man kan hitta flygbiljetter för mindre dessa 1000 kronor...