fredag 25 juli 2008

Den som söker skall finna - men vad?

Jag tillbringade en stor del av gårdagskvällen med att leta. Först efter två filmer som skulle skickas iväg för framkallning. Jag var helt övertygad om att det skulle finnas två filmer (en som var min och en som var Kevins) som jag lagt på ett bra ställe i avvaktan på att jag skulle få fotopåsar. När jag nu hade en påse var det bara att plocka fram filmerna - trodde jag! Jag letade både två och tre gånger på sannolika ställen och både en och två gånger på osannolika ställen. Inga filmer. Till slut visade det sig att Kevins film satt kvar i kameran! Alltså kunde jag inte ha lagt två filmer på ett bra ställe. Eller kunde jag ha gjort det? Jag hade en diafilm också som skulle skickas, och den skickade jag för några dagar sedan. Och vid närmare eftertanke så undrar jag om jag inte stoppade två filmer i det kuvertet. Undrad vad laboratoriet gör när dom hittar en extra negativ färgfilm i ett förbetalt kuvert för diafilm? Och i dag föll en stor sten från mitt hjärta när diafilmen kom tillbaka framkallad och ramad. Bilderna var helt OK vid en första påsikt. Jag har plockat fram projektor och duk och ska titta på dom bättre senare i kväll. Eftersom bilderna ska utgöra del av ett program på Fotoklubben senare i höst var det skönt att dom i varje fall är tekniska acceptabla. Fotoentusiaster lär dock hitta en hel del att anmärka på. Något spår av den försvunna negativa filmen fanns det däremot inte. Jag får vänta någon dag och sedan kontakta laboratoriet.

Och sedan letade jag efter en fjärrkontroll till TV:n! Men det är väl inget speciellt sensationellt. Vem gör inte det regelbundet?

Skandalprogrammet Ballar av stål som SVT tackade nej till sedan inspelningen visat att idémakarna fanns kvar på blöjstadiet har gjort en ny sejour inom skandalskapandet. Slaskkanalen Kanal 5 köpte ju över programidén och Strix har därför fortsatt inspelningen. Bland annat tyckte man det var kul att bjuda personalen på Arbetsförmedlingen på "kokain" och att få polisen att avbryta en utryckning för att istället avvisa en av deras skådespelare från krogen - som ett led i ett programavsnitt. Humor är svårt, men att göra trams verkar vara lätt.

Italien under Silvio "Gudfadern" Berlusconi fortsätter att utmärka sig. Farbror Berlusconi har nu lyckats få igenom en lag som ger honom juridisk immunitet så länge han är premiärminister. Vilket innebär att de åklagare som jagar honom för diverse fusk och fiffel inte kan komma åt honom. Detta gäller 7 år framåt. Sedan säger rykten att han planerar att satsa på att bli president, vilket skulle ge honom ytterligare 7 års immunitet. Se'n är väl fifflet preskriberat och hr Berlusconi har kommit undan.

I Italien har man också stiftat en ny lag som ska ge utländska medborgare 30% hårdare straff för samma brott jämfört med italienare. Hr Berlusconi är ju helt beroende av det ganska öppet rasistiska partiet Lega Nord, och det är väl detta som är priset för att dom skulle rösta för hans rättsliga immunitet. Hade jag varit italienare hade jag skämts öronen av mig. Det var kanske inte en total sensation att Musselinis fascism styrde Italien en gång i tiden? Ränderna sitter kvar!

Inga kommentarer: