tisdag 15 juli 2008

FRA = Fredrik Reinfeldts Avlyssningsfiasko

Det står allt mer klart att Fredrik Reinfeldt och de andra partiledarna inom Högeralliansen gjort en total missbedömning av det politiska klimatet när man drev igenom den nya FRA-lagen. Främst inom Centerpartiet och Folkpartiet är upproret livaktigt. Den debattartikel som fanns i gårdagens DN från bland annat tre f.d. partiledare för Folkpartiet är väl det tydligaste exemplet på att det jäser bland rötterna. En intressant fråga att fundera över är om protesten också kommer från den socialliberala falangen av partiet rent allmänt i protest mot Jan Björklunds tydliga resa till höger i ett marknadsliberalt träsk. Jag har faktiskt börjat tro att det kan tänkas bli en fortsättning på frågan innan nästa val. Jag trodde först att man från inpiskarna skulle låta tiden rinna och så skulle protesterna dö ut. Men jag har börjat tvivla. En annan faktor som gör mig optimistisk är det faktum har Högeralliansen i den här frågan inte har något stöd alls från de i normala fallet mycket lydiga borgerliga pressmegafonerna.

I sakfrågan accepterar jag att man har någon form av avlyssning av e-post/telefon osv. Men detta ska ske mot specifika personer som är misstänkta för grövre brott. Inte någon allmän skanning av hela trafiken för att hitta material man kan skänka till USA:s underrättelseväsen.

Och på tal om USA så ser jag att USA i dag har en miljon människor listade som misstänkta terrorister. En lista som växer med 20.000 personer i månaden (denna månaden bara med 19.999 eftersom Nelson Mandela ströks). Man kan inte direkt påstå att det är små isolerade terrorgrupper det handlar om. Själv tror jag att alla som heter Ali, Mohammed, Hussein, Osama osv hamnar på listan så fort man hittar dom. Om 10-20 år när vi har fått persektiv på den amerikanska terroristjakten kommer vi att skratta åt dumheterna.

Och asedan den stora skandalen! Under gårdagens firande av Victoria Bernadottes födelsedag var det flera artister som DU till kronprinsessan.Ojojoj! Majestätsbrott!

Lille prinsen Carl Philips uteblivna framgångar inom Porsche-tävlandet har skapat ett stort intresse för sporten. Jag väntar bara på spelbolagens satsningar på vadslagning om hans körande. På vilket varv kör lillknugen av i nästa lopp? Är han bilsportens Eddie the Eagle? Är det inte dags för honom att sysselsätta sig med något vettigare? Våra skattepengar kan användas bättre! Inför demokrati i Sverige, avskaffa knugahuset.

Jag vittjade förresten min snigelölfälla i dag och fyllde sedan på med ny öl. För första gången i mitt liv har jag sett något bra med öl - alltså att dränka mördarsniglar i. Men det var fy fan vad sörjan luktade illa när man hällde ut den.

Inga kommentarer: