onsdag 9 juli 2008

Förlåt Husmark Pehrsson

Usch vad jag skäms. Här lovar jag på måndagen att vara snäll mot vår Socialförsäkringsminister, och så sitter jag och är stygg igen redan på tisdagen. Skammens rodnad stiger på mina kinder. Jag LOVAR att under resten av veckan inte säga något elakt om Cristina Husmark Pehrsson, och inte heller på något vis kritisera henne. Hon löser sån't själv så bra. Men denna veckan, jag lovar och svär.

När det gäller major Jan Björklund har jag inte alls tagit hans miljöintresse på allvar. Jag trodde att han var en riktig politisk miljöbov. Och så ser jag att han verkligen satsar på återvinning. Till och med hans tal är återvinning. Talet han höll i Almedalen var tydligen i princip en exakt kopia av ett tidigare tal. Där ser man, nöter man in saker tillräckligt många gånger så sitter dom där till slut. Han har ju inte kunnat öppna munnen utan att det slunkit ut ett "flumskola" tidigare. Så det fungerar.

Svenska Dagbladet och Aftonbladet kan i dag avslöja att det av mig tidigare efterlysta verkliga skälet till att det var så viktigt att få igenom FRA-lagen är e-postspionage mot Ryssland. 80% av den ryska e-posttrafiken paasserar genom svenska servrar, och FRA har väl lovat USA att förse USA med materialet. Som jag sade redan i går (och nog nämnt även tidigare) blir den huvudsakliga effekten att vi förlorar jobb i Sverige allt eftersom företag flyttar sina Internetservrar från Sverige. Bra tänkt Fredrik!

Socialminister Göran Hägglund och Justitieminister Beatrice Ask har tydligen skrivit en debattartikel som går ut på att man ska avskaffa möjligheten till att döma brottslingar till rättspsykiatrisk vård. Är dom hel omedvetna om vad dom gjort ska dom inte dömas alls, och alla andra ska dömas till fängelse. Och tänk, jag är inte alls överens om att detta är rätt lösning på det problem som finns. Den som begått ett brott och är psykiskt sjuk (vilket egentligen borde vara de flesta eftersom en frisk människa inte borde begå brott) borde istället dömas till tvångsvård, och när han/hon kan förklaras frisk avtjäna resterande tid i fängelse. Att sitta i fängelse löser egentligen inga problem. Ytterst få brottslingar blir friska av att sitta i fängelse. Man är inte en bättre människa när man kommer ut. Och för de flesta brott har fängelse ingen som helst avskräckande effekt på brottslingen. Antingen sker brottet i fyllan, och då tänker man inte på eventuellt straff. Eller är man psykiskt sjuk, och då tänker man inte heller på straffet. Eller också är man proffs, och räknar inte med att åka fast och tänker alltså inte på fängelset. Det största skälet till ett fängelsestraff är att den som blivit utsatt för ett brott ska känna att den som gjorde detta inte kom undan, dvs hämnden. Den är legitim tycker jag, men också största argumentet för ett fängelsestraff. För övrigt har jag ingen lösning på problemet med brottsligheten, mer än att förbjuda alkohol, då hade mer än hälften av alla brott försvunnit.

Slutligen ser jag i Aftonbladet om ännu en undersökning som styrker mig i min uppfattning att vinprovare är töntar. Enligt den här undersökningen så föredrog folk vid ett blindtest oftast billigare viner jämfört med dyra prestigeviner. De billiga var helt enkelt godare. Vinprovarna hävdade däremot oftare att dyra viner var godare. Enligt en annan undersökning som jag läste om för länge sedan blev vinprovarna totallurade när man lurade dom med felaktiga flaskor osv. Dom kunde inte skilja vinerna alls från varandra. Deras smuttande och spottande är rena nyset!

Inga kommentarer: