söndag 20 juli 2008

Skåneland i mitt hjärta

Skånska Flaggans Dag
I dag är det Skånska flaggans dag. Det är inte som många tror en nytida kombination av den svenska och danska flaggan utan istället en av Nordens äldsta korsfanor. Den var redan på 1100-talet symbol för de lundensiska ärkebiskoparna och äldre än t.ex. den svenska flaggan. Skåneland består av Skåne, Blekinge, Halland och danska Bornholm. Ett område som alltså till största delen sedan freden i Roskilde tillhör Sverige. Men innan dess var en naturlig del av Danmark. Jag hissar därför digitalt i dag den vackraste flaggan av de alla, den röd-gula symbolen för Skandinaviens medelpunkt.

En rutin som dagens villaägare har som man inte hade förr i tiden är att några gånger om dagen gå en snigeljaktrunda. Sista rundan i går på kvällen, strax efter en ordentlig regnskur, resulterade i en massaker på sammanlagt 111 snigelmonster. Som djurvän av gammal vana känns det en aning kymigt att med sådan tillfredsställelse ha regelbunden massaker på ett djur. Under samma tid ligger det en handfull öldränkta sniglar i min snigelfälla. Det innebär att vad den utför är en piss i fiskedammen.

Konsumentverket har tydligen haft lite synpunkter på vad producenterna skriver på sina innehållsförteckningar, vad dom kallar sina produkter och vad som i verkligheten ingår i våra matvaror. Jag köpte i går en flaska Mer för att läska mig. Dom har tydligen en ny smak, Mer Krusbär. När jag läste på innehållsförteckningen kunde jag konstatera att det var inte mycket krusbär i Mer Krusbär. Den innehåller totalt bara 10% frukt, och av detta är 8% päron och bara 2% krusbär. Ska den då verkligen heta Mer Krusbär. Det borde vara Mer Päron med krusbär. Det finns redan en Mer Päron, den innehåller i varje fall 34% päron. Mer Krusbär är en bluff! Visst smakade det gott, men det berodde nog mest på en skicklig inblandning av diverse kemiska smakämnen. Själv tror jag att jag tar och plockar de sista krusbären på buskarna i trädgården och stoppar direkt i munnen. Jag såg också att man tydligen tillverkar Mer i Tyskland numera, det är väl sedan Coca-Cola köpte upp varumärket. En gång i tiden gjorde jag ett studiebesök på fabriken utanför Kristianstad där Mer ursprungligen producerades. På den tiden var huvudsloganen: För god att kolsyras. Strax efter kom en kolsyrad version under namnet Mest. Den blev inte långvarig, utan var nog en av marknadsföringens större misslyckanden!

Åstorps Hembygdsförening
Under eftermiddagen passade jag på under Hembygdsföreningens söndagsträff att provfotografera med min nygamla Chinonkamera. Alla objektiv testades och även telekonverter och mellanringar. Alla bilder som togs var väl inte allt för meningsfulla, men jag får väl en liten hum om hur pass bra bilderna blir. Fast det märktes att det var en tid sedan jag fotograferade med en manuell kamera. Det där med att ställa in slutare och bländare har hunnit trilla bort. Och dessutom kändes mätningen lite oprecisis. Men vi får väl se, det blir väl bättre rutin så småningom. Hur som helst kändes det mycket konstigt att plocka fram den lilla digitalkameran efter den fotorundan. Den kändes så pyttig och det kändes fel att inte dra fram filmen efter varje kort.

Man ska egentligen inte sparka på den som ligger. Men vill man ha vatten på sin kvarn i sin kritik av Försäkringskassan kan den här filmen på YouTube spä på fördomarna.

9 afghanska poliser dödades i dag på morgonen i samband med att amerikanska styrkor bombat deras postering. Hittar man inga talibaner så får man väl hitta någon annan att ta livet av. Kvoten måste uppfyllas! Ytterligare civila hade dödats tidigare under natten när man inte visste vem som var vän eller fiende i mörkret och nervositeten.

Inga kommentarer: