lördag 12 juli 2008

Israelisk apratheid i Palestina

Jag läser några små notiser om att en representant från ANC i Sydafrika som vid ett besök i Palestina deklarerat att Israels politik i Palestina har mycket starka likheter med apartheid. Och i nya numret av tidningen ETC.nu läser jag om den lilla palestinska byn Ni'lin på Västbanken som just nu är föremål för protester. Och där flera svenskar finns i byn för att dokumentera och skydda innevånarna. Byns mark har bit för bit tagits över av cokupationsmakten Israel. Först överlämnades stora delar av jordbruksmarken till judiska bosättningar. Sedan drogs en väg (som bara bosättare får använda) rakt genom byn. Och nu ska den mur som Israel håller på att bygga inne på ockuperad mark dras rakt genom byns återstående mark. Själva byn hamnar på en sida av muren och olivträd osv på andra sidan av muren. Byn har varit omringad av israelisk militär en lång tid, och inte ens ambulanser släpps in eller ut. Och helt riktigt likställer allt fler den israeliska politiken på ockuperad mark för apartheid. Men några internationella konsekvenser för Israel blir det aldrig. Detta sätter USA och andra israelvänner mycket noga stopp för. Det finns många politiker även i Sverige som fortfarande försvarar den israeliska ockupationspolitiken.

Från USA rapporteras om ett bank- och låneföretag, Indymac, som kraschat. Företagets tillgångar har fått tas över av myndigheterna. Och från Danmark rapporteras om en bank, Roskilde Bank, som är på fallrepet. Men det är inga problem på den svenska bank- och finansmarknaden. Den intressanta frågan är när den internationella finanssjukan når Sverige. Kan det vara via de Baltiska staterna där svenska banker har klantat till sina finanser ordentligt?

Anonyma badhjältar i poolen
Dagen har bjudit på ett mycket omväxlande väder. Ömsom har det gassat sol (både Kimmy och Angeli har tillbringat tid i bassängen) och ibland kommer det en skur. Det har väl åskat och regnat ett par omgångar minst. Kevin och jag har ägnat en del av eftermiddagen åt att gå på bio. Veckans film blev Narnia: Prins Caspian. Nya äventyr i Narnia-världen för våra brittiska syskon. Den här gången inte genom att trava genom en garderob utan denna gången kallas dom till Narnia av den unga prins Caspian medan dom sitter i Londons tunnelbana och väntar på ett tåg. Och sedan är det den sedvanliga kampen mellan det goda och det onda. Jag för min del tyckte faktiskt att förra filmen var något bättre. Om detta beror på att filmen verkligen var bättre, eller om det är ett rent psykologiskt fenomen. Att eftersom den inte var bättre så upplever man den som sämre. Men det löser sig hur som helst. Aslan dyker upp i allra sista stund när läget är hopplöst och räddar situationen. Och sedan är filmen slut. Men det kommer ju mer. Hur som helst har jag svårt för att bestämma mig för om den ska få tre eller fyra pilbågar. Den kan i varje fall rekommenderas till de som gillar fantasyfilmer ämnade för den yngre publiken. Jag kan notera att biobiljetten och popcornen gjorde att även Kevin passerade gränsen för Guldstatus i SF:S bioklubb. Det är mycket pengar Kevin och jag har gött familjen Bonnier med!

Från Båstad rapporteras om fylla, knark, skador och våldtäkt. Och det finns faktiskt ett samband med tennis också i rapporterna. Rubrikerna berättar om känd tennisprofil som anhållits för våldtäkt. Fast jag har inte brytt mig om att söka mig till vem det verkligen var. Dom här kändisarna som det berättas om i tidningarnas skandaler brukar inte vara så kända när man får veta vem det är. Hur många gånger har man inte läst rubriker om TV-kändis, eller filmstjärna osv som gjort något. Och så visar det sig att TV-kändisen var med i en TV-såpa för tre år sedan och åkte ut i första omgången. Och den berömda filmstjärnan hade en biroll en gång i en film som floppade. Så en tennisprofil har jag troligtvis aldrig hört talas om.

Inga kommentarer: