torsdag 25 januari 2024

Om att göra fiasko

» Ge Ebba och Romina nytt jobb.

Den svenska regeringens miljöbudget uppgick 2023 till 19,5 miljarder kronor. Samtidigt satsades det 31 miljarder på att sänka kostnaderna för den som använder fossila bränslen. Det handlar om sänkt energiskatt på diesel, skattefrihet för flygbränsle och skattesubventioner av resor till jobbet.

Den Brunblå sörja som styr vårt land är inte intresserade av att göra insatser mot klimatskadliga utsläpp från fossila bränslen. Den tidigare Rödgröna regeringen hade bland annat lagt fram ett förslag som ändrade reglerna för bilavdrag för arbetsresor som skulle vara mer klimatneutralt genom att gynna resor med kollektivtrafik till jobbet istället för att missgynna. Detta förslag om ändrade regler för avdrag för arbetsresor drog den Brunblå sörjan omedelbart in när dom fick makten och behöll de nuvarande reglerna som gynnar arbetsresor med bil.

Med vår Brunblå sörja för mer utsläpp
Andra åtgärder som var bland de första som gjordes var att dra in anslag till Trafikverket för investeringar i järnvägar och underhåll av järnvägar. Flera järnvägsprojekt har strukits och andra har flyttats fram i tiden för att den Brunblå sörjans regering ska få pengar över för att fortsätta subventionera flyget genom skattebefriat bränsle och ökade subventioner av olönsamma regionala flygplatser. Flygplatser som alltså är olönsamma eftersom man inte tar ut avgifter från flygbolagen som täcker kostnaderna för att driva flygplatserna. Om man tog ut avgifter som täcker kostnaderna skulle flygbolagen tvingas höja biljettpriserna vilket skulle minska resande med flyg för inrikes resor. Det finns ju risk för att fler skulle välja att ta tåget istället och det finns inte plats för fler tåg på spåren eftersom man dragit in anslaget till Trafikverket för investeringar. Lägg till att alltså flygbränslet är skattebefriat. Den som tar flyget slipper den kostnaden.

Nu senast har man drivit igenom att göra bensin- och dieselbränslet mer miljöskadligt för att kunna sänka priset och därmed öka konsumtionen - och öka utsläppen. Samtidigt har man sänkt skatten på bensin- och dieselbränsle för att få ner priset ytterligare och därmed få ytterligare ökad konsumtion - och ökade utsläpp. Allt genomförs uppenbarligen i syfte att få fler att ta bilen istället för att åka kollektivt. Medan allt fler länder och städer runt om i Europa (och i resten av världen) följer det tyska exemplet med en radikal sänkning av biljettpriserna i kollektivtrafiken för att öka resandet med tåg, buss, tunnelbana, spårvagn osv och minska biltrafiken så fortsätter biljettpriserna i kollektivtrafiken i den Brunblå sörjans Sverige att öka. Verkligheten är den att i Sverige har biljettpriserna i kollektivtrafiken ökat MER än bensin- och dieselpriserna under de senaste 20 åren. Men det är sänkta bensin- och dieselpriser vår Brunblå sörja satsar på. Allt i syfte att tydligen öka klimatutsläppen.

Hur kan ansvariga ministrar, Ebba Busch (KD - Energi- och näringsminister) och Romina Pourmokhtari (L - Klimat- och miljöminister), våga visa sig offentligt och hävda att dom har ansvar för svensk miljö- och klimatpolitik? Känns det inte hårt och obekvämt i Sverigedemokraternas knä?
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
» Från fiasko till fiasko.

Jag ser att Stockholm nu gjort klart upphandlingen av vem som ska sköta tunnelbanan. Förra upphandlingen gav avtalet till det kinesiska MTR. Om vi ska vara snälla så kan vi kanske uttrycka det så att succén har uteblivit.

Nu ska brittiska Go-Ahead ta över. Ja, bolaget heter Connecting Stockholm men majoritetsägare är brittiska Go-Ahead. Resten ägs av ett bolag från Singapore. Brittiska Go-Ahead är ökända i Storbritannien för fiasko med massinställda tåg och skattefiffel!

Visst känns det lovande?

Sverige har ett av världens mest avreglerade järnvägsnät. Trafikverket ansvarar för spåren, men dom auktionerar ut jobbet till lägstbjudande företag. Med avtal som faktiskt gör det mer förmånligt (för entreprenören) att laga fel än att underhålla så att det inte uppstår fel. På spåren kan sedan i princip vem som helst köra tågen. Regionerna auktionerar ut länstrafiken till lägstbjudande. När svenska folket klagar så får ofta SJ skulden eftersom man tror att SJ har ansvar. Men SJ är bara en av många som kör tåg, men har inget med spåren att göra.

Det är dags att återreglera! Sluta med upphandlingar från lägstbjudande bolag. Sköt trafiken själva istället för vansinniga upphandlingar som ofta slutar i fiasko! Se till att den som ska sköta underhållet också har intresse av att det fungerar. Gör det själva istället för upphandlingar som ofta slutar i fiasko.

Läs:
Nytt bolag tar över tunnelbanan – efter MTR. - SVT
Efter fiasko i England – nu tar hårt kritiserat bolag över Stockholms tunnelbana. - SVT
♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Inga kommentarer: