söndag 28 januari 2024

Gör tvärtom

» Satsa på järnvägen.

I morgon är det dags för Kommunfullmäktigesammanträde här i Åstorp. Då ska det bland annat tas ställning till en motion från oss i Vänsterpartiet om Pågatågstrafik mellan Åstorp - Ängelholm. För de som inte är så insatta så ska jag försöka göra en sammanfattning av vad det handlar om.

Åstorp är en gammal järnvägsknut. Idag går det järnvägar i fem riktningar från Åstorp. Tre av dessa har Pågatågstrafik, alltså Skånes lokaltåg. Dels på det som idag går under namnet Skånebanan. Helsingborg - Åstorp - Hässleholm - Kristianstad. Ett tåg i timmen Helsingborg - Åstorp - Hässleholm. Dessutom går det under vardagar ännu ett tåg en gång i timmen Helsingborg - Åstorp. Ett tåg som under rusningstid morgon och eftermiddag går hela vägen Helsingborg - Åstorp - Hässleholm - Kristianstad. Dessutom går det numera även Pågatåg Åstorp - Lund - Malmö en gång i timmen på det som idag kallas Söderåsbanan. Vad motionen handlar om är att dessa tågen ska fortsätta de sista knappa 15 kilometrarna till Ängelholm. Spåren finns där, men det går bara godståg. Men det är alltså en resa som skulle ta mindre än 10 minuter. I dag finns det en busslinje som tar nästan 30 minuter och som bara går vardagar. Totalt 10 turer om dagen på morgon och eftermiddag men det är nästan 5 timmars uppehåll mitt på dagen. Om Pågatågen fick fortsätta Åstorp - Ängelholm skulle vi åstorpare dels få mycket bättre kollektivtrafik till närmsta stad och sedan skulle ängelholmarna få alternativ för resor till Lund - Malmö.

Åstorp järnvägsknut

Svaret på motionen är att Åstorps och Ängelholms kommun gärna vill ha trafiken och att man varit i kontakt med Skånetrafiken i frågan. Och fått till svar att det vill Skånetrafiken också, men det krävs investeringar i järnvägsinfrastrukturen och det finns andra investeringar som är högre prioriterade.

Tyvärr är detta lite av en bortförklaring! Jag har haft kontakt med Trafikverket och frågat vad det är som behöver göras för att kunna fortsätta med Pågatågen de sista 15 kilometrarna. Är det åtgärder på stationen i Åstorp? Är det åtgärder på stationen i Ängelholm? Eller är det så att man bedömer att det måste till mötesspår i Spannarp som ligger mitt emellan? Vi ska då ha i åtanke att under flera månader nyligen medan man byggde dubbelspår mellan Ängelholm - Helsingborg så gick alla tåg mellan Göteborg - Malmö - København just denna vägen via Åstorp istället. Det var Øresundståg en gång i timmen och dessutom en hel del SJ snabbtåg och sedan godstrafiken. Det fungerade, men det var trångt i Åstorp när Øresundståg och SJ-tåg skulle ha möte. Utökad Pågatågstrafik skulle dock inte alls ha skapat lika mycket trafik.

Alltså har jag frågat Trafikverket vad som behöver göras. Och svaret är att det vet man inte! Eftersom Skånetrafiken aldrig gjort någon framställan formellt om att få utöka trafiken så har inte Trafikverket utrett vad som behöver göras. Vad Trafikverket har gjort är att man vill utöka godstrafiken och för att göra detta behöver man göra en del åtgärder när det gäller signalsystemet. Men för utökad Pågatågstrafik vet man inte. Det har man inte tittat på eftersom Skånetrafiken aldrig begärt detta!

Åstorp - järnvägsknut
Jag har även tittat i Skånetrafikens framtidsplaner fram till 2040. Här finns inte heller med någon utökad trafik Åstorp - Ängelholm. Vad som finns i dessa "planer" är att man har för avsikt att skapa ett nät av vad som väl kan kallas Pågatåg express. Dvs snabbare tåg på en del sträckor i Skåne som genom att inte stanna på alla stationer blir ett mellanting mellan lokaltåget (Pågatågen) och de regionala tågen (Øresundstågen). En sådan linje är tänkt att köra Helsingborg - Maria - Åstorp - Hässleholm - Kristianstad men alltså bara stanna på dessa stationer. Det skulle ge oss ännu bättre (och snabbare) förbindelser till Helsingborg. Men det är alltså till Ängelholm vår motion handlar om.

Hur som helst så lär ju inget hända om Åstorps och Ängelholms kommun tror att Skånetrafiken vill men Trafikverket inte prioriterar det hela. När det i själva verket handlar om att Skånetrafiken inte är särskilt intresserade så Trafikverket struntar i det. Det lär alltså inte hända något i min livstid, om inget annat görs.

Ett annat problem är ju vår nuvarande Brunblå sörja till styre som bland de första åtgärderna man gjorde när man fick Makten var att dra ner på anslagen till järnvägsinvesteringar och järnvägsunderhåll. Flera järnvägsprojekt lades ner helt och andra flyttades fram i tiden rejält. Man visade från den Brunblå sörjans sida att man inte var villiga att satsa på järnvägen.

Det järnvägsprojekt med betydelse för Åstorp som fick stryka på foten i den Brunblå sörjans slakt var en utbyggnad av Skånebanan. Meningen var att signalsystem och liknande skulle moderniseras för att tillåta högre hastighet. Det skulle byggas bättre mötesspår och det skulle byggas planskilda övergångar på stationerna. På stationen i Åstorp skulle det byggas en gångbro från ena sidan av bangården till den andra sidan med nedgång till perrongen med spår 2-3. Allt detta kopplat till byggande av ett helt nytt bostadsområde på ett gammalt industriområde på andra sidan av järnvägsområdet. Men det hela har alltså den Brunblå sörjan skjutit fram till tidigast 2028-2029. Så det lär inte hända så mycket på det planerade bostadsområdet som är färdigplanerat med anlagda gator osv.

Men, kommer en järnvägsfientlig Brunblå sörja till Makten är det bara att acceptera!

Nu kommer troligtvis vår Brunblå sörja tvingas till att göra omprövningar. Bland annat ställer NATO krav på investeringar för att möjliggöra transporter av trupper och utrustning och EU ställer krav på järnvägsinvesteringar. I en del fall riskerar Sverige att få böta till EU för att vi inte gör det som krävs. Jag hittade en uppräkning av olika krav som ställs från EU. Och ansvariga i regeringen borde ligga sömnlösa när dom läser vad EU och NATO kräver och vad man själva trodde man kunde komma undan med. Bland annat är snart den fasta förbindelsen över Stora Bält mellan Danmark och Tyskland klar. Denna kommer att generera en kraftigt ökad godstrafik som inte kommer att få plats på spåren i Sverige. Järnvägsinfarkt hotar en del experter med.

Ett av kraven från EU är att alla städer med mer än 250.000 innevånare ska ha tillgång till höghastighetsjärnväg. Dvs i Sverige Stockholm, Göteborg och Malmö. Ett av de allra första besluten som den Brunblå sörjan fattade när man fick Makten var att lägga ner planerna på nya höghastighetsbanor Stockholm - Göteborg / Malmö! Socialdemokraterna verkar ha accepterat slopade höghastighetsbanor men vidhåller att vi måste öka kapaciteten på spåren genom nya stambanor Stockholm - Göteborg / Malmö.

Till 2030 räknar man med att godstrafiken har ökat med 50%. Det är en trafikökning som inte får plats på de spår vi har. Ett annat krav från EU är att ALLA resor upp till 500 km måste vara klimatneutrala. Dit når vi inte utan att resorna sker genom elektrifierade järnvägar. EU kräver också att flygtransporter förbjuds om det finns järnvägar inom 100 km. Dvs Sverige måste omedelbart satsa på en rejäl utbyggnad av kapaciteten på järnvägarna och inte satsa på att hålla förlustbringande regionala flygplatser under armarna med skattesubventioner när det finns järnvägar som kan användas.

Tidigare regeringar har varit för snåla. Men vår nuvarande Brunblå sörja sätter nya rekord i vansinnig snålhet!

Läs:
Svenska vägar och järnvägar klarar inte framtida EU- och Natokrav. - Erik Magnusson i Helsingborgs Dagblad
Sverige behöver ett mål för minskad biltrafik. - Svenska Dagbladet debatt
Rekordhöga straffavgifter på svensk järnväg – systemet sågas. - Dagens Nyheter
Trafikverkets krav: 150 miljarder mer för vägar och tågspår. - Dagens Nyheter
Många vägar som E22 och järnvägar i Skåne ligger nära bristningsgränsen. - Sydsvenskan debatt
Trafikverket vill ha 150 extra miljarder – 959 miljarder räcker inte. - Dagens Industri
S har släppt planer på nya höghastighetståg: Jätteviktigt att vi bygger nya stambanor. - Ny Teknik
Ett allvarligt ledningsfel. - Tove Lifvendahl i Svenska Dagbladet
Dyr kollektivtrafik gör Sverige mindre rättvist. - Aftonbladet debatt
Undersökning visar lågt förtroende för regeringen på klimatområdet. - Aktuell Hållbarhet
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
» Demokrati.

Idag håller Finland en första omgång av presidentval. Tillsammans med Island är man fullvärdiga demokratier och väljer vem som är rikets statsöverhuvud. Här i Sverige är det istället allmän flaggdag eftersom vår kung har namnsdag! Vi tillhör en liten grupp av stater som fortfarande har kvar något så otidsenligt som en kung/drottning som ärver sin titel som statsöverhuvud.

Gör som Finland - republik

Jag firar istället att min farfar Carl Olsson som idag skulle haft namnsdag. Grattis farfar, hela Sverige flaggar för dig!
♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Inga kommentarer: