lördag 6 januari 2024

Gör alla nordiska länder till fullständiga demokratier

» Det är dags att skrota det otidsenliga.

I Danmark chockade drottning Margrethe de stackars danskarna med att meddela att hon nu abdikerar från sin ärvda titel och lämnar över denna till partyprinsen kronprins Fredrik. Margrethe Alexandrine Þórhildur Ingrid Glücksburg som hon väl egentligen heter. Det aktualiserade frågan om det kanske inte också är dags för Carl Gustaf Folke Hubertus Bernadotte att kanske också abdikera och lämna över till Vickan. Fast kanske är det så att Carl XVI Gustaf fortfarande är lite missnöjd med att Sverige införde kvinnlig tronföljd. Han var ju lite missnöjd med det tidigare.

Hur som helst tycker jag det är dags för alla nordiska länder att lämna det otidsenliga med ärvda ämbeten bakom sig. I Norden fungerar det utmärkt i både Finland och Island. Det är dags att bli riktiga demokratier och inte låta det högsta ämbetet gå i arv till den vars spermier det var som simmade snabbast vid det högtidliga tillfälle då drottningen betäcktes av kungen.

Jag har inget personligt emot alla dessa blåblodiga som kan leva ett tryggt liv på andras skattepengar. Jag vill dock inte byta med dom, och jag tror faktiskt att det för många skulle vara en hemsk upplevelse att vara så påpassad ständigt. Sedan vet man att eventuella skandaler skickligt tystas ner. Men, man ska nog växa upp i den typen av liv för att orka med det.

Det kan inte vara lätt att hyllas upp till skyarna så fort man lyckas göra något bra. Ett exempel på detta är den insändare jag såg för en tid sedan i Helsingborgs Dagblad där insändarskribenten hävdar att han blev rojalist igen sedan han hört Victoria hålla ett tal på perfekt tyska. Visst är det en prestation att hålla ett tal på ett annat språk än det egna. Hon har istället behållit sin invandrade mammas språk alltså. Bra tänkt Vickan! Nu ska vi inte ta den aktuella insändarskribentens syn på saken allt för bokstavligt. Han skickar insändare till i princip alla tidningar i landet för att hylla sina stora idoler, som Jimmie Åkesson. Eller sprida sitt hat mot allt som han inte gillar, t.ex. muslimer eller människor med vänsteråsikter.

Jag får främst lite skrattanfall när jag läser svensk medias bevakning av kungligheterna. Det är en så vidrig inställsam behandling att jag inte kan annat än undra om dom själva inte också tycker att det blir pinsamt.

Inför republik i alla nordiska länder

Jag sig i Aftonbladet en artikel om hur mycket de europeiska kungligheterna lägger på kläder under ett år. Den bygger på uppgifter från sajten UFO No More. Här kan vi se att vår egen Victoria ligger på 11:e plats. Hon har ju hyllats för att hon återanvänder kläder. Vilket ju är en fantastisk prestation. Det gör ju inte vanligt folk, använder samma kläder mer än en gång. 60.854 Euro kostade tydligen det Vickan under förra året visade upp sig i, det man lyckades identifiera alltså. Det motsvarar drygt 635.000 kronor. Under året visade hon upp 162 nya plagg, smycken, hattar och skor. Av dessa har sajten lyckats identifiera 130 och hittat pris på dessa.

Min undran är vart alla klänningar, hattar, smycken, skor, väskor osv som dom här kungligheterna har använt egentligen tar vägen efter användning? Det måste ju bli enorma garderober till slut. Eller dom lämnar dom till återvinning. Dyker dom upp i någon second-hand butik? Vi kan i varje fall konstatera att dom har en konsumtion som är bra för textilindustrin och håller sysselsättningen uppe. Men, jag är fortfarande nyfiken på vart alla klänningar och hattar och skor och väskor som man visar upp tar vägen efter att ha använts kanske hela 2-3 gånger? Kan vi hitta dom i second-hand butiker? Att återanvända kreationerna är ju ett föredöme för oss andra. Jag återanvänder tills det går sönder.

Det är faktiskt dags att våra nordiska länder tar klivet och blir fullvärdiga demokratier.

Avskaffa den otidsenliga monarkin

NU!

Läs:
Crown Princess Victoria. - UFO No More
How Much is it All Worth?! 2023. - UF No More
För Danmark i tiden. - Heidi Avellan i Helsingborgs Dagblad
Jag såg kronprinsessan i tysk tv och blev rojalist igen. - Insändare Helsingborgs Dagblad
Den danska drottningens abdikation innebär en unik möjlighet. - Helsingborgs Dagblad debatt

Inga kommentarer: